خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفتگوی بعیدی‌نژاد با بی‌بی‌سی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در گفتگو با BBC تاکید کرد: اقدام یکجانبه توسط آمریکا و دیگر کشورها خارج از سازوکار چندجانبه بین المللی علیه سوریه، صراحتا خلاف قوانین بین‌المللی است.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد جمعه شب در مصاحبه با بخش خبری شبانه تلویزیون بی‌بی‌سی انگلیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی، استفاده از این سلاح‌ها را خیلی جدی تلقی می‌کند.

دارای یک سازوکار چندجانبه بین‌المللی برای بررسی ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستیم

وی با محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هرکس اظهار داشت: دهه‌ها تلاش برای مذاکره پیرامون کنوانسیون جهانی ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی برای همین بوده است که استفاده از این سلاح‌ها ممنوع شود.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه استفاده از تسلیحات شیمیایی اول از همه باید توسط بازرسان بین‌المللی سازمان کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی راستی‌‌‌‌آزمایی شود، تصریح کرد: در کنوانسیون برای مقابله با استفاده کننده‌ از این سلاح‌ها اقدامات تنبیهی جمعی نیز پیش‌‌‌‌بینی شده است. بنابراین ما دارای یک سازوکار چندجانبه بین‌المللی برای بررسی ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستیم.

 کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یکجانبه شوند

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یکجانبه شوند و باید خود را متعهد به سازوکار جهانی بدانند، خاطرنشان کرد: امروزه برخی از بازیگران ادعا می‌کنند که از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده است اما هیچ سند متقنی که چنین ادعایی را تائید کند، ارائه نکرده‌اند.

وی ادامه داد: خوشحال هستیم که تیم بازرسی سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی شنبه برای جمع‌‌‌‌آوری شواهد استفاده از سلاح‌های شیمیایی وارد شهر دوما در سوریه خواهند شد و کار خود را به سرعت شروع خواهند کرد.

اقدام یکجانبه آمریکا علیه سوریه خلاف قوانین بین‌المللی است

سفیر ایران در لندن با بیان اینکه کشورها باید خویشتنداری کنند تا قبل از هرگونه اقدامی، اول از همه نتایج تیم بازرسی اعلام شود، ابراز داشت: اقدام یکجانبه توسط آمریکا و دیگر کشورها خارج از سازوکار چندجانبه بین المللی علیه سوریه، صراحتا خلاف قوانین بین‌المللی است.

بعیدی‌نژاد حضور مستشاران ایران در سوریه را به دعوت دولت قانونی این کشور برای مقابله با تروریسم دانست و بیان کرد: مقابله با تروریسم وظیفه ذاتی همه کشورها است.

وی افزود: خوشحالیم که با همکاری‌های بین‌المللی، داعش رو به شکست گذارده است. باید همه کمک کنند که دیگر گروه‌های تروریستی هم در سوریه با شکست کامل مواجه شوند.

موضوع آزادی زاغری در حال بررسی است

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره سیاست‌های ترامپ نسبت به ایران نیز یادآور شد: رئیس‌جمهور آمریکا خصمانه‌ترین مواضع را در قبال ملت ایران اتخاذ کرده است؛ ملت ایران را تروریست خوانده و تندترین اظهارات را علیه ملت و دولت ایران و همچنین توافق هسته‌ای – که دستاورد دیپلماسی چندجانبه است – به عمل آورده است.

بعیدی‌نژاد درباره آزادی نازنین زاغری عنوان کرد: هرگونه تغییر در حکم یا آزادی وی منوط به تصمیم قوه قضاییه است. وزارت امور خارجه درخواست‌هایی مبنی بر امکان آزادی خانم زاغری به دلایل انساندوستانه را با توجه به آنکه وی فرزند کوچکی هم که دارد، به قوه قضاییه منعکس کرده و موضوع در حال بررسی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا