خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تعهد»، شرط ورود به دانشگاه برای مهاجران افغانستانی

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: ظاهرا از سال 90 به بعد با توجه به تفاهمی که بین وزارت کشور و سفارت افغانستان انجام شد برای مهاجرانی که مدرک اقامتی نداشتند، پاسپورت صادر شد؛ اما موضوع جالب این است که این افراد نمی‌تواستند وارد دانشگاه‌های کشور شوند. البته بعد از مدتی ورود آنها مجاز تشخیص داده شد، اما با شرایطی مانند تعهد اجباری برای تحصیل تنها در یک مقطع و سپس، خروج از ایران.

بهروز [نام مستعار] یکی از دانشجویان افغانستانی است که در اصفهان تحصیل می‌کند. او به خبرنگار انصاف نیوز گفت: ما جزو آن دسته از مهاجرانی بودیم که چندسالی را بدون مدرک اقامتی در ایران سپری کردیم. بعد از آن، ایران با همکاری سفارت افغانستان پاسپورت‌های خانوار یا کفالتی برایمان صادر کردند.

او در ادامه گفت: مهاجرانی که با این پاسپورت‌ها در دانشگاه پذیرفته شده‌اند. همان اول از آن‌ها تعهد رسمی می‌گیرند که بعد از لیسانس باید از ایران خارج شوید.

«تعهد»، شرط ورود به دانشگاه برای مهاجران افغانستانی
تصویر سند رسمی تعهدنامه غیرمالی که از دانشجویان افغانستانی می گیرند

وضعیت نامشخص

اسحاق [نام مستعار]، یکی دیگر از دانشجویان افغانستانی است. او حدود 16 سال پیش با خانواده‌اش به ایران مهاجرت کرد. در اینجا به او برگه‌ی سرشماری و مدارک سبز اقامتی دادند. حدود شش، هفت سال پیش مدارک آن‌ها به پاسپورت تبدیل شد.

این دانشجو به خبرنگار انصاف نیوز گفت: با این پاسپورت‌ها، نمی‌شد در دانشگاه ثبت‌نام کنیم، اما من و تعدادی از مهاجران در کنکور ثبت‌نام کردیم.

او افزود: وقتی زمان ثبت‌نام کنکور شروع شد، هر چند وقت یکبار با اداره‌ی دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تماس می‌گرفتیم و می‌پرسیدم که می‌توانیم در کنکور شرکت کنیم که با پاسخ منفی روبرو ‌می‌شدیم.

اسحاق ادامه داد: دو روز به پایان مهلت ثبت‌نام مانده بود‌ که دوباره تماس گرفتیم، مسوولان کنسولی وزارت علوم گفتند: حالا که ثبت‌نام کردید اشکالی ندارد و می‌توانید کنکور بدهید!

چاره‌ای غیر از تعهد نداشتیم

وی افزود: کنکور داده و در دانشگاه قبول شدم. شهریور یا مهر سال 93 بود که برای ادامه‌ی کارهای ثبت‌نام، دانشگاه ما را به اداره‌ی کنسولی دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم ارجاع داد، به آنجا مراجعه کردم. آقای «ب» کارشناس کنسولی گفت که باید یک تعهدنامه بدهی که فقط در یک مقطع تحصیل کرده و بعد از اتمام از ایران بروی!

او درباره‌ی اینکه «اگر تعهد نمی‌دادید چه اتفاقی می‌افتاد؟ و آیا این آیین نامه بود؟»، گفت: می‌گفتند که درس نخوان! از آقای «ب» آیین‌نامه را خواستم، اما نشان نداد و گفت که این مقررات در حال حاضر هست و هر وقت تغییر کرد، می‌توانید ادامه تحصیل بدهید.

«تعهد»، شرط ورود به دانشگاه برای مهاجران افغانستانی
تصویر برد اداره کنسولی دانشجویان غیرایرانی استان اصفهان

این دانشجو افزود: تنها روی برد اداره‌ی کنسولی دانشجویان غیرایرانی اصفهان نوشته شده بود که «کسانی که روی پاسپورتشان مهر اولیه؛ ورود غیرقانونی خورده است باید این مراحل را انجام دهند.»

وی در آخر گفت: ثبت‌نام در دانشگاه به این صورت انجام می‌شد که دانشگاه مربوطه ما را به اداره‌ی کنسولی دانشجویان غیرایرانی ارجاع می‌داد تا پاسپورتمان را تایید کنند. آنجا به شما می‌گویند که برای اینکه نامه‌ای جهت ثبت‌نام در دانشگاه بدهیم باید یک تعهدنامه‌ی محضری بدهید. درواقع وقتی تعهد را دادیم، نامه‌ی ثبت‌نام در دانشگاه را دادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. منم جزو همین دسته از دانشجویان ورودی ۹۶ هستم سال بعد کنکور ارشد است و من هنوز بلا تکلیفم. لطفا خواهشا پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا