خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سوال «انقلاب به دنبال چه بود؟» اشتباه است | سعید زیباکلام

سعید زیباکلام طی یادداشتی در کانال خود نوشت: در این مقاله می‌خواهم به چند سوال بپردازم.

⭕️سوال نخست، «انقلاب به دنبال چه بود؟»، بنیاناً اشتباه است زیرا انقلاب رویداد اجتماعی‌ـ‌سیاسی بسیار بزرگی است که برآیند اعمال و اقدامات سیاسی تعداد زیاد یا بسیار زیادی از انسانها است. انقلاب موجود خودآگاه یا ذی‌شعوری نیست که بتوان سوال کرد: انقلاب(انقلاب اسلامی) به دنبال چه بود؟ همچنان که بعدا خواهیم دید این نکته فوق‌العاده مهم و پردلالت است.

⭕️اشتباه دوم و مرتبط با اولی اینست که برای انقلاب(انقلاب اسلامی) ماهیت، ذات، سرشت، و یا جوهری بتراشیم و سپس با موتور محرکه مجموعه آمال و امیال و آرمانهای خود در آسمان‌های بیکران تخّیلات، پروازی فلسفی کرده برای آن ماهیت و ذات ازلی و ابدی و بعضا الهی قائل شویم.

⭕️اشتباه سوم و بسیار رایجِ عاقبت‌سوز اینست که آن ماهیت یا ذات و سرشت خودساخته را به نهادهای نظام و شیوه حکمرانی و به حاکمان بچسبانیم، بطوری که تصور شود ممیّزات نظام و حکمرانی و حاکمان بنحو تمییزناپذیری همان انقلاب است. به عبارت موجزتر، نظام و حکمرانی و حاکمان یعنی انقلاب!

🔴به تفصیل بیشتر، «انقلاب به دنبال چه بود؟» سوالات بسیار نابجایی را در دل خود می‌پروراند و می‌زاید، از قبیل: «انقلاب برای ما چه کرد؟»، «انقلاب چه سودی برای ما مردم داشت؟». گویی انقلاب موجودی است ذی‌شعور و اراده‌مند که مستقل از خواست و اراده و اقدامات یا مبارزات مردم و رهبران‌شان، از عرصه‌ای بیرون از ایران وارد شده و اهدافی داشته که متاسفانه به اهدافش نرسیده و یا به کمی از اهدافش رسیده. امیدوارم خطاآمیزی و خطاانگیزی این قبیل نگرشها که برای انقلاب وجودی مستقل و ماورای فرهنگ سیاسی و عرصه سیاستِ ما فعالان سیاسی قائل می‌شود بقدر کافی روشن باشد.

📌بخشی از مقاله ارائه شده در همایش سمینار “از انقلاب اسلامی؛ ذات و رمز تداوم و بقای آن”  در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباط

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. فوق العاده ضعیف وبی محتوا که اگرازیک کودک سرمیزد با خنده والدین همراه میشد حداقل انواع دلالات رادر منطق بخوانید سپس اقدام به نوشتن کنید!!اگرمنطق برایتان دشواره بحث حذف مضاف درادبیات که مشهور خاص وعامه. اگراین پرسشها غلط است درقرآن هم باید غلط رخنه کند!! وأسئل القریة یعنی از روستا سوال کن کاش آقای زیباکلام درصدراسلام می بود واشکال میگرفت مگرروستا خودآگاه وذی شعوراست؟!! بله منظور اهالی روستا حذف مضاف یا دلالت التزامی درمنطق! درمورد انقلاب هم همینطوره یعنی این تغییرات در انقلاب منج به چه فوایدی گردید…درهرصورت عجیب بود.

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا