خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نوسان قیمت دلار و «بحران سازی اردیبهشت»؟!

مشاور رییس جمهور: تسلیم نمی‌شویم

مشاور رییس جمهور در واکنش به نوسان قیمت دلار ، با «بحران سازی اجتماعی» خواندن اتفاقات دی ماه، به صورتی مبهم از برنامه‌ای برای «بحران سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت» خبر داد ولی گفت که «مردم و دولت» تسلیم آن نمی‌شوند.

به گزارش انصاف نیوز، حسام الدین آشنا در این باره نوشت:

«مشکل فقط چهار راه استانبول نیست؛ بخشی از مشکل 4 راهی است که به استانبول، اربیل، دوبی و… منتهی می‌شود. مردم و دولت نه تسلیم بحران سازی اجتماعی دی ماه شدند و نه تسلیم بحران سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت می‌شوند. ساعت پایتخت ایران هرگز به وقت شام تنظیم نخواهد شد».

وی صبح امروز نیز در تلگرام نوشته بود:

«ارز ارزان می‌شود اما نه با مماشات با محتکران جسور اسکناس و قاچاقچیان قهار اربیل و استانبول».

 

ماجرای دیماه

آشنا پس از اتفاقات دیماه پارسال نوشته بود: «مسوولان امنیتی و انتظامی باید با سعه صدر با اعتراضات مواجه شوند ولی هوشیار باشیم که در هیچ کشوری، هیچ کدام از این بحران‌ها در خیابان و بر بستر خشونت حل نشده است. باندهای دسیسه و نیرنگ حداقل دوبار ثابت کرده‌اند که می‌توانند توده‌ها را بفریبند، ‏آن‌ها که ننگی بزرگی چون هدایت و حمایت از متهم اصلی فاجعه کهریزک در سابقه‌شان جلوه‌گری می‌کند، از زمینه‌سازی برای ریخته شدن خون بی‌گناهان و کور شدن گره مشکلات ابایی ندارند و حتی حاضرند از داخل به ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان چراغ سبز نشان بدهند».

اشاره‌ی تلویحی او در این سخنان به جریان احمدی نژاد بود.

 

نقش اربیل و دوبی چهارراه استانبول

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بهمن ماه گذشته در باره‌ی نوسانات ارزی در آن مقطع، به خانه ملت گفته بود:

«در ورود ارز به کشور مشکلاتی وجود دارد و بعد از اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور امارات مصوب شد، هزینه‌ی انتقال ارز، از این کشور بالا رفته است.

بخشی از ارز کشور از طریق اربیل در اقلیم کردستان عراق، به ایران وارد می‌شد اما دست‌های پنهان و دلال‌های بین المللی باعث شده‌اند، آربیتراژ ارزی صورت بگیرد به نحوی که عواملی در ایران وجود دارند که برای تعدادی صرافی در خارج از کشور، ارز خریداری می‌کند تا ارزهای خریداری شده به اربیل عراق برود تا دلالان بین المللی با استفاده از مکانیزمی از تبدیل نرخ ارز منتفع شوند».

آربیتراژ ارز به این معناست که شخصی با خرید ارز در یک بازار، سریعا آن را به بازاری که ارزش آن کمی گرانتر است حواله می‌کند و با این کار از تفاوت نرخ ارز، استفاده و منتفع می‌شوند.

 

تکلیف FATF و پالرمو؟

خانم آقاپور همچنین گفته بود: «در ورود و خروج ارز مشکلاتی وجود دارد. وجود تقاضاهای کاذب برای ارز و محدودیت در عرضه ارز، بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث تورم افسارگسیخته در بازار ارز شده است. باید مسوولان تصمیمات جدی در خصوص موضوعاتی مانند FATF و پالرمو اتخاذ کنند چرا که باید شرایطی فراهم شود تا هزینه‌ی معاملات ارزی که در مهار تورم در بازار ارز موثر است، کاهش یابد».

 

نقش نقدینگی بالا

کارشناسان معتقدند که بالا بودن حجم نقدینگی از جمله‌ی عواملی است که بر بالا رفتن قیمت ارز تاثیر گذاشته است. با رکود نسبی در بازار مسکن و بازار سرمایه، نقدینگی سرگردان باعث التهاب بازار ارز شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا