خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استفاده از تجربه نیویورک‌تایمز برای روزنامه‌ها

سردبیر سایت روزنامه «قانون» درباره‌ ضرورت انتشار اخبار در تعطیلات گفت: سایت‌ها و رسانه‌ها ضرورت دارد که در تعطیلات اخبار را منتشر کنند اما زمانی که برای روزنامه‌ها زیرساخت توزیع فراهم نشود، انتشارشان در تعطیلات امکان ندارد.

علیرضا شاکر در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به وضعیت توزیع روزنامه‌ها در تعطیلات بیان کرد: رسانه‌های جمعی شامل روزنامه‌ها مشکل عمده‌ای که دارند شیوه توزیع آن‌هاست و در ایام تعطیل آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. در واقع ما محلی نداریم که بخواهد روزنامه‌ای را در ایام تعطیل به فروش برساند.

او درباره‌ی عملکرد رسانه‌های جمعی غیرکاغذی در روزهای تعطیل گفت: ایام تعطیل برای رسانه‌های جمعی غیرکاغذی مانند خبرگزاری‌ها و سایت‌ها فرصت مناسبی است تا بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کنند به دلیل اینکه تجربه و بررسی‌ها نشان داده است که در تعطیلات مخاطبان بیشتری با خبر درگیر می‌شوند. برخلاف تصوری که می‌گوید در تعطیلات مخاطبان کمتر هستند و برای تفریح می‌روند باید بگویم که متاسفانه مردم ما چنین رویکردی ندارند و کمتر چنین امکاناتی برایشان فراهم است که به تفریح و گردش بپردازند؛ بنابراین در ایام تعطیل به شبکه‌های مجازی و سایت‌ها مشغول می‌شوند.

سردبیر سایت قانون ادامه داد: اگر می‌خواهیم رسانه‌های کاغذی در ایام تعطیل منتشر شوند باید برای توزیع آن‌ها فکری کرد. همچنین برای رسانه‌های غیرکاغذی فرصت بسیار خوبی است تا بتوانند مخاطب خود را در تعطیلات افزایش دهند.

شاکر با اشاره رابطه زیرساخت توزیع و منابع مالی روزنامه‌ها بیان کرد: روزنامه زمانی که ایجاد می‌شود و از مرحله‌ای می‌گذرد، حامی مالی پیدا می‌کند. بنابراین مشکلی در انتشار خود در تعطیلات نخواهد داشت اما روزنامه‌هایی که به آن مرحله نمی‌رسند مشکل پیدا خواهند کرد. بنابراین برخی رسانه‌ها مشکل تأمین مالی برای روز تعطیل را دارند و برخی ندارند. البته این مساله اهمیت دارد که برای همه روزنامه‌ها  زیرساخت توزیع فراهم نیست و تا زمانی که این زیرساخت فراهم نشده رسانه‌هایی هم که امکان تأمین منابع مالی دارند، نمی‌توانند منتشر شوند.

او با اشاره به فعالیت رسانه‌های جمعی غیرکاغذی در ایام تعطیل اظهار کرد: سایت‌ها و صفحات رسانه‌ها ضرورت دارد که در تعطیلات اخبار را منتشر کنند اما زمانی که برای روزنامه‌ها این زیرساخت توزیع فراهم نشود، این امکان وجود ندارد.

شاکر در پایان با ذکر مثالی به روزنامه نیویورک تایمز اشاره و بیان کرد: نیویورک تایمز یکی از روزنامه‌هایی است که توانسته خود را از مشکل عقب ماندن از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی نجات دهد. روزنامه نیویورک تایمز یک برنامه مدونی ایجاد کرد که بر اساس آن اشتراک‌پذیری دارد. زمانی که به سایت این روزنامه مراجعه می‌کنید، انواع اشتراک‌ها را می‌بینید. این مساله باعث می‌شود وقتی که می‌دانید مخاطبی منتظر رسانه شماست ممکن است یکی از گزینه‌های خود را انتشار روزنامه یا ارسال فایل در روز تعطیل قرار دهید؛ بنابراین روزنامه‌های ما باید برنامه‌ای بریزند یا دکه‌ها باز شوند یا مثل روزنامه نیویورک تایمز باشند. روزنامه‌های دنیا به دنبال راه نجاتی برای عقب نماندن از فضای رقابتی هستند. روزنامه نیویورک تایمز در سال گذشته به شدت سود کرد در حالی که اکثر رسانه‌های دنیا ضرر مالی داشتند. بنابراین اگر بتوانیم این مدل را بومی کنیم شاید جواب بدهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا