خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه کسی اطلاعات عراق را به محل اختفای البغدادی رساند؟!

دو منبع امنیتی عراق اعلام کردند، تیم‌های اطلاعاتی این کشور در تعقیب طولانی مدت سرکرده داعش در فوریه ۲۰۱۸ بعد از اینکه یکی از معاونان ارشد ابوبکر البغدادی اطلاعاتی را از نحوه فرار او طی سال‌های گذشته در اختیار آنها گذاشت،‌ به گشایشی در این امر دست یافتند.

به گزارش ایسنا،‌ اسماعیل العیثاوی یکی از معاونان ارشد ابوبکر بغدادی،‌ سرکرده داعش بعد از بازداشتش توسط مقامات ترکیه و تحویل او به عراقی‌ها به مقامات امنیتی این کشور گفته بود، بغدادی بعضا گفت‌وگوهای استراتژیکی را با رهبران داعش در داخل ون‌های پر از بار سبزی برگزار می‌کند تا شناسایی نشود.

یکی از مسؤولان امنیتی عراق در این باره گفت: العیثاوی اطلاعات ارزشمندی را به تیم آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی متعدد عراق جهت کمک به تکمیل پازل‌های گم شده رفت‌وآمدها و تحرکات ابوبکر بغدادی و محل‌های اختفای او ارائه کرد.

وی به رویترز گفت: العیثاوی اطلاعاتی از پنج مردی داد که آنها با ابوبکر بغدادی در داخل خاک سوریه و مناطق مختلفی که در اختیار داعش بوده، ملاقات داشتند. مقامات اطلاعاتی عراق العیثاوی را که دارای دکترای علوم اسلامی است یکی از پنج دستیار اصلی بغدادی می‌دانستند.

به گفته مسؤولان امنیتی عراق، العیثاوی در سال ۲۰۰۶ به القاعده پیوست و نیروهای آمریکایی او در سال ۲۰۰۸ بازداشت کردند و او به مدت چهار سال در زندان بود.

بغدادی، العیثاوی را پس از آزادی در نقش‌های اصلی نظیر ارائه دستورات دینی و انتخاب رهبران داعش مکلف کرد، این بعد از فروپاشی گسترده داعش در سال ۲۰۱۷ بود که العیثاوی به همراه همسر سوری‌اش به سوریه گریخت.

مسؤولان امنیتی عراق می‌گویند، نقطه عطف دیگری که طی سال جاری میلادی روی داد عملیات مشترکی بود که طی آن سازمان اطلاعات آمریکا، ترکیه و عراق توانستند رهبران داعش از جمله چهار سوری و عراقی را بازداشت کنند.

یکی از مقامات مسؤول عراقی که ارتباط مستحکمی با سازمان‌های اطلاعاتی مختلف دارد، گفت: آنها به ما اطلاعات درباره تمام مناطقی که بغدادی در داخل سوریه با رهبران داعش در آنها جمع می‌شد، ارائه کردند، ما تصمیم گرفتیم با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای گسترش بیشتر منابع در داخل این مناطق هماهنگ شویم.

وی افزود: در اواسط ۲۰۱۹ توانستیم ادلب را به عنوان محل اختفای بغدادی رصد کنیم که در آنجا از روستایی به روستای دیگر به همراه خانواده و سه تن از نزدیکانش رفت‌وآمد داشت.

این مقام خاطرنشان کرد، در پی آن مخبرها در سوریه مردی عراقی که سرش را پوشانده بود در یکی از بازارهای ادلب شناسایی کرده و توانستند از صورتش او را بشناسند. او العیثاوی بود و مخبرها به دنبال او به منزلی که بغدادی در آن بود، رسیدند.

این مسؤول گفت: جزئیات را به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دادیم که از تصاویر ماهواره‌ای و پهپادها برای تحت کنترل گرفتن موقعیت طی پنج ماه گذشته استفاده کرد.

بغدادی دو روز پیش به همراه خانواده‌اش برای اولین بار این موقعیت را ترک کرد و با یک ون به روستایی در همان حوالی رفت.

به گفته این مسؤول، این آخرین لحظه زندگی او بود.

همچنین یک سرکرده النصره در ادلب در این باره می‌گوید، بغدادی همواره از دست دشمنان محلی در سوریه می‌گریخت هیئت تحریر الشام یا النصره سابق بر ادلب تسلط دارند و عملیات جستجوی بغدادی را بعد از اطلاعات مبنی بر حضور او در آنجا شروع کردند.

به گفته این منبع، هیئت تحریر الشام اخیرا دیگر معاون برجسته بغدادی موسوم به ابو سلیمان الخالدی را یکی از سه فرد مشاهده شده در کنار بغدادی در نوار ویدیویی اخیرش‌ بود، شناسایی کردند.

این سرکرده گفت، بازداشت الخالدی شاه کلید جستجوی بغدادی بود.

بغدادی شاید به این دلیل ادلب را برای مخفی شدن انتخاب کرده بود که بهترین امید او بعد از نابودی داعش در عراق و سوریه بود. این رهبر النصره می‌گوید، شاید می‌توانسته در سایه کنترل امنیتی نه چندان سفت و سخت و وجود ایست‌های بازرسی گروه‌های النصره که به ندرت خودروها را مورد بازرسی قرار می‌دادند فرصت زنده ماندندن داشته باشد.

این عضو النصره افزود،‌ تصور می‌کند بغدادی شش ماه در ادلب بوده و علت اصلی حضورش در آنجا مخفی شدن بوده است اما در عین حال گفت، بغدادی همچنان خطری بزرگ بود زیرا حضورش چه بسا موجب جذب اعضایش به منطقه‌ای می‌شد که گروهک‌های زیر زمینی داعش در آنجا هستند.

وی می‌افزاید، اعضای النصره بعد از دستیابی به اطلاعاتی مبنی بر حضور بغدادی در شهرک سرمین دو ماه پیش آنجا را هدف گرفتند اما اثری از او نبود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا