خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خروج آمریکا از برجام نشان‌دهنده فروپاشی توافق نیست»

پایگاه خبری کنگره آمریکا نوشت: « خروج یک جانبه آمریکا از برجام لزوما نشان‌دهنده فروپاشی توافق و از سرگیری برنامه سلاح هسته‌ای از سوی ایران نیست.»

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری هیل، انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پومپئو به عنوان وزیر خارجه به نظر انحرافی به سمت خروج از برجام است. با این حال چنین اقدامی لزوما حاکی از یک مسابقه ایرانی به سمت بمب اتم نیست.

بر اساس این گزارش از بیانیه‌های رسمی مشخص است که نه بولتون و نه پومپئو هیچ کدام از حامیان توافق هسته‌ای نیستند. بولتون بارها و به طور علنی مخالفت قوی خود را با توافق اعلام کرده است. اخیرا گفته بود که برجام یک اشتباه استراتژیک بوده و باید ملغی شود. از این منظر پومپئو هم یکی از منتقدان جدی توافق هسته‌ای است. اختلاف رییس‌جمهور و رکس تیلرسون وزیر خارجه قبلی بر سر برجام بود و یکی از دلایل جایگزینی او با پومپئو اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، روسیه و چین از مواضع ایران حمایت می‌کنند. مقام‌های ایران بارها اعلام کرده‌اند که تهران در صورت فروپاشی توافق هسته‌ای برنامه اتمی خود را از سر خواهد گرفت.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد تهران به سرعت از توافق هسته‌ای خارج شده و برنامه سلاح هسته‌ای خود را از سر بگیرد مدعی شد: « این اقدام می‌تواند نگرانی‌های بین‌المللی را درباره تمایل بلندمدت ایران برای تبدیل شدن به یک دولت دارای سلاح هسته‌ای افزایش داده و به اعمال مجدد تحریم‌ها منجر شود. در عوض ایران احتمالا می‌خواهد قربانی مواضع غیرمنطقی آمریکا به نظر برسد و امضاکنندگان توافق هسته‌ای هم به حمایت‌هایشان از ایران ادامه دهند.»

این رسانه مدعی شد: « ایران احتمالا بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام خواهد کرد که دیگر به توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود اما می‌نویسد که داوطلبانه مفاد آن را اجرا خواهد کرد. هدف تهران ایزوله کردن آمریکا و حفظ حمایت اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها و همچنین جلوگیری از اعمال تحریم‌های ثانویه است. به ویژه اینکه اقتصاد ایران ضعیف است و اخیرا هم ناآرامی‌هایی در همین رابطه شکل گرفت.»

در ادامه این گزارش آمده است: « با این حساب اگر تحریم‌های ثانویه به تدریج و در نهایت اعمال شوند و بر کمپانی‌های غیراروپایی تاثیر خود را بگذارد و در صورتیکه اروپایی‌ها علیه آن اقدامی نکنند احتمال دارد که ایران به طور رسمی از توافق هسته‌ای خارج شود و برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد. با انتصاب‌های اخیر ترامپ، تهران به این باور رسیده که آمریکا قرار است از توافق هسته ای خارج شود و شاید تحریم‌های جدیدی در راه باشد.»

این رسانه به سخنرانی نوروزی رهبری هم اشاره کرده و نوشت: « در این سخنرانی گفته شده اگر ایران از ظرفیت‌های موجود استفاده کند اقتصاد ایران به 12 اقتصاد برتر جهان وارد خواهد شد. امسال سال حمایت از تولید ملی نام‌گذاری شده و از مردم خواسته شده که از کالاهای داخلی حمایت کنند. این در حالی است که وابستگی به منابع داخلی مساله جدیدی بعد از انقلاب 1979 نیست.»

در این گزارش به مهلت 120 روزه ترامپ به کشورهای اروپایی برای ترمیم برجام اشاره و گفته شده کشورهای اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای در تلاش هستند به یک راه حل سیاسی برسند. در واقع انتصاب‌های اخیر، فشارها را بر اروپایی‌ها برای یافتن یک راه حل قابل قبول افزایش داده است. از این گذشته برخی مقامات دولت آمریکا نظیر جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور که بارها حمایت علنی‌شان را از توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند پیشنهاد می‌کنند که یک اجماع هنوز ممکن است.

هیل در این گزارش به مذاکرات قریب‌الوقوع با کره‌شمالی هم اشاره کرد و نوشت: « این مذاکرات هم دلیل دیگری برای به عقب انداختن ایجاد یک بحران با ایران و سایر امضاکنندگان برجام است.»

این رسانه آمریکایی با تاکید بر اینکه انتصاب بولتون و پومپئو موازنه دولت را به سمت دیگری سوق داده است، نوشت: « این انتصابات کاری کرده که به نظر می‌رسد دولت آمریکا در حال آمادگی برای خروج از برجام است. خروج یک جانبه آمریکا از برجام لزوما نشان‌دهنده فروپاشی توافق و از سرگیری برنامه سلاح هسته‌ای از سوی ایران نیست. فروپاشی همه جانبه توافق هسته‌ای در کنار اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران می‌تواند تنش‌ها با ایران را تشدید کند. تهران در صورتی که از محدودیت‌های توافق هسته‌ای خلاص شود به تدریج پروژه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا