خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام رسان ایتا کپی تلگرام یا کپی تلگرام؟

اپلیکیشن پیام رسان ایتا یکی از برنامه‌هایی است که با هدف جایگزینی تلگرام وارد بازار ایران شده است. در این نوشتار اینکه توانایی این اپلیکیشن در برآورده کردن خواسته‌های کاربران چه میزان است را به قضاوت کاربران سپرده‌ایم.

تکنولوژیک نیوز

اواخر سال گذشته بود که تعداد زیادی اپلیکیشن که خود را بومی معرفی می‌کردند، وارد کارزار پیام رسان های فارسی‌ زبان شدند. شاید از پیام رسان سروش با بیش از ۳ میلیون کاربر، بتوان به عنوان موفق‌ترین پیام‌رسان ایرانی نام برد. اما هر از گاهی به واسطه شروع به کار یکی از این پیام رسان‌ها، موجی در میان کاربران برای استفاده از آن و جایگزینی با پیام رسان محبوب تلگرام به راه افتاد.

یکی از آنها، اپلیکیشن پیام رسان ایتا (Eitaa) است. برنامه‌ای که به طرز قابل توجه‌ای به تلگرام شباهت دارد. در این نوشتار، نگاه مردم و کاربران پیرامون این پیام رسان را در شبکه‌ اجتماعی توئیتر بررسی می‌کند و سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که آیا پیام رسان ایتا و برنامه‌های نظیر آن، پتانسیل جایگزینی تلگرام را دارند یا خیر؟

یکی از نکاتی که این روزها در خصوص اپلیکیشن پیام رسان ایتا مطرح است، قطع سرویس، پس از استفاده کاربران از آن بود. موضوعی که به گفته برخی بایست در مراحل توسعه و آزمایش مورد بررسی قرار می‌گرفت.

در راستای همین پرسش یکی از کاربران توئیتر با نام مستعار|سیب سا| که خود را توسعه دهنده وب معرفی می‌کند، رشته توئیتی نوشت و در آن پیام رسان ایتا را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. او اپلیکیشن ایتا را دقیقا کپی تلگرام دانست و گفته تیم این پیام رسان مبنی بر کدنویسی مجزا برای این برنامه را مردود می‌داند.

این کاربر می‌گوید نه تنها اپ ایتا کپی برداری از تلگرام است، بلکه وبسایت این برنامه نیز شباهت بسیاری به وبسایت ویسپی دارد. |سیب سا| در سه توئیت ابتدایی این رشته خود نوشت:

#رشته_توئیت / کاپی! جدیدا توی ۱-۲ تا از سایت ها دیدم درباره پیام‌رسان بومی(!) #ایتا به عنوان جایگزین تلگرام صحبت کردند اینکه از یه اپلیکیشن گمنام اینطور تعریف کنند عجیب بود واسم بعد نصبش یه بررسی مختصری کردم و نکاتی دیدم که خیلی متاسف شدم../۱

ایتا که اولین بار توسط موسویان (رئیس مرکز رسانه دیجیتال #وزارت_ارشاد) مطرح شد نقطه قوت(!) خودش رو شبیه بودن به تلگرام میدونه البته شبیه که نه ، کپی! غیر از لوگوی تلگرام که با ایتا جایگزین شده ، بقیه اش عیناً کپی شده از تلگرام هست و البته تاکید دارند که ما خودمون کدنویسی کردیم!/۲

سازندگان #ایتا علاقه زیادی به کپی‌برداری دارند طوری که خود اپلیکیشن رو از #تلگرام کپی کردند و سایتش رو از #ویسپی و اسمش رو هم گذاشتند «پیام‌رسان بومی»! اسکرین از سایت پیام‌رسان ایتا که عینا از سایت ویسپی کپی شده:/۳

این توسعه دهنده وب در ادامه بر مدعای کپی بودن وبسایت اپلیکیشن ایتا، شاهدی می‌آورد. |سیب سا|اشاره می‌کند که پیام رسان ایتا نسخه IOS ندارد، ولی در عین حال در وبسایت خودش تصویری از قاب آیفون منتشر شده است. تصویری که به طور قابل ذکری همان تصویر وبسایت ویسپی است.

اما موضوع از این هم فراتر می‌رود. این کاربر در افشاگری خود بیان داشت که Class های سورس وبسایت ایتا دقیقا مشابه وبسایت اپ ویسپی است. به گفته این کاربر، با این اوصاف مردم چگونه می‌توانند بومی بودن این پیام رسان را باور کنند!

او در پایان از سوء استفاده از عبارت “بومی” و “حمایت از کالای ایرانی” درراستای منافع شخصی انتقاد کرد و توئیت‌های زیر را نوشت:

تو سایتش یکی از عکس ها برخلاف بقیه تو قاب آی‌فون بود،چون #ایتا نسخهiOS نداره و اصلا گزینه های در عکس هم تو اپلیکیشن ایتا وجود نداشت تعجب کردم تا اینکه فهمیدم اسکرین از ورژن قبلی پیام‌رسان #ویسپی هست که بعد کپی برداریِ سایت،این عکس رو جا انداختن عوض نکردن!عکس ویسپی در سایت ایتا!/۴ “

“فضاحت تا جایی پیش میره که حتی class های سورس کد سایت #ویسپی رو بعد کپی برداری عوض نکردند!! شما حتی یک سایت عادی رو کپی کردید و خودتون نزدین ، توقع دارید مردم باور کنند اون پیام‌رسان «بومی» رو خودتون نوشتید؟واقعا؟/۵”

#حمایت_از_کالای_ایرانی این نیست که به اسم «پیام‌رسان بومی» یه اپلیکیشن دزدی و کپی شده معرفی کنید و وام های میلیاردی بگیرید ازش و توقع داشته باشید ما هم حمایت کنیم لطفا برای «منافع شخصی» واژه ی «بومی» رو به لجن نکشید! #پایان

کاربر دیگری به نام Shayan Aminnjad از دیگر افرادی بود که استفاده از پیام رسان ایتا را حمایت از کالای ایرانی نمی‌دانست. او حتی پا را کمی فراتر گذاشت و از عدم احترام به کاربران سخن گفت و در توئیت خود نوشت :

یه عده هم رفتن زیر صفحه ی #ایتا تو بازار نوشتن «حمایت از کالای داخلی»! این کالای داخلی شما همان کالای خارجی تلگرامه که رنگش نارنجی شده! حتی به شعورتون احترام هم نذاشتن که صفحه اولشو حذف کنن.

اما تنوع نظر کاربران بسیار زیاد بود. آنها با نگاه‌های مثبت و منفی، جنبه‌های مختلف پیام رسان ایتا را رصد کرده‌اند. کاربری به نام Hassan Meysami  که خود را روزنامه نگار و پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی معرفی می‌کند، معتقد است نگاه‌های بسیاری بر روی پیام رسان‌های داخلی معطوف شده و اگر این تمرکز و به گفته او “باگ گیری” در روز‌های ابتدایی فعالیت تلگرام نیز وجود داشت، اکنون وضعیت متفاوتی رقم می‌خورد. او در توئیت خود نوشت:

حجم باگ گیری از OTT های ایرانی رو اگر #تلگرام تو روزهای اول تجربه کرده بود، اوضاع الان شاید کمی متفاوت بود و تنها پیام رسان مملکت تلگرام نبود. همه هکرهای داخل و خارج زوم کردن روی #سروش و #ایتا و #آی_گپ و #گپ.

اما این نگاه بی‌پاسخ نبود. چند کاربر در پاسخ از “فضای رقابتی ناسالم” ، “استفاده پیام رسان‌های ایرانی از سورس تلگرام” ، “رقیبانی مثل وایبر و وی‌چت برای تلگرام نوپا” و نیز “بهبود اپلیکیشن‌های ایرانی بواسطه عیب‌یابی‌ها” سخن گفتند. از جمله Saeed Jamshidi‏ این توئیت را بدین شکل ریپلای کرد:

محصول اولیه تلگرام از محصول سه سال آینده‌ی این بندگان خدا که با رانت و … دارند کار می‌کنند خیلی خیلی بهتر و تکمیل تر بوده. تازه از سورس #تلگرام هم استفاده کرده اند!”

کاربر دیگری به نام  نازنین آذر از عدم تمایل مردم به پیام رسان‌های ایرانی گفت. او معتقد بود برخی بدلیل منافع شخصی از توسعه پیام رسان هایی نظیر ایتا جلوگیری می‌کنند. نازنین آذر نوشت:

چرا بعضی‌ها این‌قدر از پیام‌رسان‌های ایرانی بدشون میاد؟ در یک‌ گروه تبادل تلگرامی پیشنهاد پیام‌رسان #ایتا رو دادم از گروه حذفم کردند. البته حق داشتند چون از راه تلگرام برای تبادل‌ها کسب درآمد دارند. در #ایتا و #سروش نمی‌توانند با اعضای فیک از این غلط‌ها کنند. #پیام_رسان_داخلی”

برخی از کاربران حمایت از پیام رسان‌های ایرانی را با بیانی تندتر در پیش گرفتند. کاربری به نام سیدامیر سیاح ، با اشاره به میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات برجسته در فضای مجازی، منتقدان پیام رسان‌های ایرانی را “تهدید” و اقدام تیم‌های فنی این اپ ها را تبدیل این تهدید به فرصت قلمداد کرد. او توئیت میلاد نوری (Miladᴺᴼᵁᴿᴵ(ツ)) را به این شکل ریتوئیت کرد:

“منتقدان #پیام‌رسان‌ های داخلی باتمام‌توان درحال کشف و جارزدن باگ‌های #سروش #ایتا #آی‌گپ و… هستند این یعنی تهدید تیم‌های فنی ایرانی، باتمام‌توان مشغول رفع باگ‌های کشف شده هستند
این یعنی تبدیل تهدید به فرصت تشکر از همه بابت این همکاری”

چند کاربر به این توئیت واکنش نشان دادند. Ehsan A معتقد بود باید این خطاها را قبل از انتشار اپلیکیشن و در مرحله توسعه و آزمایش اصلاح کرد. کاری که می‌توانست از موج منفی علیه پیام رسان‌های بومی جلوگیری کند. او نوشت:

“معمولا باگ های امنیتی به این وضوح رو باید تو مرحله توسعه و تست اصلاح کرد وگرنه این موج منفی که راه افتاده میتونه #سروش رو قبل از بلند شدن زمین بزنه”
اما اوج بحث آنجا بود که کاربری به نام memol این پرسش را مطرح کرد که چرا باید مردم به پیام رسانی که در ابتدای فعالیت‌اش چنین اشتباه فاحشی داشته اعتماد کنند. این نظر واکنش تند سیدامیر سیاح را در پی داشت؛ زمانی که او را خائن و مایه ننگ نامید. در ادامه کاربری به نام منصور میرزایی این سخنان را به باد انتقاد گرفت و پیام رسان‌ ایرانی را تنها یک کپی از نمونه‌های خارجی خواند. بحث قابل توجه‌ای که بدین شکل جریان داشت:

memol :

یعنی نرم افزاری که همین اول کار این اشتباه فاحش رو داره مردم بهش اعتماد میکنن؟ حالا از فردا با ۵۰ هزار تومن سی دی هک سروش رو میشه بخری و بعدشم حریم خصوصی میشه کشک. وقتی شماره موبایل ادمین وزیر رو در میارن این یعنی ما بجای بنز، سوار ارابه مرگ یعنی پراید بشیم”

سیدامیر سیاح :

کسی که به حاصل فکر و توان جوانان‌نخبه ایرانی پوزخند می‌زند، خائن و مایه ننگ ایران است
پ ن: به اربابانت در ریاض بگو به کوری چشم‌تان بروبچ دانشگاه شریف دارند باگ‌های سروش را رفع می‌کنند و به همت جوانان نخبه ایران خیلی زود اشکالات پیام رسان‌های ایرانی را به حداقل میرسانیم.

منصور میرزایی :

در حالی که پیام رسان داخلی یک #کپی است نه #شاهکار و حتی اگر هم بود شما چطور به خودتان اجازه می دهید به خاطر یک #نقد یا #پوزخند فردی را خائن و مایه ننگ خطاب کنید”

یک حساب کاربری توئیتر با نام سردار خیبر پا را از این هم فراتر گذاشت و از “مافیای مجازی” خبر داد. به گفته او بیش از ۲۰۰۰ کانال تلگرامی بزرگ درصدد شکل دادن موج منفی علیه پیام رسان‌های ایرانی هستند. این کاربر با انتشار اسکرین‌شات‌هایی از یک گروه تلگرامی که به گفته او “مرکز هماهنگی” آنهاست، افرادی را در پشت پرده عدم تمایل مردم به پیام رسان‌های داخلی دانست. او در توئیتش نوشت :

“حتما متوجه شدید که کانالها بصورت هماهنگ علیه #ایتا، #سروش وپیام رسانهای داخلی موج منفی راه انداختند؟! مرکز هماهنگی بیش از ۲۰۰۰کانال بزرگ علیه پیام رسان های داخلی”

اما یکی از دقیق‌ترین نگاه‌ها به پیام رسان ایتا را کاربری به نام mohammad jorjandi‏ داشت. او در رشته توئیتی، شناسنامه‌ای با دقت بسیار بالا از تیم ایتا نوشت و کارنامه و فعالیت‌های پیشین مدیران این اپلیکیشن را با جزئیات بررسی کرد. جرجندی در رشته توئیت خود نوشت‌ :

“۱/ در سلسله توییت های زیر میپردازیم به پیام رسان بومی #ایتا و سعی میشه قضاوت نشه و قضاوت نهایی با شما باشه. برای شروع بریم ببینیم پدر مادرش کیه طبق مطلب خود سایت شرکت اندیشه یاوران تمدن که دو تا حامی هم داره! #ایتا”

“۲/آقایان سید حسن حسینی و محسن غفاری شوخیشون گرفته با ما شاید. خودشون شرکت میزنن خودشون حامی خودشون میشن؟!!به تاریخ ثبت شرکت اندیشه یاوران تمدن امروز توجه کنید. همین۳ماه پیش!! طبق رزومه این دوستان طی این چند سال سامانه پیامک داشتن و سرشون گرم بوده خلاسه اس ام اسی میومدخ و میرفته #ایتا “

5647876387368768765تصویر منتشر شده توسط یک از کاربران توئیتر که به بررسی کارنامه و فعالیت‌های مدیران پیام رسان ایتا می‌پردازد.

“۳/برای اینکه بدونیم آقا محسن و آقا حسن از کجا میان باید ببنیم موسسه طوبی ازکجا میاد،باید برگردیم به سال ۱۳۸۰ زمانی که آقا محسن دانشجو مهندسی مکانیک بود و جوون بود ودرمرکز انفورماتیک ستاد راهیان نورکار می‌کرد. بعد در سایت هاتف هم پیام های دین و زندگی برامون اس ام اس می‌کردن. #ایتا”

5647876387368768766تصویر منتشر شده توسط یک از کاربران توئیتر که به بررسی کارنامه و فعالیت‌های مدیران پیام رسان ایتا می‌پردازد.

“۴/ جا داره یه خسته نباشید به آقا محسن غفاری بگیم این ۳ ماهه تغییر کدها از #WISPI #ویسپی به ایتا سخت بود حق دارید . گویا تبلیغ در جم تیوی و رادیو جوان خیلی جواب نداد و تغییر هویت در دستور کاره.. #ایتا”

“البته آقا محسن از۲۰۱۶میخواسته یه چیزی تواین مایه ها با دامنه applog.ir راه بندازه بانام ایتاء ولی خب یه چیزی حتما تغییر کرده این ۳/۴ ماهه که اینقدر با عجله سورس های کلاینت تلگرام رو فقط جایگزین کردن !! #ایتا”

“اون از ویسپی، اون از آی گپ اینم از ایتا آخه چرا اینقدر دروغ برادر من شما سرویس خوب بده ۳/۴ سال هم صبر کن همه استفاده میکنن . همه چی میخواید، زودم میخواید، دست آدمشم نمیدید چون اعتماد ندارید شاید یه جایی سربرگاش نوشته بود <<النجاه فی الصدق>> #نه_به_رانت#نه_به_دروغ#ایتا#ویسپی#آی_گپ”

در مجموع می‌توان گفت در شبکه‌های اجتماعی نگاه مثبتی نسبت به پیام رسان ایتا وجود ندارد و به جز موارد معدودی، بسیاری از کاربران حاضر نیستند به عنوان جایگزین تلگرام به آن روی بیاورند. به نظر می‌رسد تا بدینجا پیام رسان سروش، حرف اول را در میان سایر اپ‌های ایرانی می‌‌زند. لازم به توضیح نیست که هیچ یک از نظرات مطرح شده را تایید و یا رد نمی‌کنیم و آنها صرفا به عنوان بخشی از نظرات کاربران منتشر می‌کند و در این راه تلاش کرده تا بدون داوری حداکثر تنوع نظرات را پوشش دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا