خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هرمیداس باوند: حمله آمریکا به سوریه با واکنش شدید ایران و روسیه مواجه می‌شود

دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: حمله احتمالی امریکا به سوریه در ابعاد وسیع با واکنش شدید ایران و روسیه همراه خواهد شد و این مسئله موجب گسترده‌تر شدن ابعاد بحران می‌شود.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به حمله رژیم صیهونیستی به پایگاه نظامی تی۴ و به شهادت رسیدن هفت تن از مستشاران ایرانی در این باره گفت: حمله اسرائیل به پایگاه نظامی تی۴ نخستین حمله اسرائیلی به خاک سوریه و پایگاه‌های نظامی این کشور نیست و از قضا در این حمله، تعدادی از نیروهای حزب‌الله و ایران حضور داشتند.

اسرائیل هیچ گاه به حقوق بین‌المللی توجه نداشته است

وی ادامه داد: اسرائیل در دفعات پیش که قصد حمله به خاک سوریه داشت، قبل از انجام عملیات به روسیه اطلاع می‌داد اما در این نوبت، آنها حتی به روس‌ها نیز اطلاع ندادند که این مسئله موجب دلخوری مسکو شد.

دیپلمات اسبق ایران در سازمان ملل متحد حمله اسرائیل به پایگاه نظامی تی۴ را تجاوزگرانه دانست و اظهار داشت: حمله اسرائیل نقض آشکار حاکمیت ملی و حقوق بین‌المللی است. با این حال، اسرائیل هیچ گاه به حقوق بین‌المللی توجه نداشته و دست به هر اقدامی که به سود و منفعت خود قلمداد می‌کرده، می‌زده است. در این راستا، آنها به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیز توجه نداشته‌اند.

باوند افزود: امریکا همیشه از اقدامات غیرقانونی اسرائیل حمایت کرده و اروپایی‌ها نیز در برابر آن اقدامات سکوت کرده‌اند. این مسئله باعث تاسف است که اسرائیل به خود حق می‌دهد به هر کشوری حمله کند مخصوصا به کشوری درگیر جنگ و بحران است.

وی درباره اهداف حمله اسرائیل به پایگاه تی۴ تصریح کرد: معمولا بهانه‌ اسرائیل برای حمله به سوریه، انهدام مواضع مربوط به حزب‌الله لبنان اعلام می‌‌‌شود.

اسراییل و امریکا از هدف قرار دادن مستقیم نیروهای ایرانی در سوریه پرهیز دارند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه من تصور می‌‌‌کنم که اسراییل و امریکا از هدف قرار دادن مستقیم نیروهای ایرانی در سوریه پرهیز دارند، خاطرنشان کرد: در گذشته هم شاهد بودیم زمانی که حمله هوایی ارتش اسراییل در نزدیکی مرز لبنان باعث شهادت یک فرمانده نظامی ایران شد، اسرئیل آن را اشتباه و سهوی و نه عملیات هدف‌دار و عمدی اعلام کرد.

باوند با بیان اینکه وضعیت بحران سوریه بیش از هر زمان دیگری مبهم‌تر شده است، ابراز داشت: حمله اسرائیل به پایگاه تی۴ اگر با واکنش حزب‌الله و ایران همراه باشد و ایران و حزب‌الله قصد پاسخ دادن به آن را داشته باشند و همچنین در صورتی که امریکا بخواهد حضور نظامی بیشتری در سوریه پیدا کند، با ابهام‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری همراه می‌شود.

وی درباره تهدید ترامپ به پرداخت بهای کلان از روسیه و ایران به خاطر حمایت از بشار اسد بیان کرد: ایران در عرصه زمینی در سوریه حضور دارد. حملات هوایی هم توسط دولت سوریه و روسیه صورت می‌گیرد و اگر کسی این کار را کرده باشد، ایران نیست اما ترامپ نام ایران را در کنار سوریه و روسیه می‌آورد تا بهانه لازم را برای اقدامات آتی علیه ایران داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه امریکا امروز در شرایطی قرار دارد که باید تصمیم قطعی خود را در مورد استراتژی‌‌‌اش در آینده سوریه اتخاذ کند، یادآور شد: یک بار واشنگتن اعلام می‌کند با تشکیل یک نیروی شبه‌نظامی تازه در سوریه، قصد دارند به صورت دائمی در این کشور حضور داشته‌ باشند و سپس ترامپ گفت امریکا به زودی از سوریه خارج خواهد شد مگر آنکه عربستان هزینه ماندن ایالات متحده را بپردازد.

حمله امریکا به سوریه در ابعاد وسیع با واکنش شدید ایران و روسیه همراه است

باوند تنها راه حل بحران سوریه را ایجاد یک اجماع و توافق میان بازیگران اصلی دانست و عنوان کرد: حمله احتمالی امریکا به سوریه در ابعاد وسیع با واکنش شدید ایران و روسیه همراه خواهد شد و این مسئله موجب گسترده‌تر شدن ابعاد بحران خواهد شد. با این حال، من فکر می‌کنم با توجه به اینکه کاخ سفید متهم به واگذار کردن میدان در سوریه به روسیه و ایران شده است، درصدد گسترش نفوذ خود و داشتن دست برتر در مذاکرات بین‌المللی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ایران نمیتونه جلوی آمریکا و انگلیس و فرانسه بایسته. یه روزی هم روسیه پشت ایرانو خالی میکنه و استالین! ما تک و تنها میمونه.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا