خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تجمع در اعتراض به عدم شفافیت مالی در تربیت مدرس [+عکس و متن بیانیه]

برای سومین روز دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به مشکلات خوابگاه و عدم شفافیت مالی دانشگاه تجمع کردند. در انتهای این تجمع دانشجویان معترض بیانیه ای صادر کردند. [لینک به گزارش دیروز]

«زهره جم» دبیر شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس درباره دلایل شکل گیری این تجمع به خبرنگار انصاف نیوز گفت: ۲۵ اسفند معاونت دانشجویی اطلاعیه صادر کرد مبنی بر اینکه بعد از تعطیلات خوابگاه پسرانه فردوسی که استیجاری است باید تخلیه شود. نکته اول اینجاست که این کار غیرقانونی است و تخلف محسوب می‌شود چراکه حتی نقل‌وانتقال دانشجو باید بین دو ترم اتفاق بیفتد و جابجایی بین‌ترم تخلف است.

او ادامه داد: معاونت دانشجویی در آن زمان گفته بود دانشجویان باید به خوابگاه‌های دیگر مراجعه کنند اما خوابگاه‌های دیگر ظرفیت پذیرش این دانشجویان را ندارند و معاونت دانشجویی می‌خواهد با افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها به‌زور دانشجویان را در آنها جا دهد. وقتی دانشجویان از تعطیلات نوروز برگشتند خوابگاه را تخلیه نکردند؛ چون خواسته دانشگاه غیرمنطقی بود.

میدانستیم مذاکره بی فایده است

جم درباره شروع شکل گیری تجمعات گفت: چهارشنبه هفته گذشته در اعتراض به این موضوع تجمعی شکل گرفت. در خلال تجمع معاونت دانشجویی دکتر «اصلاحچی» آمدند و درخواست مذاکره دادند، البته ما اعضای شورای صنفی می‌دانستیم که مذاکره بی‌فایده است. چراکه ما از آبان ماه برای هر مشکلی به معاونت مراجعه می‌کنیم آنها به ما می‌گویند بودجه نداریم!

وی افزود: این در حالی است که وزارت علوم به ازای هر دانشجو بودجه‌ای تعلق می‌دهد؛ نکته بعدی اینجاست که ۶۰ درصد بودجه دانشگاه قبل از شروع سال پرداخت‌شده.

جم تصریح کرد: بااین‌حال که می‌دانستیم مذاکره بی‌فایده است اما دوباره با معاونت دانشجویی مذاکره کردیم. در این مذاکره ما متوجه شدیم که دانشگاه تصمیم گرفته است تمام خوابگاه‌های استیجاری‌اش را تخلیه کنند و دانشجویان را در چند خوابگاه ملکی که دارد بگنجاند. چراکه نمی‌خواهند هزینه خوابگاه‌های استیجاری را بدهند. با این حساب باید به خوابگاه‌ها افزایش ظرفیت بدهند؛ از طرفی خود خوابگاه‌ها هم اصلاً کیفیت خوبی ندارند و با افزایش ظرفیت اوضاع بدتر می‌شود.

پول دانشگاه کجا هزینه می‌شود که از امکانات رفاهی دانشجوبان کم می‌کنند؟

دبیر شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: بعد از این صحبت‌ها جریان خوابگاه به حاشیه رفت و خواسته اساسی دانشجویان این شد که شفافیت در بودجه وجود داشته باشد، چون دانشگاه به ازای هر دانشجو بودجه دریافت می‌کند و باید مشخص شود این پول‌ها کجا هزینه می‌شود که از امکانات رفاهی دانشجویان کاسته می‌شود؟

او به سوالی درباره تعداد تجمع کنندگان و مسوول برگزاری تجمع پاسخ داد: روز چهارشنبه جمعیت تجمع بین 70 تا ۸۰ نفر بود، روز یکشنبه حدود ۱۰۰ نفر و امروز هم چون هوا بارانی بود حدود ۷۰ نفر بودند. این تجمع فردا هم ادامه دارد. شورای صنفی برگزارکننده تجمع نیست این تجمع به‌صورت خودجوش شکل‌گرفته اما شورای صنفی حمایت قاطع از تجمع‌کنندگان می‌کنند.

جم در ادامه گفت: حالا مساله اساسی خوابگاه نیست مساله اساسی شفافیت مالی دانشگاه است به نظر ما بودجه‌ای که برای دانشجویان به این دانشگاه تخصیص داده می‌شود برای دانشجویان هزینه نمی‌شود و مشخص نیست کجا هزینه می‌شود.

رییس دانشگاه با تهدید گفت بودجه به دانشجو ربطی ندارد

او در انتها با اعتراض به رفتار مسوولان دانشگاه خاطر نشان کرد: ما چندین بار با دکتر احمدی رییس دانشگاه جلسه داشتیم و صحبت کردیم و خواستار شفافیت بودجه بوده‌ایم آنها به‌تندی و با تهدید با ما برخورد کردند و گفتند که مساله بودجه به دانشجوی ربطی ندارد ما خودمان صلاح خودمان را بیشتر می‌دانیم.

 

متن بیانیه ارسالی برای انصاف نیوز در پی می‌آید:

بنام خداوند سریع الحساب

در دو سال گذشته مکرر شاهد نارضایتی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نسبت به مسایل مختلف صنفی و آموزشی بوده‌ایم و البته شاهد دستاوردهای بزرگی مانند تغییر مصوبه غیرقانونی دروس جبرانی و تعدیل در قانون سنوات مجاز تحصیلی!

اما مشکلات انباشته و بیش از پیش شده است. باید پرسید که چگونه است مسوولین دانشگاهی در تراز تربیت مدرس با بودجه‌ای قابل توجه در مقایسه با بیشتر دانشگاه‌های کشور همواره باید مشکلات را به کمبود و نبود بودجه ارجاع داده و از رفع مشکلات سر باز زنند. این بار اعتراضات با اطلاعیه‌ای تأسف بار مبنی بر تخلیه یکی از خوابگاه‌ها در میانه‌ترم شروع شد و پس از گذشت اندک زمانی مطالبات به سمت شفاف‌سازی بودجه و هزینه‌کردهای دانشگاه و بالاخص معاون دانشجویی سوق پیدا کرد.

باید پرسید بودجه کجا هزینه شده و صرف چه اموری شده است که دانشجویان را درگیر مشکلاتی کرده که تحصیل آنان را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است. خواست ما این بار، تاکید بر حق دانشجویان در شفافیت مالی و آگاهی از نحوه هزینه‌کردها و ارتقاء سطح رفاهی دانشگاه تربیت مدرس است.

اینک زمان حسابرسیِ دقیق مدیرانی است که از پاسخگویی سرباز می‌زنند و ناکارآمدی‌شان تیشه به ریشه دانشگاه زده و موقعیت دانشگاه را آنچنان که بر همگان آشکار شده، تضعیف کرده است. ما بر این نکته تاکید داریم که «تا دست‌یابی به نتایج روشن، بر اعتراض به حق و قانونی خود ایستاده‌ایم و متحد با هم خواستار احقاق حقوق خود هستیم.»

 

جوابیه شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس دربارهی اعتراض های اخیر دانشجویان این دانشگاه که به انصاف نیوز ارسال شده است:

روز یکشنبه مورخ 26 فروردین ماه 97 جمعی از دانشجویان دانشگاه جهت حل مشکلات صنفی و رفاهی موجود و مدیریت ضعیف و خودسرانه‌ی مسئولین دانشگاه، تجمعی را برگزار کردند که طی آن شفاف‌سازی در بودجه (مطابق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات)، بهبود وضعیت تغذیه و اینترنت، اختصاص فضای استاندارد آموزشی، پژوهشی و رفاهی به دانشجویان، عدم تخلیه خوابگاه فردوسی، بسته شدن پرونده‌ی انضباطی دانشجویان معترض و… را خواستار شدند. در جریان این تجمع اعتراضی، عدم تخلیه خوابگاه فردوسی یکی از مطالبات دانشجویان بود که با توجه به گفته‌ی معاون دانشجویی در جلسه‌ی روز چهارشنبه 22 فروردین ماه با حضور اعضای شورای صنفی و تعداد کثیری از دانشجویان ساکن خوابگاه فردوسی، علت تخلیه این خوابگاه (با وجود تمدید 5 ساله‌ی قراداد با مالک)، تصمیم مسئولین مربوطه در جهت کاهش هزینه‌ها می‌باشد و دانشجویان موظف هستند که هر زمان دانشگاه بخواهد خوابگاه را تخلیه نمایند. این در حالی است که علی رغم صحبت‌های معاون دانشجویی، در اطلاعیه‌ی نصب شده در خوابگاه علت تخلیه اتمام قرارداد اجاره با مالک اعلام شده بود.

بعد از تجمع امروز دکتر احمدی (ریاست دانشگاه) در مصاحبه‌ای گفتند که این تجمع فقط بعلت تخلیه خوابگاه فردوسی با توجه به اتمام قرارداد اجاره با مالک است. همچنین در مصاحبه ایشان مطلبی در رابطه با انتقال دانشجویان به خوابگاه جدیدتر نزدیک پردیس به چشم میخورد. قابل ذکر است که آماده سازی خوابگاه وعده داده شده توسط ریاست (به گفته مسئولین و پیمانکاران) تا پائیز 97 به طول می‌انجامد. همچنین بیشتر دانشجویان از وضعیت خوابگاه خود رضایت داشته و کهنه خواندن خوابگاه توسط رئیس دانشگاه را تکذیب می‌نمایند. گفتنی است بر اساس تبصره‌ی 7 دستورالعمل صندوق رفاه دانشجویی مورخ 95/03/18، مبنی بر اینکه دانشجویان بهره‌مند از خوابگاه متعهد می‌گردند پس از پایان هر سال تحصیلی، قطع ارتباط دانشجویی و فراغت از تحصیل، خوابگاه محل سکونت را تخلیه نمایند، جابجایی دانشجویان در میانه ترم و علی‌رغم میل باطنی و ایجاد تنش و ناراحتی های روحی، عملی غیر قانونی می‌باشد. لذا با توجه به این توضیحات ذکر شده، صحبت‌های دکتر احمدی نشان دهنده‌ عدم اشراف و آگاهی ایشان نسبت به مسائل مختلف دانشگاه است و گویی در دانشگاه دیگری مسئولیت دارند.

شورای صنفی دانشجویان بر برآورده شدن تمامی مطالبات دانشجویان معترض به ویژه شفاف سازی در بودجه و هزینه کرد دانشگاه تاکید دارد و صحبت‌های ضد و نقیض و عدم شفافیت مسئولین و تصمیماتشان در مسائل صنفی و رفاهی را محکوم می‌نماید و نیز همانند گذشته پیگیر مطالبات دانشجویان خواهد بود تا روزی که مسئولین دست از اقدامات خودسرانه و غیر شفاف خود برداشته و نظرات و خواسته‌های دانشجویان را در مدیریت بهتر دانشگاه اجرایی نمایند.

 

photo_2018-04-16_16-37-09 (2)

photo_2018-04-16_16-37-15

photo_2018-04-16_16-37-09

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا