خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در صورت خروج آمریکا از برجام چه باید کرد؟ | «به جای ترساندن ترامپ دیگران را نترسانیم»

«نصرت‌الله تاجیک»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در روزنامه‌ی «ستاره‌ صبح» نوشته است:

«ما نباید کشور و مدل توسعه سیاسی اجتماعی اقتصادی خود را معطل ترامپ، رویکرد، رفتار و سردرگمی کنیم. در عالم سیاست نه حرف آخر را اول می‌زنند و نه مرغ یک‌پا دارد. در سیاست باید اقتضایی و بر اساس شرایط و منافع ملی و حداکثری آن از راه مصالحه تصمیم گرفت و نه عصبانی شدن.

توجه خوانندگان عزیز را به سه نکته زیر جلب می‌کنم:

1- بهتر است سرنوشت، توفیق و یا شکست برجام را به ماندن یا رفتن ترامپ متصل نکنیم. بلکه اصلح است به دنبال کسب منافع حداکثری از برجام باشیم و هر موقع تأمین نشد چه ترامپ در آن باشد و یا برود ما نیز خودمان را معطل نکنیم.

2- تابه‌حال در زمینه بازی‌های ترامپ منفعل نشده‌ایم و ادامه همین راه صبورانه مقتضای عقل و درایت است.3- ما در هر مقطع و هر مرحله و مخصوصاً اگر ترامپ از برجام خارج و منافع ما بدون حضور وی در برجام تأمین نشود در این صورت ابتدا باید با همان سازوکارهای داخلی و مربوط به برجام و یا الزامات بین‌المللی مربوط به تعهدات چندجانبه عمل کنیم و نه حرفی بزنیم که بجای ترسیدن ترامپ دیگران را بترساند و پشت سر او جمع کند. برجام را ما برای تعامل با جامعه بین‌المللی در چهارچوب چندجانبه‌گرایی آغاز کردیم و ترامپ با شعار «آمریکا اول» به‌دنبال تقویت یک‌جانبه‌گرایی است پس باید به‌دنبال بلوک‌بندی جدیدی از کشورهایی باشیم که به نیش ترامپ گزیده شده و یا می‌شوند. برای ما فواید برجام مهم است و نه کاغذش و ایران فقط تا زمانی باید در برجام بماند که این منافع تأمین شده و از تبعات این فشار روانی بر مردم ایران و دنیا غافل نشده و به تبعات نمدمالی ترامپ بر اقتصاد و جامعه ایرانی حساس باشیم.

3- روی دیگر سکه توافق احتمالی ترامپ و رهبر کره شمالی است که راهی بس طولانی در برابر خود دارد از منظر مفهومی و صرف‌نظر از اینکه ترامپ برجام را قبول داشته باشد یا نه و یا در آن باقی بماند یا خیر، برجام را که یک تعهد چندجانبه است را زیر سؤال می‌برد؛ یعنی ممکن است بعضی این‌گونه بپندارند که کره شمالی با تلاش خود و از طریق بومی‌سازی تحقیقات هسته‌ای و تهدید موشکی آمریکا، ترامپ را پای میز مذاکره کشاند و نتیجه بگیرند که ایران هم باید همین راه را می‌رفت. این عده توجه نمی‌کنند که ترامپ ممکن است حتی با امتیازدهی به کره شمالی به تفاهم احتمالی برسد، اما یقیناً با ایران که در نیمه‌راه هسته‌ای شدن است حاضر نیست کنار بیاید.

این عده دقت نمی‌کنند مشکل اصلی ما و آمریکا مسائل خاورمیانه است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا