خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جامعه شناسی گیسوی زنان

به گزارش انصاف‌نیوز به نقل از کانال دین و جامعه «سعیده داوری مقدم» دانش‌آموخته‌ی جامعه‌شناسی در یادداشتی با عنوان «جامعه شناسی گیسوی زنان» نوشت:

تا بحال به این فکر کرده‌اید که زلف عنبرین نسوان تا چه حد در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی نقش داشته؟

از شعر شعرا و عرفا که سر زلف یاری خانه دارند یا قصد بهم آوردن زلف پریشان نگاری را دارند، یا از نقش صورتگران از زلف معشوق خیالی، اگر بگذریم، کاشف به عمل می‌آید که گیسوی زنان گذشته از ابزار دلبری و زیبایی در طول تاریخ کارکردهای مختلفی داشته و دارد.

یکی از ابتدایی‌ترین کارکردهای گیسوی زنان، ابزاری برای نمایش شادی یا غم در آن‌ها می‌باشد، زلفی که در مراسم شادی و جشن آراسته می‌شود، در مراسم عزا پریشان می‌شود و حتی در سالهای نه چندان دور عمدتاً کنده یا بریده می‌شد.

در دوره‌هایی نیز بلندی و کوتاهی گیسو معانی خاصی در عرف داشته، مثلاً کوتاه کردن موی زنان جنبه‌ی تنبیه و بدنامی اجتماعی برای آنان داشته است.

کارکرد دیگر که در برخی اقوام وجود دارد و البته در شرایط استجابت برخی دعاها هم به آن اشاره شده، دعای مادر با گیسوی پریشان است، در واقع زلف آشفته مادر نمودی از اضطرار وی محسوب می‌شود که منجر به استجابت دعای او در حق فرزند می‌شود.

از بحث اقتصادی گیسوی بانوان چه به‌جهت آراستن آن با انواع و اقسام زیور آلات و لوازم آرایشی و بهداشتی گرفته تا آرایشگرانی که این روزها تعدادشان از نانوایی‌های شهرها فزونی گرفته بگذریم، نوبت به کارکرد بازدارندگی گیسوی عنبر افشان نسوان می‌رسیم. در زمانهای گذشته زنان و مادران در شرایط بغرنج و حاد زندگی برای جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز همسران و فرزندانشان در عرصه عموم تهدید به پریشان کردن زلف خود در برابر رجال بیگانه می‌کردند، و به این ترتیب مانع از بروز حوادث تلخ می‌شدند.

کارکرد دیگر زلف زنان، کارکرد سیاسی آن می‌باشد، درواقع گیسوی زنان نمادی برای حکومت‌هاست، زمانی حکومتی گیسوی پریشان می‌پسندد و زمانی دیگر، حکومتی دیگر گیسوی پنهان.

این روزها وجهه دیگری از کارکرد سیاسی گیسوهای پریشان می‌بینیم، کارکردی اعتراضی، آری زنان در اعتراض با گیسوهایشان ید طولایی دارند، گاه با بریدن آن نسبت به بی وفایی کسی اعتراض می‌کنند و گاه با عریان و پریشان کردن آن در انظار عمومی بدنبال دستیابی به خواسته‌های اجتماعی خود هستند.

به این ترتیب ملاحظه می‌کنید که همیشه گیسوی نگار پایان بخش پریشانی شبهای دراز و غم دل نیست بلکه کارکردهای دیگری نیز دارد.


پ.ن: نام خالق نقاشی استفاده شده در خبر یافته نشد، انصاف نیوز از مخاطبان خود درخواست می‌کند در صورت دانشتن نام نقاش اطلاع دهند تا درج شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این تصویر مربوط به یک کلیپ از نقاشی با شن‌های رنگی است که شاید در تلویزیون هم بارها نمایش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا