خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی شایعه‌ی زمین نجومی در منطقه آزاد چابهار

چندی پیش مخاطبی با ارسال خبری از یک کانال تلگرامی باعنوان «اصلاحات سیستان و بلوچستان» به نقل از کانال تلگرامی «ذره بین شرق» به انصاف نیوز مدعی شد تخلفاتی از قانون تجارت در گرفتن زمین توسط مدیر سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شده است و ضمن نجومی دانستن آن، ادعا شده بود که قیمت زمین در قرارداد قید نشده است. طبق پیگیری‌های خبرنگار انصاف نیوز و متن کامل قرارداد به دست آمده، علاوه بر اینکه قیمت زمین در قرارداد مربوطه ذکر شده است، در این قرارداد به اینکه قانون مناطق آزاد در برخی موارد تابع قانون تجارت نیست نیز اشاره شده است.

در متن خبر رسیده به انصاف نیوز با پیوست دو صفحه از متن قرارداد، آمده بود: «آیا مدیرعامل ناپخته و غیر متعهد از دیدگاه مردم و توانمند از دیدگاه دبیرخانه سواد مطالعه ماده ۱۲۹ قانون تجارت را ندارد که انعقاد قرار داد واگذاری و یا هر نوع قرار داد بدون مصوبه مجمع به خود مدیر عامل تخلف و منجر به حبس می‌گردد؟»

منطقه آزاد چابهار
تصاویر منتشر شده از قرارداد در کانال‌های تلگرامی مذکور
منطقه آزاد چابهار
تصاویر منتشر شده از قرارداد در کانال‌های تلگرامی مذکور

این درحالی است که در مقدمه‌ی متن کامل قرارداد، به اختیارات قانونی ناشی از ماده قانون «چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد تجاری-صنعتی» اشاره شده است. در این ماده قانونی آمده است:

«هر منطقه توسط سازمانی که به صورت شرکت با شخصیت حقوقی مستقل تشکیل می‌گردد و سرمایه‌ی آن متعلق به دولت است اداره می‌شود. این شرکت‌ها و شرکت‌های وابسته از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بوده و منحصرا بر اساس این قانون و اساسنامه‌‌های مربوط اداره خواهند شد و در موارد پیش‌بینی نشده در این قانون و اساسنامه، تابع قانون تجارت خواهد بود.»

منطقه آزاد چابهار
تصویری از مقدمه‌ی قرارداد اصلی
منطقه آزاد چابهار
تصویری از ماده قانون مذکور

این ماده قانونی به این معنی است که در مناطق آزاد تنها در مواردی که این قانون مسکوت است، تابع قانون تجارت عمل می‌شود. علاوه بر آن واگذاری زمین از امتیازاتی است که در مناطق آزاد به تمامی کارکنان سازمان داده می‌شود و این بخش از ماجرا در خبر مذکور نادیده گرفته شده بود.

در بخش دیگری از خبر، این سوال مطرح شده بود که «چرا قیمت زمین واگذار شده در قرارداد قید نشده است؟» و در دو صفحه‌ی ضمیمه شده به این خبر نیز قیمتی قید نشده بود. این بخش از خبر نیز اختلافاتی با واقعیت داشت و در صفحه‌ی دوم قرارداد اصلی، قیمت زمین قید شده بود.

منطقه آزاد چابهار
مبلغ قید شده در صفحه‌ی دوم قرارداد اصلی

همچنین اصل موضوع گرفتن زمین تنها به مدیر وقت منطقه آزاد چابهار محدود نمی‌شود.برخی از کارکنان این مجموعه اذعان می‌کنند که: «یک شیوه‌نامه‌ای وجود دارد که ابلاغ شورای عالی به مناطق آزاد است؛ در آن شیوه‌نامه تمام مدیران و کارمندان مناطق آزاد با حفظ ضوابطی مشمول دریافت زمین هستند.

در این شیوه نامه قید شده است که مدیری که 12 ماه در منطقه آزاد کار کند و یا کارمندی که 24 ماه آنجا کار کند می‌تواند قطعه زمینی را دریافت کند و برای سکونت خود بسازد.»

بنا بر پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز، تمامی مدیران قبلی ضمن استفاده از این امتیاز، از تخفیفی حداکثر 70 درصدی هم در دیافت زمین استفاده کرده‌اند.

انصاف نیوز از مخاطبان خود درخواست می‌کند تا درصورت داشتن اطلاعات و یا مدرکی در این مورد یا موارد مشابه، آن را به آدرس ایمیل Ensafnews@gmail.com ارسال کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. واقعاباعث شگفتی وتعاسفه ؟بااینکه خبرارسالی یک مخاطب بررسی شعایعه زمین نجومی منطقه ازادچاه بهارراشعایعه می دانند!؟لذابه خبرشعایعه ارسال مخاطب استنادمی کنند ؟بازهم ازمخاطبین درخواست ارسال مدرک و اطلاعات بیشتر درموردفوق رادارند!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا