خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سوگندنامه یا میثاق‌نامه؟

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

◀️اعضای شورای شهر تهران در یک رأی‌گیری استمزاجی با شهردار شدن آقای محسن هاشمی مخالفت کردند. چند نکته در این خصوص لازم به ذکر است:

1️⃣طبق قانون اعضای شورا مشخص‌کننده این مسأله هستند که چه فردی برای شهرداری گزینه بهتری است. افراد دیگر که بیرون از شورا هستند می‌توانند درباره عملکرد و نمادی که از شورا در جامعه منعکس است، اظهارنظر کنند. باید توجه کنیم در شرایطی که این همه مشکلات داخلی و خارجی برای کشور وجود دارد و مردم در زندگی شهری با انبوهی از مشکلات اداری و اجرایی و زیست‌محیطی و ترافیک و غیره مواجه هستند، یک‌سال قبل دل‌شان را به اصلاح‌طلبان خوش کردند و شورایی با رهنمود بزرگان اصلاحات تشکیل شده است. خیلی از افرادی را که در شورای شهر عضو هستند اصولا کسی نمی‌شناخت و حتی افراد سیاسی که سال‌ها در این کشور فعال هستند تا به حال اسامی برخی از این اعضا را نشنیده بودند اما برای حفظ وحدت اصلاح‌طلبان به این افراد رأی دادند. مردم نیز با امید و اعتماد به این اعضا رأی دادند اما این شورا که 25 درصد از عمر مفید خود یعنی یک سال از چهار سالش را گذرانده، هنوز نتوانسته شهردار مناسبی انتخاب کند تا مسائل شهر حل و فصل شود.این افتخار نیست که مجموعه شهرداری که باید به مردم خدمت کند، توسط اعضای شورای شهر تهران بین زمین و هوا معلق بماند یا احیانا فردی انتخاب شود که توانایی شخصی لازم را برای مدیریت شهر و قدرت هماهنگی با دولت،‌ قوه قضائیه و دستگاه‌های مختلف نظام برای حل مشکلات شهر نداشته باشد. توجه کنیم در دوره‌های قبل که شورا ترکیبی تقریبا 50-50 تقسیم شده بین سلیقه‌های سیاسی بود در کمترین زمان ممکن شهردار را انتخاب کرد و کارهای اجرایی سامان یافت. این وضعیت برای شورای شهر، احزاب اصلاح‌طلب و حتی بزرگان این جبهه افتخارآمیز نیست. به جای معرفی 28 نفر و این همه بحث وجدل و بگومگو کردن باید کار مفیدی را انجام دهند؛ حتی اگر ناچار شوند 24 ساعت جلسه بگذارند باید این کار با فوریت و وقت‌گذاری بیشتر انجام شود و یک شخص توانمند را انتخاب کنند. یک سال از عمر شورا گذشت و در این مدت هم اتفاق خاصی رخ نداده و تنها افتخار این است که موفق شدیم حقوق پرسنل را پرداخت کنیم! در سوگندنامه اعضای شورا آمده: «در برابر کلام‌الله مجید به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم… در خدمت به مردم کوشا باشم… در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم.» این اهتمام است که بعد یک‌سال هنوز درباره چگونگی انتخاب شهردار وقت و بودجه را به‌هدر دهیم؟

2️⃣بعد از استمزاج و روشن شدن آرای اعضای شورای شهر، آقای محسن هاشمی یک رفتار اخلاقی انجام داد. ایشان نمی‌خواهد متهم شود که برای تصاحب ریاست شهرداری، موجب اختلاف اعضای شورا شده است، اما او نیز به عنوان یک عضو و رئیس شورا باید این سوال را پاسخ بدهد که در مدت زمان حضورش در شورا،‌ آیا شهر تهران به خوبی اداره شده و از مشکلات شهر کاسته شده؟ ایشان نباید نگران این حرف و حدیث‌های دوستان باشد و باید راه‌های حل مشکلات مردم را ولو با مایه گذاشتن از آبروی خود دنبال کند. خدمت به مردم از همه چیز مهمتر است و سوگند همه اعضا است. آقای هاشمی هم نسبت به کارنامه خود باید پاسخگو باشد. اگر زمان گذشت و کار درستی انجام نشد کسی به موضوع اختلافات توجه نمی‌کند. مهم، کارنامه شهرداری تهران و شورای اصلاح‌طلبان است که آیا کارنامه قابل قبولی دارند؟ اگر اینگونه نباشد، برای جریان اصلاح‌طلبی و حتی رهبران آن موجب سرشکستگی است.

3️⃣برخی از اعضای شورای شهر و نیز جریانات سیاسی علت اصلی مخالفت‌شان با شهردار‌شدن آقای هاشمی را میثاق‌نامه اعضا می‌دانند، اولا بنا بر گفته خود ایشان، آقای هاشمی این میثاق‌نامه را امضا نکرده است. مضاف بر این توجه کنیم در انتهای کار شورای پنجم مردم درباره میثاق‌نامه نمی‌پرسند که چه بوده و چه کسی رعایت کرده است. طبق قانون، اعضای شورای شهر قسم یاد کرده‌اند که جهت اداره صحیح شهر و منافع مردم با اهتمام کامل عمل کنند،‌ این قسم بالاتر از میثاق‌نامه است؛ هرچند آقای هاشمی این میثاق‌نامه را امضا نکرده و براساس ویژگی‌های فردی و جایگاه خانوادگی در لیست قرار گرفته است.

◀️به همین دلیل اعضای شورا بهتر از ما مسائل شهر را می‌دانند و دلسوزترند، ولی بنده یادآوری می‌کنم که شورای شهر دوره چهارساله‌ای است که یک سال آن گذشته، اگر فردی مدیر و آشنا به مسائل شهرداری که توانایی هماهنگ کردن با سایر نهادها و دستگاه‌ها را دارد انتخاب نکنند،‌ همه این افراد در انجام وظایف خود شکست خورده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا