خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بی خوابی و راهکارهای تغذیه ای دست یابی به خواب آسوده

سودابه هروی فرد، کارشناس تغذیه ی انصاف نیوز: بی خوابی به اختلال در به خواب رفتن و یا دست یابی به خواب آسوده گفته می شود. به عبارت دیگر، دو گروه از افراد به مشکل بی خوابی دچار هستند. گروه اول افرادی هستند که فرآیند به خواب رفتن آن ها طولانی است و گاهی تا چند ساعت طول می کشد. گروه دوم به افرادی اختصاص دارد که در طول شب بارها از خواب بیدار می شوند و از نداشتن خواب منظم و آسوده رنج می برند.

دلایل بروز
 
در بیشتر موارد دلایل بروز بی خوابی در ارتباط با اختلال های روحی و روانی از جمله افسردگی، اضطراب و بحران روحی است. در غیر این صورت، می توان بی خوابی را ناشی از مصرف انواع غذاها، نوشیدنی ها و یا دارو ها دانست.
ترکیبات متعددی در غذاها و نوشیدنی ها می تواند خواب طبیعی را دچار مشکل کند. یکی از شناخته شده ترین این ترکیبات کافئین است. همچنین، بیش  از 300 دارو می توانند در الگوی طبیعی خواب اختلال ایجاد کنند.

راهکارهای تغذیه ای درمان
 
برای غلبه بر بی خوابی، ضروری است که برنامه غذایی روزانه از محرک های طبیعی مانند گزانتین  عاری باشد. به علاوه لازم است از مصرف قهوه، همچون سایر منابع کافئین، انواع نوشابه ها، شکلات، بستنی های دارای طعم قهوه، کاکائو داغ و چای پرهیز شود. حتی مقدار اندک کافئین که در قهوه و شکلات های بدون کافئین موجود است می تواند موجب بی خوابی در برخی افراد شود.
 
بعضی از داروهای بدون نسخه که برای درمان سرماخوردگی و سردرد استفاده می شوند حاوی کافئین هستند.
رنگ های غذایی از دیگر ترکیبات غذایی هستند که نقش محرک دارند. واکنش های نامطلوب غذایی از جمله حساسیت های غذایی و آلرژی ها از دیگر عوامل بروز بی خوابی هستند.
 شکر و سایر کربو هیدرات های تصفیه شده نیز می توانند موجب ایجاد اختلال در خواب شوند. مصرف مقدار زیاد شکر و دیگر کربوهیدرات های تصفیه شده در کنار برنامه غذایی نامنظم موجب ایجاد واکنشی در بدن می شود که محرک سیستم عصبی است و در نهایت باعث بی خوابی می شود.

مصرف غذاهای غنی از اسیدآمینه تریپتوفان، مانند بوقلمون، شیر، پنیر کاتج، مرغ، تخم مرغ، مغزها و به ویژه بادام می توانند به داشتن خواب آسوده کمک کنند. تریپتوفان در مغز طی فرآیندی  به سروتونین و ملاتونین که ترکیبات طبیعی خواب آور هستند تبدیل می شود.

داروهای درمان بی خوابی اگرچه در کوتاه مدت موثر هستند اما استفاده بلند مدت آن ها مشکلات مهمی به همراه دارد. از سوی دیگر افرادی که داروهای خواب آور مصرف می کنند وارد چرخه معیوب می شوند. این دسته از افراد برای به خواب رفتن از دارو کمک می گیرند غافل از اینکه مصرف دارو الگوی خواب را بر هم می زند. در هنگام صبح، فرد برای غلبه بر خواب آلودگی قهوه می نوشد که خود باعث تشدید مشکل بی خوابی شبانه می شود.

ریشه گیاه سنبل الطیب یا سنبل کوهی از گذشته در درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گرفته است. نتایج چندین مطالعه اخیر نیز این تاثیر را تایید می کنند. بر خلاف دارو ها، سنبل الطیب کیفیت خواب و فرآیند به خواب رفتن را بهبود می بخشد. اما باعث خواب آلودگی فرد در طول روز نمی شود.
سنبل الطیب را می توانیم 30 تا 45 دقیقه پیش از خواب به روش زیر مصرف کنیم:
ریشه خشک (یا شبیه چای): 2-3 گرم
عصاره مایع (1:1) 1-2 میلی گرم (نیم تا 1 قاشق چایخوری)
عصاره سنبل الطیب (8/0% اسید والرنیک): 300-150 میلی گرم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا