خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: اصرار بر تعداد سانتریفیوژها بی مورد است

به گزارش انصاف نیوز، رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران روز سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به اعلام نیاز ایران به غنی سازی از سوی رهبر معظم انقلاب (190 هزار سو) و نیز اصرار آمریکا مبنی بر کاهش غنی سازی ایران، آیا اکنون زمان آن نرسیده است که تصمیم سیاسی در این باره اتخاذ شود؟ افزود: بیانات مقام معظم رهبری تصمیم سیاسی ایران بود.

ظریف گفت: ضروری است یک تصمیم سیاسی جدی گرفته شود که ما برای رسیدن به توافق به راه حل نیاز داریم و باید به راه حل فکر کنیم تا به مواضع. اینکه اطمینان حاصل شود برنامه هسته ای ایران صلح امیز باقی بماند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: در این شرایط، اصرار بر تعداد اصرار بی موردی است.

وزیر خارجه ایران افزود: اتفاقا مشخص شدن تعداد 190 هزار سو که ازسوی مقام معظم رهبری هم به عنوان نیاز قطعی کشور اعلام شد، نشان دهنده یک تصمیم سیاسی صلح آمیز در کشوری است که از ابتدای برنامه غنی سازی وجود داشته و ان اینکه کل برنامه غنی سازی ایران در قالب یک برنامه تامین سوخت برای نیروگاه هسته ای طراحی شود.

ظریف خاطرنشان کرد: یوسی اف اصفهان، نطنز، برنامه طرح تولید سوخت هسته ای … همه این ها در یک چارچوب منطقی قابل تعریف است اما نکته بسیار راهگشا و صحیح در بیانات مقام معظم رهبری که بر اساس مقررات بین المللی است، این بود که ما امروز نیاز به این مقدار نداریم. زمانی داریم تا به این میزان برسیم؛ از نظر فناوری هم نیاز به زمان داریم تا به این میزان برسیم.

وی تاکید کرد: این زمان امکان رسیدن به راه حل را برای ما فراهم می کند به اضافه اقداماتی که می توانیم در کنار ان انجام دهیم. چون ایران به هیچ وجه دنبال ساخت سلاح نیست. ما حتی وقتی 20 درصد را هم تولید کردیم برای ان بود که به ما ان را ندادند. الان که 20 درصد را داریم از ابتدای برنامه مشترک اقدام ژنو تصمیم گرفتیم آن را تولید نکنیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: فعلا به اندازه کافی 20 درصد داریم. هیچ برنامه ای نداریم که بیش از حد نیازمان بسازیم. بیش از حقوقمان هیچ چیز نمی خواهیم . فکر می کنیم اگر طرف مقابل این امادگی را داشته باشد که بجای تعیین تکلیف دنبال راه حل بگردد، به جای تصمیم گیری به مذاکره بپردازد، حتما به نتیجه خواهیم رسید.

ظریف گفت: امیدوارم مذاکرات سه روز گذشته چنین فضایی را ایجاد کرده باشد که طرف های مذاکره ما در 1+5 به این مفهوم رسیده باشند.

وی تاکید کرد: انجه برای من مهم بود این بود که در چند روز گذشته من امادگی شنیدن را در طرف های مقابل دیدم و خود این می تواند یک زمینه مهم باشد تا راه را بازکنیم. من معتقدم راه حل در دسترس است . ما امروز می توانیم به راه حل برسیم ولی چون این کار نیازمند جزییات است و باید در مورد جزییات توافق شود ممکن است زمان ببرد.

خبرنگار ایرنا مجددا از وزیر خارجه پرسید: آیا در مذاکرات سه روز گذشته، راه حل مشخصی درباره زمان برنامه غنی سازی ایران به طرف مقابل ارائه کرده اید؟

ظریف با خنده پاسخ داد: به صورت عمومی هیچ کس مذاکره نمی کند و طرف های دیگرهم این را گفتند اما حتما روش های مختلفی برای رسیدن به یک راه حل از سوی ما مطرح است و روش های علمی هم مطرح است که می شود به آن رسید.

*** مذاکرات با آمریکا منحصر به بحث هسته ای است

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره موضوع مذاکرات با آمریکا گفت: همانطور که گفتم مذاکرات منحصر به بحث سیاسی بوده است. ما تصمیم سیاسی که در سطح کشور گرفتیم این است که مذاکرات ما با 1+5 در موضوع هسته ای است. البته با سایر اعضای 1+5 رابطه سیاسی داریم و مذاکرات سیاسی دیگری هم داریم اما با ایالات متحده آمریکا منحصر به موضوع هسته ای است و اینقدر هم این موضوع فعلا مهم و پر و پیچ و خم هست که تمام فرصت ما را گرفت.

وزیر امور خارجه در عین حال افزود: البته این بدین معنا نیست که موضوع جنایات رژیم صهونیستی برای ما اهمیت بالایی ندارد و نیز وضعیت در عراق و افغانستان .اما قصدمان و سیاست مان این است که صرفا روی موضوع هسته ای تاکید کنیم. تلاش های جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه برای خاتمه دادن به جنایات رژیم صهیونیستی کاملا مشخص است و همه شما از آنها اطلاع دارید .

*** پرانتزها تا حد امکان حذف شده است / متن نیاز به توافق سیاسی دارد

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت نگارش متن توافق جامع گفت: تا آنجا که می شده متن را تمیز کرده ایم؛ پرانتزها تا آنجا که می شده حذف شده و الان متن نیاز به توافق سیاسی دارد که آن قسمت های مورد اختلاف وارد متن شود و پس از آن، متن دیگر دشواری نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه افزود: لذا اینکه توقع داشته باشیم متن بهبود پیدا کند قبل از اینکه در مورد موضوعات مختلفی که در دو طرف هست، توافق سیاسی حاصل شود، مقداری پیشداوری است؛ باید صبر کنیم تا به آن هدف یعنی حل مشکلات محتوایی برسیم و بعد آن را وارد متن کنیم.

ظریف تصریح کرد: الان متن به جایی رسیده از یک ملغمه ای که اصلا امکان کار با آن نبود به جایی رسیده که به محض اینکه درباره موضوعات مهم به تفاهم سیاسی دست پیدا کنیم متن با فاصله نگویم چندین ساعت بلکه چندین روز آماده خواهد شد.

*** با روشهای معقول می توانیم به لغو تحریم ها دسترسی پیدا کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره لغو تحریم ها اظهار داشت: از موضوعاتی که در این چند روز داریم بحث می کنیم، بحث لغو تحریم ها است. ما کاملا مشخص کردیم که تحریم ها باید بصورت کامل لغو شود و بقیه صحبت ها و گزارش هایی که شده است، بیشتر گمانی زنی های خبری بوده و جایگاهی هم در واقعیت وموضع ایران ندارد.

وزیر امور خارجه افزود: در واقع نگاه مسوولانه ما برای پیشبرد کار کاملا مشخص است. ما لغو تحریم ها را خواهانیم و بر اساس مذاکرات از روی روشهایی که برای همه معقول هم هست، می توانیم به این کار دسترسی پیدا کنیم.

ظریف اضافه کرد: باید یک کار متوازن با ابعاد مساوی از سوی طرفین شروع شود و فکر می کنیم مرحله اول همراه با این تصمیم باید به سمت لغو تحریم ها برویم .

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور نیافتن وزیران خارجه روسیه و چین در مذاکرات و نیز اختلافات در میان 1+5 گفت: وزرای خارجه روسیه و چین در برزیل در اجلاس بریکس هستند، نمی شد از آنها توقع داشت گرچه شخصا دوست داشتم دوستانم که از نزدیکترین کشورها به ما هستند، حضور می داشتند.

ظریف اظهار داشت: از دولت چین تشکر می کنیم که معاون وزیر خارجه اش را برای این مذاکرات .از برزیل برای چند ساعت به وین فرستاد و ایشان به برزیل برگشتند. این نشان دهنده اهمیتی است که دولت چین برای این مذاکرات قائل است .

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: دولت روسیه هم معاون وزیر خارجه اش را که برای همان مذاکرات رفته بود، بازگرداند و الان در وین مشغول مذاکره هستند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: من احساس نمی کنم روسیه و چین اهمیت کمتری به این مذاکرات می دهند.

*** وظیفه من نیست درباره وضعیت داخل گروه 1+5 صحبت کنم

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلافات میان اعضای گروه 1+5 گفت: این وظیفه من نیست درباره وضعیت داخل گروه 1+5 یا 3+3 صحبت بکنم. آنچه که می دانیم این است که این 6 کشور مواضع متفاوتی دارند؛ حتی بین متحدین داخل این 6 کشور ممکن است تفاوت هایی در مواضع وجود داشته باشد اما ما با مجموعه ای مذاکره می کنیم که اسمش 3+3 است.

*** تغییر هیگ برای ما هم غیرمنتظره بود/ به همند تبریک می گویم/امیدواریم سیاست سازنده ای درباره ایران دنبال کند

ظریف در پاسخ به سوالی درباره تغییر ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت: تغییر وزیر امور خارجه انگلستان برای ما هم غیرمنتظره بود. امیدوارم سیاست سازنده ای توسط (فیلیپ همند) وزیر خارجه جدید که این منصب را به ایشان تبریک می گوییم، درباره ایران دنبال شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا