خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ به چند سوال درباره‌ی یادداشت «بررسی خطاء یک جوان و خطای یک نهاد منتسب به نظام»

حجت‌الاسلام هادی سروش به چند سوال درباره‌ی یادداشت اخیر خود با عنوان «بررسی خطاء یک جوان و خطای یک نهاد منتسب به نظام» پاسخ گفت. متن کامل این پرسش و پاسخ به نقل از صفحه‌ی اینستاگرام این مدرس حوزه در پی می‌آید:

پرسش: «متنی که در مورد برنامه بیراهه نوشته بودید رو خواندم و در ذهنم سوالاتی ایجاد شد که گفتم از خود حضرتعالی سوال کنم.

وقتی این خانم این عمل خود را در معرض عموم قرار داده و خودِ او خودش را به جهان معرفی کرده آیا مصاحبه با فردی که اولا خودش با اشتراک گذاری کلیپهایش خودش را به جهان معرفی کرده و ثانیا با اینکه در این برنامه اصلا چهره و نام شخص ،مشخص نبود بلکه خود این افراد (الناز،شاداب،مائده)خود باعث برملا شدن مشخصات شخص مصاحبه شده ،بودند؛ با این حال آیا اینکار صدا و سیما همانطور که عرض کردم در معرض دید همه دنیا بود باز افشاء عمل منکر به حساب می آید؟

۲-آیا مصاحبه با افرادی که فیلم رقص خود را با رضایت خود در دید عموم قرار داده نشر منکر است (آنهم بدون نمایش چهره و بردن نام) یا انتشار فیلم غیرشرعی و غیر قانونی؟ کدام یک واقعا مصداق آیه شریف و حدیث نبوی هستند؟

۳_در حدیثی که از امام کاظم ع نقل فرمودید
امام ع فرمودند اگر ۵۰ نفر در مورد کسی چیزی رو با قسم ادعا کردند و خود شخص گفت نکردم گفته خود شخص به قسم پنجاه نفر مقدم داشته بشه

اما این افراد خودشون با انتشار فیلم و رفتار غیر شرعی خود در فضای عمومی ، به اینکار خودشون اذعان داشتند و در این گفتگو هم خودشان به کار خود اعتراف کردند و منکر هم نشدند و حتی یکی از این خانمها بعد رفع بازداشت کلیپی از کانادا ارسال کرده و نه تنها منکر چیزی نبود ،خوشحال هم بود که نتونستند ممنوع الخروجش بکنند پس این مصاحبه چگونه به این حدیث مربوط میشود؟

۴_ در ادامه حدیث امام ع فرمودند:چیزی که مایه عیب و ننگ و از بین رفتن شخصیتی میشود را نشر ندهید

در حالی که آنچه که موجب عیب و ننگ بوده رو خود این افراد نشر دادند و با توجه به کلیپ ارسالی از کانادا اصلا هم مایه عیب نمیدونند و از بازگرداندن دوباره پیجشون خوشحال هم هستند

پس چگونه این مصاحبه میتواند مایه از بین رفتن شخصیت این افراد باشد؟

۵_ و اما سوال آخرم استاد

بنظر شما این همه سر و صدا از سوی نمایندگان مجلس و افراد منتسب به دولت و نظام که در دفاع از شخصیت افرادی که اشاعه فحشا میکردند و خواص با این اعتراضات موجب ایجاد دید منفی عوام نسبت به نظام و حکومت اسلامی میشوند،آیا چنین دفاع و اعتراضی لازم است؟»

پاسخ: «آنچه میتواند پاسخ به ۵ سوال باشد این است که ما در هر حدی که آدمی فاسد و فاحش هم باشد حتی در حد بین المللی هم باشد ، به دلیل قطعی که در مقاله آمده حق اشاعه آن را نداریم حتی برای یک نفر تا چه برسد به رسانه ای که عمومی است و تا روستاها آن را میبینند .

در بحث اشاعه در فقه مطرح است که بحث آبروی فرد متجری نیست ، بحث در شکستن سد محارم الهی است که وقتی فحشاء رسانه ای شود ، قبح آن ریخته میشود و یک رسانه بیشتر ؛ یک ریزش قبح بیشتر …
پس اگر همه رسانه ها فحشائی را عیانی کنند ما حق نشر آن برای یک نفر را نداریم و این فقه ماست.

در فقه اقایان گفته اند متجاهر به فسق را فقط میتوان او گناهش را گفت فقط همان گناهش را ، نه بیشتر ، ولی همان متجاهر هم نمیتوان کارهای دیگرش یا تصویرش و یا … از او رسانه ای کرد.

صدها تخلف فردی که حتا با اشاعه هم همراه باشد ، با تخلف رسانه ی حکومتی که بنام و بوجه ” دین ” تامین میشود قابل مقایسه نیست !
در جریان در آوردن خلخال از پای زن یهودی چرا امام علی مرگ را در برابر این خبر روا میداند؟

چون اولا مردم سکوت کردند

و ثانیا مهم تر اینکه سپاهی که ادعای اسلام داشتند و میگفتند برای کسی (معاویه)که خود را خلیفه بر حق میداند میجنگند. امام به این گروه مثلا مسلمان که در مقابل یک زن کافره که در ذمه حکومت بر حق است ، هم ارزش نمیدهند…

آن بند آخر نوشته حقیر را ملاحظه مجدد کنید که از ذائقه فقه سخن گفته ام …. بحث در دفاع از یک دختر بی ربط نیست ، بحث در عمل زشت و غیر فقهی و غیر اخلاقی امثال ماهاست که بنام اسلام حکومت میکنیم»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا