خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیرکل سازمان ملل: سوریه به سوالات مرتبط با تسلیحات شیمیایی پاسخ دهد

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، ناکامی سوریه در پاسخ‌دهی به سوالات دیده‌بان بین‌المللی تسلیحات شیمیایی درباره برنامه تسلیحات شیمیایی‌اش همچنان یک موضوع بسیار نگران کننده محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه دولت دمشق تا حدودی به برخی سوالات مطرح شده از سوی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیای پاسخ داده اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: متاسفانه دیگر سوالات همچنان بی پاسخ باقی مانده‌اند.

وی در نامه‌ای به شورای امنیت با اشاره به جدیدترین گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی گفت: من همچنان از سوریه می‌خواهم تا تمامی مسائل مهم را حل کند.

احمد اوزومجو، دبیرکل سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در این گزارش گفته بود که بارها به مقامات سوریه گفته که سوالات پاسخ داده نشده درباره تسلیحات شیمیایی این کشور همچنان باقی مانده و نیازمند پاسخ‌دهی است.

گوترش گفت: ادعاهای هشدار دهنده در رابطه با استفاده از تسلیحات شیمیایی در تاریخ 7 آوریل سال جاری میلادی در دوما واقع در حومه دمشق بر ضرورت تشکیل یک هیات جدید برای مشخص کردن مسئول این حملات شیمیایی تاکید دارد.

سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در جدیدترین گزارش خود گفته بود که هیات حقیقت‌یابش در دوما نمونه‌هایی را از تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته در لابراتورهای این سازمان برای انجام تحقیقات بیشتر با خود به همراه آورده است؛ روندی که دست‌کم سه تا چهار هفته طول می‌کشد. بازرسان این سازمان تنها موظفند تا اعلام کنند که آیا در این حملات از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است یا خیر و نمی‌توانند تقصیرات را گردن طرف خاصی بیندازند.

روسیه در نوامبر سال گذشته میلادی قطعنامه شورای امنیت را که حوزه اختیارات یک هیات مشترک سازمان ملل – سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را افزایش می‌داد و به آنها این امکان را می‌داد تا مسئول این حملات را مشخص کنند، وتو کرد.

گوترش هشدار داد که معافیت از مجازات و عدم اجماع نظر بین‌المللی درخصوص اینکه چه کسی مسئول این حملات است باعث تشدید درگیری‌ها می‌شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: هرگونه تایید استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط هر یک از طرفین این درگیری بسیار نفرت انگیز و نقض شفاف قوانین بین‌المللی است و عاملان این اقدام شرم آور باید محاکمه شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا