خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا ریاست قوه قضاییه تغییر نمی‌کند؟!

«فرید مدرسی» رورنامه نگار اهل قم که در حوزه‌ی مذهبی تمرکز دارد، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «بودن یا نبودن صادق لاریجانی | چرا ریاست قوه قضاییه تغییر نمی‌کند؟!»، می‌گوید که احتمالا ریاست قوه‌ی قضاییه با مدیریت کنونی، یک دوره‌ی دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت مدرسی در پی می‌آید:

با وجود برخی اخبار در کانال‌های خبری و فضای مجازی مبنی بر تغییر ریاست قوه قضاییه در دوره آتی، صادق لاریجانی در این جایگاه فعلاً می‌ماند؛ یکی از مقامات سابق قوه قضاییه در محفلی این خبر را داده است.

در واقع، آرایش حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای است که رفتن او از قوه قضاییه، می‌تواند معادلات سیاسی حاکمیت را تغییر دهد. او اکنون توانسته در چارچوب راهبرد کلان مقام معظم رهبری در چینش نیروها و شخصیت‌های حکومت ایران، این توازن را در قالب عملکرد، موضع‌گیری و اقدامات خود به اجرا درآورد و آنگاه پتانسیلی باشد بالقوه، برای مناصب عالی که اگر جایی دیگر رود، این پتانسیل تضعیف خواهد شد. جایگاه او در شرایط کنونی با حضور روسای کنونی قوه مقننه و مجریه و شورای نگهبان تحت زعامت رهبر معظم انقلاب ترکیبی را رقم زده که آرایش سیاسی حاکمیت پایدار و غیرقابل نفوذ شده است.

همچنین او با توجه به تفاوت‌هایی با برخی از مقامات قضایی، تاکنون توانسته آنها را کنار خود حفظ کند و شبکه مستحکمی را بسازد و تقویت کند. اگرچه گاهی ممکن است اقداماتش آتشی‌تر از توقعاتِ از او قلمداد شود اما این اقدامات نه‌تنها آسیبی به ثبات نرسانده، بلکه پاسخی شده به آتش‌های جریان مقابل و بالانس مواضع دیگر مقامات نظام.

بر این اساس و افزون بر آن، رضایتمندی آیت‌الله خامنه‌ای از این قوه، امکان ابقای “صادق لاریجانی”، رئیس کنونی قوه قضاییه برای یک دوره دیگر [یك سال و ده ماه آینده؛ ۱۴۰۳-۱۳۹۸] را تقویت می‌کند.

همچنین یکی از مقامات درباره نظر رهبری درباره رئیس قوه قضاییه گفت: “حضرت آقا [آیت‌الله خامنه‌ای] از شخص ایشان [صادق لاریجانی] خیلی راضی هستند. ایشان در تمام جلسات [خصوصی و عمومی] که من بودم، به صراحت از شخص آقای لاریجانی تجلیل کرده‌اند. البته مطالبات ایشان از قوه با توجه به اهمیت و جایگاه آن همیشه وجود داشته است.”

بنابراین با توجه به ابقا یا ادامه ریاست برخی شخصیت‌ها در مناصبی همچون فرماندهی سپاه پاسداران، ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و ریاست سازمان تبلیغات اسلامی، با وجود پایان دو دوره؛ گویی صادق لاریجانی نیز در دوره آتی رئیس قوه قضاییه خواهد ماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. همينطور است دقيقاً ، همه هم و غم جناب قاضى القضات – بنا به عرائض مكرر خودشان – در وهله اول اطاعت محض از مقام معظم رهبرى است.

    1
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا