خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«گیرم رفتار مردم کمپلت معصیت است»

انتقادی به روحانی برهم‌زننده‌ی کنسرت بوشهر

«مهدی یزدانیان» از مخاطبان انصاف نیوز در یادداشتی ارسالی درباره‌ی برهم زدن یک کنسرت توسط یک روحانی، نوشت:

مهدی یزدانیان هستم، طلبه‌ی درس خارج حوزه علمیه قم. نکاتی را در ارتباط با کنسرت بوشهر و روحانی معترض می‌نویسم.

«متاسفانه روحانیت پا را از گلیمش درازتر کرده… قلدری می‌کند.. از سفارت بالا می‌رود.. کنسرت قانونی را به هم می‌زند و از همه مهمتر بدون داشتن هیچ رسالتی.. چهل سال است که دارد خواسته‌ها و عقیده‌اش را به مردم تحمیل می‌کند!» اینها بخشی از اعتراضاتی بود که این روزها از مردم  می‌شنیدم.

عده‌ای از دوستان طلبه‌ی نو اندیش همیشه اشکال می‌کنند که چرا جامعه به روحانیت که می‌رسد تعمیم می‌دهد!؟ «مردم خطای یکی را به پای همه می‌نویسند» ولی درباره‌ی دیگر اصناف تفکیک می‌کنند!؟ «خطای یک پزشک را به کل پزشکان سرایت نمی‌دهند»

پاسخ ساده است. مردم اینگونه می‌اندیشند: روحانیت مبلغ و سخنگوی اسلام است و اسلام دارای یک قرائت است. پس همه‌ی روحانیون از یک منبع و مانند هم می‌اندیشند! همه‌ی مردم روشنفکر نیستند که قرائت‌های مختلف از اسلام را بدانند و در نتیجه بتوانند بین اندیشه‌ی روحانیون فرق بگذارند.

2 – روحانی معترض در بوشهر جهت نهی از منکر محفلی قانونی را تعطیل می‌کند… شاید نیت خیر داشته… او خود را دلسوز مردم می‌پندارد و کنسرت را به جهنم رفتن مردم می‌داند و می‌خواهد مردم را نجات دهد… طبیعتا او مقصر نیست…

مقصر اصلی کسانی هستند که لااکراه فی الدین را برای من طلبه درست تبیین نکردند. مقصر اصلی کسانی هستند که به ما طلبه‌ها قانونگرایی و احترام به قانون را نیاموختند! مقصر کسانی هستند که اخلاق را از حوزه حذف کرده و تمام عمر یک طلبه را در راه فقه و اصول ناتوان در اداره‌ی جامعه صرف کردند و مقصر کسانی هستند که سکان مدیریت به من طلبه دادند. ولی از دانش نوین که مرا در امر تبلیغ موفق می‌کند چیزی به من نیاموختند «روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق و …»

3- همیشه جریان انقلابی و حزب اللهی با نقاب شهدا اهداف خود را پیش می‌برند… مثلا روحانی معترض به کنسرت بوشهر  پیش خود اینگونه فکر می‌کند…. «شهدا جان خود را برای اسلام از دست دادند و نه برای رقص و پایکوبی».  کاملا صحیح است… من هم موافقم که شهدا برای اعتلای اسلام و ایران جانشان را تقدیم کردند ولی عمل شهدا موجب عزت اسلام شد. آیا عمل طلبه یا بسیجی با چنین رفتاری هم اسلام را سرافراز می‌کند یا موجب سرشکستی و نابودی اسلام می‌شود!؟

4 – گیرم رفتار مردم کمپلت معصیت است؛ با زور و قلدری مردم عقب نشینی می‌کنند یا  غلیظ‌تر عمل می‌کنند!؟  این روحانی محترم می‌توانست مراسمی با شکوه‌تر برپا کند و به آگاه سازی مردم بپردازد.

5- و در پایان ذکر این نکته لازم است که  اگر در استنباط احکام از روایات اهل بیت استفاده می‌کنیم در روش تبلیغ احکام الهی هم تمسک به سیره‌ی اهل بیت واجب است… چون اجرای صحیح حکم اهمیتش از خود حکم کمتر نیست… چه بسا اشتباه در تبلیغ دین ضررش از عدم تبلیغ بیشتر باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. “حکومت ” علامه نائینی ترجمه شهید طالقانی ” …..استبداد دینی از استبداد سیاسی بدتر است…….”
    من مانده ام که اگر قراربود مومنین زود تحریک در محیطی به دور از محرک و معصیت باشند خداوند پس چرا چنین نکرد؟
    آیا نمی توانست یا نمی دانست؟
    چرا پیامبران را فرستاد تا با ادله!!!!به انسان ها بگویند راه چیست، چاه کدامست!!!!!
    آیا نمی توانست بر انسان ها لشکریانی از جنیان و فرشتگان بگمارد تا اگر انسانی گناه کرد یا زود تحریک شد، همانجا مجازاتش کند و دیگر جهنم و بهشتی نمی خواست هزینه کند؟؟؟!!
    آیا نمی توانست اصلا انسان ها را چون حیوانات راه یافته می آفرید تا گناه نکنند؟

    حقیقتا چرا بعضی ها به خود حق می دهند که فکر کنند ، افکارشان صددرصد درست است و دیگران که مانند آنها فکر نمی کنند، صددرصد اشتباه می کنند؟
    آیا این رفتار با سیره پیامبر (ص) و ائمه(س) منطبق است؟؟؟؟
    طبق چه ادله ای، حضرات مطلقه فکرمی کنند که سخن و رفتار آنها دقیقا همانی است که خدا و پیامبر گفته ؟؟؟

    خدایا ظلم و استبداد را در تمامی اشکال سیاسی، دینی و….نابود کن

  2. دوست عزيز ! احترام به قانون قبل از هر چيز موضوعى تربيتى است و آموزش آن در وهله نخست وظيفه والدين . اينكه مى گوئيد روحانى مورد نظر از روى دلسوزى مرتكب چنين اقدامى شده يا مردم اكثراً قرائت از اسلام را واحد ميدانند ادعائى بى دليل است، شما از كجا متوجه شديد كه او از روى دلسوزى اقدام به نهى از منكر كرده ؟! مگر برگزار كنندگان كنسرت مرتكب جرم يا معصيتى شده اند كه مستحق توبيخ يا نهى از منكر باشند ؟! چطور اين جناب طلبه نظر فقهى بنيانگذار نظام را در باره موسيقى نمى دانسته ؟! با اينكه پيام كلى نوشته تان تا حدودى درست بنظر ميرسد اما مبانى مورد نظر شما اكثراً غلط است .

    6
    1
  3. سلام به شما .. بخشی از قانون گرایی و پذیرش قانون مربوط به آموزشهای والدین است (تربیتی ) بخشی اجتماعی است و انسان در مراحل مختلف زندگی و مراکز تحصیلی باید . قانون را در وجود خود نهادینه کند (اجتماعی ) 2- فرض را بر نیت خیر روحانی منظور گذاشتم ..منظورم این بود که با چنین فرضی باز هم اینکار اشتباه است !3- گاهی مشاهده میشود که صرف معمم بودن منتهی به قضاوت ناعادلانه میشود که نتیجه عدم تفکیک اندیشه روحانیت است 4- من قضاوتی درباره کنسرت قانونی نکردم .. نیز اگر روحانی معترض این را خلاف اسلام میدانست ..راهش برخورد فیزیکی نبود و در مجلسی مستقل میتوانست تفکر خود را در معرض قضاوت عموم بگذارد …. از نقد شما سپاسگذاری میکنم و مبهمات متن را به حساب قلم قاصر بنده بگذارید

  4. شهدا جانشان را دادند تا قانون اساسی که خون بهای آنان است کامل و به قول میردربندمان بدون تنازل اجرا شود. اگر همین قانون را با همین کیفیت اجرا کنند، راهگشاست.خیلی ها سلیقه یی کاری نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا