خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پمپئو با برجام چه خواهد کرد؟

از زمانی که رکس تیلرسون به طور ناگهانی از وزارت خارجه آمریکا برکنار و مایک پومپئو به عنوان جایگزین او مطرح شد، نگرانی‌ها درباره سرنوشت برجام هم بیشتر شد. با توجه به اینکه صلاحیت پومپئو در جلسه سنا در آستانه رد شدن قرار داشت، تندرو‌های آمریکایی، برای کسب تایید سنا استدلال عجیبی مطرح کردند و آن این است که فقط پومپئو می‌تواند توافق هسته‌ای را “نجات” دهد.
به گزارش فرارو در هیمن رابطه، وبگاه لوبلاگ طی یادداشتی ضمن بررسی این ادعا و سابقه پومپئو، استدلال کرد که پومپئو توافق هسته‌ای را نجات نخواهد داد. لوبلاگ این پرسش استفهامی را مطرح کرده که چگونه می‌توان توقع داشت پومپئو به عنوان وزیر خارجه، برجام را نجات دهد در حالی که او در زمان ریاست بر سازمان سیا، برای نابودی آن تلاش کرده بود؟
لوبلاگ نوشت: “برخلاف وعده‌های بی‌طرفی پومپئو در جلسه بررسی صلاحیتش، او به عنوان رئیس سیا، علیرغم پایبندی مدوام ایران، به رئیس‌جمهور فشار آورد تا توافق هسته‌ای ایران را تایید نکند”.
مجله فارین پالیسی در ژولای به نقل از منابع نزدیک به دولت آمریکا نوشته بود علیرغم اینکه اغلب دستیاران ترامپ با تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای موافق بودند، اما پومپئو، رئیس سیا، با تایید پایبندی ایران به توافق مخالفت کرد و خواستار اتخاذ یک رویکرد تهاجمی‌تر شد.
پومپئو در جلسه استماع سنا، با وجود اینکه همه منابع سیا در اختیارش بوده، مجبور شد به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اذعان کند. او گفت: “من هیچ مدرکی ندیده‌ام که آن‌ها (ایرانیان به تعهدات‌شان در برجام) پایبند نیستند”.
به گفته لوبلاگ این اظهارات پومپئو بدان معناست که او “ترامپ را به اتخاذ تصمیم سیاسی برای تضعیف پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای و فشار به دولت آمریکا برای خروج از توافق ترغیب کرده” است. بنابراین، “هیچ دلیلی وجود ندارد که توقع داشته باشیم، اگر پومپئو وزیر خارجه شود، تغییر کند”.
علاوه بر این، پومپئو از اطمینان دادن به سناتور‌ها درباره اینکه اگر در کمتر از یک ماه آینده توافقی با اروپا حاصل نشود، او از لغو توافق توسط ترامپ جلوگیری خواهد کرد، خودداری کرد. بسیاری بر قول پومپئو مبنی بر تلاش برای اصلاح توافق طبق رهنمود‌های ترامپ، تمرکز کردند. زمانی که به پومپئو فشار وارد شد که اگر توافقی تا ضرب الاجل آینده حاصل نشود، او به ترامپ چه نصیحتی خواهد داد، او تاکید کرد به ترامپ اجازه خواهد تا تحریم‌ها علیه ایران را بلافاصله بازگرداند و توافق را بکشد و سپس برای یک “توافق بهتر” تلاش کند.
به نوشته لوبلاگ، این دیدگاه که بعد از لغو برجام و دور شدن شرکای آمریکا از آن، یک “توافق بهتر” حاصل خواهد شد، مضحک است.
در ادامه یادداشت به سابقه پومپئو در کنگره هم اشاره می‌شود. پومپئو در سال ۲۰۱۴، از بمباران ایران با ۲۰۰۰ سورتی پرواز به عنوان جایگزینی برای مذاکره حمایت کرده بود. او مکررا ادعا کرده که توافق هسته‌ای هیچ منافعی ندارد و پیشنهاد داده که آمریکا سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال کند. این سابقه باعث نگرانی قانونگذاران آمریکایی در هنگام پرسش از پومپئو شد.
پومپئو خودش را با انجام حملات فریبکارانه علیه توافق هسته‌ای به همراه رفیقش سناتور تام کاتن متمایز کرد. در تابستان ۲۰۱۵، پومپئو و کاتن برای دریافت گزارش‌هایی درباره یک طرح محرمانه و فنی اجرایی برای حل یک تحقیق درباره فعالیت‌های سابق هسته‌ای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در اتریش دیدار کردند. چنین طرح‌های بازرسی، برای حفظ محرمانگی و همچنین حفظ شهرت آژانس به عنوان یک داور بی‌طرف، معمولا محرمانه باقی می‌مانند. اما پامپئو و کاتن به جای اطلاع دادن به همکاران‌شان درباره این طرح، آن را به عنوان “توافق سری جانبی” که اوباما آن را از افکار عمومی آمریکا پنهان کرده، منتشر کردند. نمایندگان حتی یک قانونی تصویب کردند که ادعا می‌کرد اوباما با ندادن طرح سری برجام، قانون آمریکا را نقض کرده و بنابراین برجام باطل است. پیش نویس این قانون را پومپئو تهیه کرد.
لوبلاگ با اشاره به رابطه نزدیک پومپئو با ترامپ، تصریح کرد پومپئو احتمالا دست از سال‌ها فعالیت علیه برنامه هسته‌ای برنخواهد داشت.
این وبگاه در پایان نوشت: “پومپئو یک ایدئولوگی است که از قبل، بدترین غرایز ترامپ را تشویق کرده و به نظر می‌رسد که مشتاق ریسک جنگ با ایران است. اگر سناتور‌ها پومپئو را تایید کنند، آن‌ها یک متحد سری که با ایران یک معجزه دیپلماتیک انجام خواهد داد را تایید نمی‌کنند. (بلکه) آن‌ها کسی را تایید می‌کنند که بدترین غرایز رئیس‌جمهور را تشویق می‌کند و به دنبال نظارت بر مرگ توافق هسته‌ای است”.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا