خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهرداری محسن هاشمی آری یا نه

پس از چالش کناره گیری محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، حالا نوبت به چالش شهردار شدن یا نشدن محسن هاشمی رفسنجانی رسیده است؛ رییس کنونی شورای شهر که رای اول تهران را در انتخابات 29 اردیبهشت 96 آورده است.

به گزارش انصاف نیوز، تابستان پارسال هم محسن هاشمی یکی از گزینه‌های جدی برای نشستن بر صندلی شورای شهر بود اما با تاکید اعضا بر ضرورت پایبند ماندن به میثاق نامه‌ی امضا شده‌ی اعضای لیست امید اصلاح طلبان، با خروج هیچ یک از اعضا از شورا موافقت نشد و گزینه‌های نهایی همگی از بیرون شورا بودند.

حالا اما شنیده‌ها از جدی شدن کاندیداتوری محسن هاشمی برای این پست حکایت دارد؛ اتفاقی که از همین حالا چالش‌هایی بر سر آن پیش آمده است.

روز گذشته، محمدعلی ابطحی، از اعضای حزب اصلاح طلب «مجمع روحانیون مبارز»، در صفحه‌ی شخصی خود نوشت:

«جدای از اینکه شهردار تهران چه کسی خواهد بود، یکی از بدترین استدلال‌ها که از شورای شهر تهران شنیده می‌شود این است که اگر یکی از اعضای شورا، شهردار شود، ممکن است سر لیست اصولگرایان که در لیست علی البدل هست، عضو اصلی شورا شود. حرف تلخی است که با جامعه مدنی و اصلاح طلبی هیچ تناسبی ندارد. یک زمانی شعار اصلاح طلبی زنده بادمخالف بود. در بحبوحه‌ی بد اخلاقی‌ها و هیاهو‌ها اولیه‌ترین اصول آرمان‌های اصلاح طلبی و دمکراسی خواهی در حال فراموشی است. من معتقدم به هر دلیلی یک مخالف وارد شورا شود اصلاح طلبانه‌تر از آن است که شورا بی حضور جناح مخالف باشد».

اشاره‌ی آقای ابطحی به احتمال شهردار شدن محسن هاشمی است؛ تنها عضو شورا که بحث‌ها درباره‌ی او همیشه بوده و خود او نیز بارها تمایل خود را به آن نشان داده است.

 

واکنش عضو موثر شورا

«محمدجواد حق شناس» یکی از اعضای موثر شورای شهر تهران که عضو حزب اصلاح طلب «اعتماد ملی» است، در واکنش به نوشته‌ی ابطحی در توییتر نوشت:

«پس تکلیف میثاقنامه و وفاى به عهد چه می‌شود؟

برادر بزرگوار! نکند که شما نیز آن را وحى مُنزَل نمی‌دانید!

یا بر این باورید که شهر گرفتار قحط الرجال است؟»

«جهانبخش خانجانی»، یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم در یادداشی با عنوان «شورای شهر تهران و اشتباه استراتژیک»، تلویحا از شهردار شدن محسن هاشمی، عضو این حزب، حمایت کرد و  در آن میثاق نامه‌ی اعضای شورا برای خارج نشدن از شورا را اشتباه خواند.

بحث اصلاح طلبان در این باره تاکنون بیشتر از این علنی نشده اما به نظر می‌رسد که با جدی‌تر شدن کاندیداتوری محسن هاشمی، بحث بر سر این موضوع بالا بگیرد و بعید به نظر می‌رسد که محسن هاشمی در بهترین شرایط هم بتواند مانند محمدعلی نجفی، 21 رای شورا را با خود همراه کند.

تقی زاده خامسی که شهردار فعلی مشهد است، پیروز حناچی معاون کنونی شهرداری، حبیب الله بیطرف معاون وزیر نفت، علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان، از جمله‌ی گزینه‌هایی هستند که از آنها در روزهای اخیر برای این پست نام برده شده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، شاید جدی ترین گزینه‌ی اصلاح طلبان برای جایگزینی تهران بود که خبرهای چند روز اخیر از مقاومت او برای جدا شدن از دولت حکایت دارد.

 

کنایه‌ی یک قالیبافی

«محمدصالح مفتاح»، از نیروهای رسانه‌ای قالیباف، شهردار سابق اصولگرا، در پاسخ به توییت آقای حق شناس نوشته بود:

«اگر قحط الرجال نبود یک بیمار ناکارآمد که سمت‌های اخیرش کمتر از یکسال عمر داشته، را با اجماع اعضای شورا شهردار نمی‌کردید. تجربه‌ی اولی کافی نبود؟ منفعت طلبی جناحی تا کجا؟»

کنایه‌ی او به وضعیت نجفی است که به بهانه‌ی بیماری کناره گیری کرد اما «م.جوان» کاربر توییتر به او پاسخ داد:

«اابته منظور جناب مفتاح شامل [آیت لله] جنتی و همکارانشان در مجلس خبرگان و ائمه جمعه و دوستانشان در کیهان و تسنیم… نمی‌شود»!

«یاسر معصومی» دیگر کاربر توییتر در پاسخ به حق شناس نوشت:

«حضور فردی از جناح مقابل و شورای قبل اتفاقا یعنی مدیریت از سوی اعضای شورای فعلی برای اتحاد راهبردی تر بر سرمسایل کلان تر در شورا خواهد بود و اگر آن فرد به‌ویژه #چمران باشد بهترین فرصت به پاسخگویی کشاندن او در قبال فسادها شورای قبل و شهرداری قالیباف و احمدی نژاد خواهد بود!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آقای اوسط هاشمی برای شهردار تهران با توجه به پیشینه ی اصلاح طلبی که در حد وزیر کشور بود و توانایی هایش ارجح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا