خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه کسانی جنازه رضا شاه را جاسازی کردند و با چه هدفی؟

نتایج آخرین تحقیقات درباره جنازه منسوب به رضا شاه

عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ، در چند یادداشت تلگرامی دیگر به جنازه منسوب به رضا شاه پرداخت. او در یادداشت قبلی، [لینک] گفته بود که مومیایی منسوب به رضا شاه، شیادی است.

به گزارش انصاف نیوز، او نوشت:

متن زیر در شبکه‌های اجتماعی پخش شده ‌و گویا نقل‌قول از یکی از کارگران حاضر در محل است با اضافاتی. بخش‌هایی که انتخاب کرده‌ام ماجرا را بسیار غیرعادی جلوه می‌دهد. ‌به این دلیل، بدون ارزیابی صحت و سقم روایت، آن را بازنشر می‌کنم تا هم ثبت شود و هم مورد توجه قرار گیرد. با توجه به ابعاد گسترده شایعات و تأثیرات آن، که نوعی «جنگ روانی» را تداعی می‌کند در فضای آشفته کنونی با اهداف سیاسی، این ماجرا به تحقیق جدی نیاز دارد:

«… بعضی بچه‌ها جایی نداشتن همونجا موندن شب چندتا ماشین سواری و از این ون امبولانسیا پلاک سپاه امدن و چند نفر ادم ریشی رفتن توی قسمت کارگاه که بیل مکانکیا کنده بودن ما اول فکر کردیم شاید عطیقه یا طلا پیدا کردند مخواند ببرن اما یکی از کارگرها گفت یه چیزی از تو ماشین آودرن بردن کارگاه

ما اولش نمیدوستیم چی بود اما اون کارگر قسم خورد که یک جنازه بردن توی کارگاه.

فردا هوا روشن شد دیدیم کارگرا سر و صدا کردن که چیزی اینجا پیدا شده گفتن جسد قدیمیه همه اول ترسیده بودن بعدش یکی گفت این جنازه رضا شاه ولی ما از راننده بیل شنیدیک که گفتن این جایی که جنازه عکسش گرفته شده قببلن کنده شده و چیزی اونجا نبود معلومه این جنازه بعدن آرودن اونجا و این نخاله سیمان و بلوک و ماسه روش ریختن که مثلا از زیر خاک پیدا شده. فکر کنم به نظرم میخوان مردم و دوباره گول بزنن…

راننده بیل میگف اگه جنازه با بیل بیرون میومد تیکه پاره پخش میشد ولی این جنازه سالمه سالمه …»

جنجال جنازه رضا شاه دقیقاً سناریوی اطلاعاتی است. می‌خواهند ایران ‌‌آرامش روانی نداشته باشد. منظور از جنگ روانی این نوع کارهاست نه چرت‌وپرت‌های نتانیاهو.

ادعای مندرج در این پست ناشناس را نمی‌توانم تأئید کنم. در مقدمه‌ی پست فوق نیز تأکید کردم. ولی تصور می‌کنم ثبت آن در جایی لازم است زیرا بعدها ممکن است به سند مهمی تبدیل شود.

کسانی را که با اینگونه موارد ناآشنا هستند ارجاع می‌دهم به ماجرای پیدا شدن اسناد مهم محمدرضا شاه پهلوی در صندوق عقب یک اتومبیل رولزرویس در کاخ نیاوران، که در زمان خود بسیار جنجالی شد. بعدها، آقای علیرضا مقیمی، مدیر وقت کاخ- موزه نیاوران، اعلام کرد که ماجرا از اساس ساختگی و با اهداف خاص بوده است.

 

نتایج آخرین تحقیقات درباره جنازه منسوب به رضا شاه
/ پایانی بر جنجال اخیر /

طبق تحقیق آقایان دکتر محمدرضا بهزادی و دکتر رضا کسروی، جنازه رضا شاه یک بار در ژوهانسبورگ و یک بار در مصر کفن شده. ناظر مذهبی اجرای مناسک تکفین، طبق قواعد و آداب شرعی اسلامی، صدرالاشراف بوده. عکس مشهور جنازه رضا شاه در تابوت در قاهره به‌عنوان یادگار گرفته شده و به پس از اجرای مراسم تکفین تعلق ندارد.

به‌عبارت دیگر، رضا شاه طبق آداب اسلامی و با کفن دفن شده و بر تن جنازه لباس پوشانیده نشده. این در حالی است که در عکس منتشر شده لباس پوسیده بر تن جنازه کاملاً مشهود و شبیه به لباس عکس تابوت رضا شاه است.

محققین ارجمند فوق نتایج تحقیق و مستندات خود را به زودی منتشر خواهند کرد.

نتیجه:

در یادداشت اولیه با استناد به همین امر، یعنی کفن و دفن طبق آداب اسلامی، و با کفن نه لباس، ادعا کردم جسد جنجالی را افرادی کاملاً شبیه به عکس معروف جنازه رضا شاه در تابوت، قطعاً با اهداف تبلیغاتی- سیاسی، ساخته‌اند به‌نحوی که حتی آستین لباس در عکس جسد نیز کاملاً شبیه به عکس جنازه در تابوت است.

امیدوارم انتشار تحقیق آقایان دکتر بهزادی و کسروی نقطه‌ی پایانی باشد بر این غائله جنجالی که با تحقیق تاریخی، و نیز با ژورنالیسم حرفه‌ای و متعهد، فاصله‌ی بسیار دارد.

 

چه نتیجه می‌گیریم؟

دیروز پاسخگوی پرسش‌های فراوانی بودم در گروه‌های متعدد. متأسفانه کسانی که با بنده بحث می‌کردند به استدلال‌ها توجه نمی‌کردند و صرفاً بر اساس یک عکس و با ظن و گمان اصل را بر واقعی بودن جسد موسوم به «مومیایی رضا شاه» گذاشته بودند.

همان اول که تصویر را دیدم با قطعیت در گروه «ممالک محروسه» نوشتم که این ماجرا «شیادی» است و اندکی بعد دلایلم را به صورت یادداشت در کانالم منتشر کردم.

یقینم به دلیلی خیلی روشن و ساده بود: جسد را کاملاً شبیه به عکس معروف جنازه رضا شاه در تابوت بازسازی کرده و عکس آن را منتشر کرده بودند بدون توجه به اینکه جنازه باید طبق آداب شرعی اسلامی تکفین و تدفین شده باشد. حتی آستین پیراهن در عکس نیز شبیه به عکس تابوت بود یعنی همان عکس جنازه رضا شاه که قبل از مراسم تکفین به‌عنوان یادگاری در قاهره گرفته شده بود.

این ماجرا شیادی ساده با اهداف مالی نیست (مانند مومیایی جعلی شاهزاده خانم هخامنشی که قصد فروش آن به مبالغ گزاف را داشتند و کارشناسان خبره بویژه آقای منوچهر مقدم سلیمی تقلب را کشف کردند و جاعلان موفق نشدند). این ماجرا اهداف سیاسی کاملاً روشن داشت و تلاش کردند آن را به جنجال سیاسی بزرگی در ایران تبدیل کنند.

قطعاً ضرور است نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران ماجرا را رها نکنند تا عاملان این تشنج بزرگ کاملاً شناسایی و مجازات شوند. این نخستین بار نیست که درباره وقوع چنین وقایعی هشدار می‌دهم که متأسفانه هر بار بلااثر بوده است.

 

چگونگی خاکسپاری رضاشاه

کانال «ممالک محروسه ایران» که مورد اشاره‌ی شهبازی است، در متنی با عنوان «چگونگی خاکسپاری رضاشاه / نتیجه گیری از دکتر رضا کسروی» نوشت:

1 ) جنازه ى رضا شاه دو بار مومیایى و تضمین بقایش حدود ١٥٠ سال بود.

2 ) قبل از مومیایى شدن غسل میت انجام شده و پس از مومیایى شدن نیز جنازه كفن شده است.

3 ) همان زمان لباس‌ها و نشان هاى رضاشاه به تهران به وزارت دربار فرستاده مى شود.
4 ) صدر الاشراف ناظر مذهبى قضیه بود و در تهران چون كفن كهنه و زرد شده بود به توصیه‌ى او كفن را نو كردند.

5 ) كفن نو روى كفن قبلى قرار گرفت.

6 ) صورت کوچک تر شده بود و رنگ پوستِ صورت، قهوه‌اى رنگ.

«مومیایی» منسوب به رضا شاه شیادی است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. روان این مرد بزرگ و مظهر وطن پرستی و ایراندوستی شاد باد . مرد بزرگی که مردم ایران با خبر پیدا شدن پیکر بی جانش چنین به وجد و هیجان آمده اند که این اتفاق چون پیش آمدی خسته برجان ایران جان بخشیده .
    سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز

    10
    2
  2. سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز…
    چیزی وجود دارد بنام آزمایش دی ان ای (DNA)
    اگر این بزرگوار بیشتر از آنچه که اقدام به نشر و نبش قبر گذشته باشد، با توجه به استعداد سخنوری فوق العاده فقط و فقط بر پیشنهاد تست دی ان ای تاکید میکرد و نه بیشتر ، شاید بهتر بود .
    جنازه موجود است و خانواده و بازماندگان او نیز زنده و حاضر و تحت هر شرایطی برای این منظور حاضر به همکاری هستند.
    چرا انجام نمیشود؟؟؟ در اینکه همانند موضوعات اشاره شده در چند پاراگراف انتهایی این بزرگوار ، مواردی خاص و توسط گروهی خاص اتفاق افتاده شکی نیست. اما موضوع این جسد آنقدری مهم است که تکلیف آن با کمک تیم پزشکی قانونی معتبر و بی طرف و با همکاری بازماندگان خانواده پهلوی ، مشخص و رقم خواهد خورد.
    خدا همه ی مارا به راه راست هدایت فرماید و بیامرزد…

    5
    1
  3. جالبه اسم سایت انصاف نیوز هستش که بویی ااز انصاف نبرده . باشه حرف شما درست چرا اگر دروغ هست اطلاع رسانی نمیکنید ؟ از چی میترسید ؟ ازمایش dna هم هستش بجای حرف و سند و فک زدن ازمایش انجام بدیذ . یابو دیگران را یابو فرض کندذ

    8
    1
  4. خدا وکیلی اگر شما در سال 1314 بودید و می دیدید که رضا خان چطور به اجبار چادر از سر زنان ایرانی برداشت و یا در مسجد گوهرشاد ( در مقابل حرم مطهر امام رضا علیه السلام ) مردم مشهد را به کشتن داد و هیچ خجالتی هم نکشید آیا او را سرزنش و نفرین نمی کردید ؟ در هیچ جای دنیا رسم نیست که محل سفارت خانه کشوری را به نام کشور بیگانه بزنند بلکه باید در اجاره آن کشور باشد ولی رضاخان ( انگار ارث پدرش بوده ) باغ سفارت انگلیس در قلهک تهران را که اکنون صدها میلیارد تومان می ارزد به نام دولت انگلیس ثبت رسمی کرد و هیچ کس نمی تواند کاری بکند . پس باید گفت : خداوندا لحظه به لحظه بر غذاب رضاخان اضافه کن و او را با فرعون ( که شدید ترین عذابها را دارد ) محشور بفرما > آمین یا رب العالمین

    1
    17
    1. شما از فضل و بخشش رضا خان به اجنبی حرف میزنید ولی از اقدامات رضا خان دم نمیزنی.؟؟
      این بی انصافی نیست؟؟
      اگر رضا خان نبود من و شما اسم و فامیلی نداشتیم..
      اگر نبود هنوز داشتیم از آب خزینه حمام عمومی اب می خوردیم برای شفا..
      اگر نبود نمیتونستیم با یک بلیط قطار از شمال تا جنوب کشور رو بریم..
      اگر نبود به جای ارتش فوج نجات داشتیم و باید منتظر کدخدا و خان و خان باجی میشدیم برای امنیت شهرمون.
      اگر نبود خواهرامون و دخترامون مثل مادرامون و مادربزرگامون مجبور بودن قبل از پانزده سالگی ازدواج کنند بدون اینکه اختیاری داشته باشن.
      اگر نبود هنوز باید پدرمون برای تعیین اسممون با یه کله قند و یه قواره پارچه فاستونی و یه قواره کتان میرفت منت میکشید.
      اگر نبود خدمت سربازی نبود که این همه سرباز مثل شیر لب مرز پاسداری بدن تا من و تو راحت شب کنار زن و بچمون باشیم..
      اگر نبود به نظرت دانشگاه داشتیم یا می رفتیم مکتب خونه ملا محمد؟؟انگار نمیدونی کی دانشگاه تهران رو ساخت؟
      اگر نبود باید سوار اسب و شتر و قاطر پیر میشدیم می رفتیم این ور اون ور..انگار یادت رفته چه کسی فرودگاه مهرآباد رو به عنوان اولین فرودگاه بین‌المللی کشور ساخت ؟
      اگر او نبود و با خرید سهام کارخانه هواپیما سازی از آلمان هواپیما تولید نمی کرد الان باید سوار قالیچه کدوم حضرتی میشدیم؟
      اگر او نبود و دانش آموز و دانشجو اعزام نمی کرد به اروپا الان نه صنعت نفت داشتیم نه پتروشیمی..
      اگر او نبود هنوز باید می رفتیم می گفتیم تلگرافخانه عزیز برای برادرم بنویس مادرم مرده فلان جا خاکش کردیم وقت کردی بیا سر مزارش..انگار یادت نیست دانشکده مخابرات رو کی راه اندازی کرد..
      اگر او نبود هر شب که از سر کارت میرفتی خونه باید از ترس راهزن و یاغی به خودت می‌لرزیدی..
      اگر او نبود کی برات جاده میکشید تا بری چالوس رو ببینی و عکس سلفی بگیری؟
      اگر او نبود کی برات پل میساخت که بری از بالای پل ورسک رد بشی و کیف کنی و پوزش رو به عالم و آدم بدی؟؟
      اگر نبود چه کسی برات تونل کندوان رو میزد تا وقتی خودت و خونوادت ازش عبور میکنی شیشه ماشینت رو بکشی پایین بگید هاهاهاهاهاهاها..
      مطمئنا یادت نیست …منم یادم نیست ولی یه مقدار مطالعه کن یه مقدار مسافرت برو ببین کجای دنیا وایسادی….

      18
      2
  5. بابا مگه میشه جایی که قبلا قبر رضا شاه بوده یه جسد پیدا بشه اونم مومیایی باشه و خیلی هم شبیه رضا شاه باشه بعد همه اینا در کنار هم نشون نده که جسد رضاشاه کبیر بوده. مثلا ما هم الکی باور کردیم که جسد متعلق به رضا شاه نبوده. مهم کارهای بزرگ رضاه شاه هست که توی تاریخ مونده و میمونه هر چند اشتباهاتی هم داشته ولی در کل ایران ساز بوده مثل امیر کبیر.

    7
    1
  6. درود به آقای سعید سالک پور
    واقعا حرف حق زدی ‌ شاه به رضا خان میگن نه این کفتار هایی که خون ملت ایران را کردن تو شیشه . آقا عزیز که میگی رضا شاه چادر زنان را به اجبار در آورد . جوابتو بشنو
    الان که حجاب اجباری شده از قبل انقلاب بهتره ؟
    غلط کرده هرکس گفته بهتره
    دختران رو نمی‌بینی تو اتوبان های تهران و کرج و اصفهان و شیراز و مشهد تن فروشی میکنن
    پس زر نزن

    8
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا