خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سوریه در آستانه‌ی حمله‌ی نظامی متحدان غربی | احمد زیدآبادی

«احمد زیدآبادی» در یادداشتی درباره‌ی التهابات منطقه و احتمال حمله‌ی نظامی متحدان غربی به سوریه، نوشت:

قرائن نشان می‌دهد که متحدان غربی، خود را برای حمله‌ی نظامی گسترده‌ای به خاک سوریه آماده می‌کنند. در این‌باره، دو موضوع از اهمیت برخوردار است. نخست اینکه چنین حمله‌ای چه تأثیری بر وضعیت کلی سوریه می‌گذارد و دوم اینکه آیا این حمله قابل پیشگیری است؟

در ابتدای امر به نظر می‌رسد که حمله قابل پیشگیری است و فقط روسیه می‌تواند مانع انجام آن شود. به گمانم به کارگیری زبان تهدید و هشدار درباره‌ی آغاز جنگ جهانی سوم از طرف روسیه در اراده‌ی دولت ترامپ و متحدانش برای حمله به سوریه خللی ایجاد نکند. روسیه برای جلوگیری از حمله، فقط می‌تواند پیشنهاد جدیدی برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه دهد. این پیشنهاد برای متحدان غربی طبعاً باید وسوسه انگیز و حاوی امتیازات بزرگی باشد.

اعلام تاریخ مشخصی برای برکناری بشار اسد از قدرت، بسیار وسوسه انگیز به نظر می‌رسد! ظاهراً ولادیمیر پوتین هم شانسی برای بقای بشار اسد در انتهای یک روند سیاسی در سوریه قائل نیست؛ اما تا کنون جز در لفافه‌های دیپلماتیک به این موضوع اشاره نکرده است.

در این میان، برخی متحدان آمریکا در خاورمیانه بخصوص اسرائیل و عربستان، تضمین روسیه برای قطع حضور و نفوذ ایران در سوریه را حتی به برکناری بشار اسد از قدرت ترجیح می‌دهند و ممکن است برای پیشگیری از حمله‌ی نظامی، همین هدف را در تلاش‌های دیپلماتیک محرمانه‌ی خود دنبال کنند.

به نظرم روسیه هم از پایان نفوذ ایران در سوریه ناخشنود نیست، بخصوص اینکه ادامه‌ی این حضور، به صورت مانعی برای تثبیت نفوذ مسکو در سوریه در آمده است.
با این همه، این احتمال هم جدی است که روسها نخواهند و یا حتی نتوانند در جهت تعیین تاریخی برای برکناری اسد از قدرت و یا قطع نفوذ ایران در سوریه، به قدرت‌های غربی تضمین دهند.

در این صورت، به نظر می‌رسد که حمله‌ی نظامی متحدان غربی به برخی از اهداف استراتژیک در خاک سوریه قطعی باشد. این حملات اگر مانند حمله‌ی سال پیش آمریکا، محدود و زودگذر باشد، بعید است که در معادله‌ی سوریه تغییری پدید آورد؛ اما اگر این حملات به عنوان آغازی از یک دخالت جدی و مستمر نظامی آمریکا و فرانسه و بریتانیا در بحران سوریه باشد؛ در آن صورت روند تحولات سوریه به سمتی متفاوت حرکت خواهد کرد.

به نظرم آمریکا و متحدان اروپایی‌اش هم می‌دانند که بحران سوریه در نهایت راه حل نظامی ندارد و از همین رو، احتمالاً حملات نظامی خود را معطوف به راه حلی سیاسی خواهند کرد تا ابتکار عمل در این زمینه را از روسیه و بخصوص ایران بگیرند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا