خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مومیایی» منسوب به رضا شاه شیادی است

عبدالله شهبازی، تاریخ پژوه، خبر «مومیایی» منسوب به رضا شاه در شهر ری را شیادی خواند. او می‌گوید که هم محل دفن او با محلس که مومیایی پیدا شده متفاوت است و هم نحوه‌ی مومیایی منسوب با مومیایی رضا شاه متفاوت است.

به گزارش انصاف نیوز، آقای شهبازی در یادداشتی تلگرامی در این باره نوشت:

تصاویری پخش شده از جنازه‌ای که گویا به سبک مصر باستان مومیایی شده (تکه‌های پارچه چسبیده به جسد، به سبک مومیایی‌های قدیم مصر، در عکس مشهود است). ادعا می‌شود که این «مومیایی»‌ در شهر ری ‌کشف شده و به رضا شاه تعلق دارد که مقبره او پس از پیروزی انقلاب تخریب شد.

این عکس حتی در کانال‌ها و گروه‌های تخصصی نیز بحث‌برانگیز شد. بر این اساس می‌توان تصور کرد که شایعه فوق چقدر گسترده است.

رضا شاه در ۴ مرداد ۱۳۲۳ در ژوهانسبورگ (آفریقای جنوبی) فوت کرد. جنازه را «مومیایی»‌ کردند و در مسجد رفاعی قاهره به امانت گذاشتند. در اردیبهشت ۱۳۲۹، زمانی که موج نفرت از رضا شاه در ایران فرونشست و فضای سیاسی آرام شد، جنازه ابتدا به مکه و مدینه و سپس به ایران منتقل شد و در ۱۷ اردیبهشت طی مراسم رسمی تشییع و طبق قواعد اسلامی در مقبره اختصاصی در شاه عبدالعظیم دفن شد.

روش «مومیایی» که برای حفظ جسد رضا شاه به کار رفت روش متداول امروزین است که با «مومیایی» در مصر باستان تفاوت دارد. در «مومیایی» امروزین امعاء و احشاء را تخلیه و موادی به جسد تزریق می‌کنند که مانع از پوسیدگی و تعفن شود. در این روش برخلاف مصریان باستان جسد را با پارچه نمی‌پیچند. ‌طبق تعرفه سال ۱۳۹۶ پزشکی قانونی ایران هزینه «مومیایی‌» کردن جسد برای انتقال به خارج سه میلیون تومان است.

تصور سینمایی و عامیانه از «مومیایی» رضا شاه سبب شد که عکس منتشرشده از این جنازه بعنوان «مومیایی» رضا شاه به سرعت پخش شود. نگاهی به عکس جنازه، که شبیه به «مومیایی»‌های مصر باستان بازسازی شده، به سادگی این شیادی را عیان می‌کند. در کنار عکس این «مومیایی» عکس جنازه رضا شاه نیز وجود دارد که نشان می‌دهد او را به سبک مصر باستان «مومیایی‌» نکرده‌اند.

—-

تصویر زیر عکس «مومیایی» منتسب به رضا شاه است. ‌تکه‌های پارچه چسبیده به جسد تصور عامیانه از «مومیایی» را تداعی می‌کند.

567868686476826

«مومیایی» شبیه به تصویر جسد رضاشاه در تابوت بازسازی شده که لباس به تن دارد. در حالی که رضا شاه را طبق مراسم اسلامی و بدون لباس و با کفن دفن کردند.

جنازه‌ای که، در سالگرد تاجگذاری رضاشاه (۴ اردیبهشت ۱۳۰۵) مدعی شده‌اند به دست آمده و به او تعلق دارد، در محوطه «باغ طوطی»‌ و در عملیات توسعه شبستان حرم «کشف» شده.

مقبره پیشین رضاشاه هم‌اکنون حوزه علمیه است.

در نقشه زیر محل قبرستان «باغ طوطی»‌ با رنگ سفید و محل سابق مقبره رضاشاه با رنگ خاکستری (حوزه علمیه) مشخص است. فاصله میان این دو مکان کاملاً گویا و بی‌نیاز از توضیح است.

567868686476827

گزارشی از جنازه منسوب به رضا شاه در شهرری

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کاملا مشخصه مومیایی رضا شاه است. حتما میخاین بگین استکبار و سرویس های جاسوسی بیگانه با شیادی تمام اومدن این مومیایی رو توی حرم شاه عبد العظیم دفن کردن

    45
  2. این آقا معلوم الحال است و تحلیل فرمایشی ایشون فقط به درد خودشون و کسانی که از وجود این جنازه میترسن میخوره.

    13
  3. یعنی از جسد این بزرگ مرد تاریخ ایران هم اینقدر میترسید.آخه احمق ها مگه ایران مثل مصر بوده که هر جاش رو بکنید یه مومیایی باشه .اون زمان هم رضا شاه رو مومیایی کردن که تا به ایران برسه جسدش از بین نره.یه مومیایی دقیقا تو محل دفن آرامگاهش پیدا شده.اگه مال رضا شاه بزرگ نیست ماله کیه. دست از مزدوری و پنهان کاری حقایق بردارید. …

    16
    2
  4. وقتی رضا شاه پادشاه بود و زنده بود یکی از خیانتهای او تقدیم کردن مناطق استراتژیک بزرگ آرارات همچنین مناطق جووز ، بولاغ باشی و قوری گل به آتاتورک بود . همچنین او پیشرفت را در برداشتن حجاب از سر زنان میدانست . در زمان سلطنت او شمال ایران به تصرف روسیه ، مرکز ایران به تصرف آلمان و جنوب ایران به تصرف انگلستان درآمد .. این است بخشی از آثار رضا میرپنج !.. حالا جنازه او میخواهد برای ما چه کند ؟؟ تمام بدبختی های این کشور حاصل نگاه تمرکزگرایانه و تثبیت سیستم بسیط متمرکز که بدترین نوع مدیریت سیاسی فضای سرزمینی در دنیاست میباشد . او توسعه را در انعکاس معماری غربی آنهم تنها در تهران میدانست و متاسفانه کسی نمیگوید در زمان پادشاهی او در دیگر مناطق تهران چه بر مردم میگذشت…

    7
    13
  5. لطفا برای اگاهی همه، تست کربن، که زمان مرگ رو دقیق نشون میده و همچنین تست دی ان ای گرفته شود. فکر میکنم نتیجه این تست، ۱۰۰۰ بار دقیق تر از تحلیل اقای شهبازی که از طریق حدس و گمان است، اثر بخش باشه.

    6
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا