خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک فعال محیط زیست: تصور خدمتگزاری ما به جاسوسی تبدیل شده

«اسماعیل کهرم»، فعال محیط زیست و مشاور ابتکار در زمان تصدی‌اش بر سازمان حفاظت محیط زیست، درباره‌ی وضعیت زیست محیطی کشور، دستگیری فعالان محیط زیست بر آن و همچنین عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست انتقاداتی را مطرح کرد.

کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی دستگیری برخی فعالان محیط زیست گفت: مساله‌‌ی دستگیری این عده از فعالین محیط زیست باعث تاسف است؛  از این دستگیری‌ها هیچ‌کس راضی نیست، نه ما راضی هستیم که علاقمند به محیط زیستیم و نه خود این بچه‌ها و نه حتی خود دستگاه‌های امنیتی و انتظامی. علاوه بر تمام این‌ها مردم به این بچه‌ها علاقه داشتند. الان من 44-45 سال است که در این کار هستم و هرجای ایران که می‌رویم مردم محبت دارند. تصورشان از ما این است که ما خدمتگزاریم و ناگهان آن تصور خدمتگزاری ما تبدیل می‌شود به اینکه برخی از ما جاسوس هستند.

وی افزود: هیچکس جاسوس را دوست ندارد؛ جاسوس عملش علیه ملت خود و نظام مملکت خود است. به هر حال اگر انشالله این بچه‌ها تبرئه هم شوند باز هم یک لطمه‌ی بزرگی خورده است، هم به علاقمندان محیط زیست، و هم به عملکرد خود این بچه‌ها و به کسانی که در خارج از ایران در حال آموزش هستند و دارند درس می‌خوانند و کار یاد می‌گیرند که بیایند در کشورشان  و خدمت کنند. آنها هم می‌ترسند حتما با خود خواهند گفت که ما می‌رویم آنجا و متهم به این کارها می‌شویم. این یک لطمه و ضربه‌ی بسیار بزرگ به پیکر محیط زیست ایران و علاقمندانش است.

کهرم درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از وضعیت زیست محیطی ایران گفت: اما اینکه آینده چه خواهد بود، ما باید امیدوار باشیم و تلاش کنیم. امیدوار به این باشیم که برای انتقاد کردن فضایی آزاد وجود داشته باشد، نه خرابکاری و سیاهنمایی، بلکه انتقاداتی که در سایه‌ی آن دستگاه‌هایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست بتوانند فعالیت کنند و انشاالله در نهایت به محیط زیست بهتری برسیم.

وی تاکید کرد: البته زمینه‌هایی برای بدبینی وجود دارد؛ مانند سیاست‌های فعلی سازمان که قصد دارد مناطق حفاظت شده‌ی سازمان را کاهش دهد. نام این طرح را گذاشته تعدیل ولی ما می‌دانیم که هیچ منطقه‌ای اضافه نخواهد شد. می‌خواهند مناطقی را برای راهسازی، شهرک سازی، جاده سازی و کارخانه سازی از جرگه‌ی مناطق حفاظت شده بیرون کنند. درحالی که اساسا تخصیص مناطق حفاظت شده برای این بوده که دست صنایع مخربی مثل پتروشیمی و امثالهم را از این مناطق دور کند و منطقه را بدهد دست طبیعت؛ این نقض غرض است، ما تابحال برای حفظ این مناطق 120 نفر محیطبان و شکاربان را شهید دادیم و بعد حالا آمدیم و این‌ها را در اختیار صنایع می‌گذاریم.

کهرم تصریح کرد: باید بتوانیم در این زمینه‌ها انتقاد کنیم تا شاید مسوولین در سازمان حفاظت محیط زیست، در دولت و در مجلس متوجه اهمیت این مسایل شوند؛ البته علیرغم تمام این‌ها بنده خوشبین هستم.

وی درباره‌ی وضعیت کم آبی کشور و نحوه‌ی برون رفت از این بحران گفت: ما باید صرفه‌جویی کنیم و بزرگترین صرفه‌جویی باید در بخش کشاورزی صورت بگیرد. چون 92-93 درصد از آب را بخش کشاورزی مصرف می‌کند و دولت باید موظف شود تا از روش‌های جدید آبیاری (بارانی، قطره‌ای و مه‌تاش) استفاده کند تا صرفه جویی شود. اگر چنین کاری کنیم، رودخانه‌ها و دریاچه‌هایمان پر آب خواهد شد. این دیگر دست مردم نیست. آبی که یک خانم خانه‌دار مصرف می‌کند فقط 3 درصد از آبی است که ما دریافت می‌کنیم، حتی اگر تمام این 3 درصد را هم صرفه جویی کنیم باز هم به جایی نمی‌رسیم. در حالی که 92- 93 درصد از این آب را ما در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم و این دست دولت است که بیاید و این سیستم‌ها را مثل همه‌جای دنیا اعمال کند. در این صورت است که موفق خواهیم بود و در غیر اینصورت باید گفت: «انا لله و انا اليه راجعون»

کاوه مدنی به ایران برنگشت، استعفا داد!

رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟

پیام استعفای کاوه مدنی چیست؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بجای دستگیری چهار تا شکارچی بدبخت محتاج پاشید برید سوریه با داعش و معارضین نامرد بجنگید تا هم دنیا داشته باشید هم آخرت . یعنی از نقی معمولی کمترید

    2
    8
    1. شعور داشته باش، ما مدافع اسد نمیشیم. ایرانو شماها به این روز در آوردین […] چرا بدبختی مردمت رو نمیبینی؟

      3
      2
  2. آقایون اونقدر تو جومونگ تسو گیر کردن که محیط زیست خرش به چنده؟ تحلیاشون از محیط زیست هم جومونگیه

    7
    1
  3. طبیعت دیر یا زود انتقام سختی از ما خواهد گرفت.
    مسئولان ما دشمنان محیط زیستند و دوستدارانش را بر نمی تابند
    هنوز سطح فرهنگ ما در این زمینه خیلی پایین است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا