خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش ضیافت افطاری جوانان اصلاح طلب خوزستان

دکتر محمد کیانوش راد، در ضیافت افطاری شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان،که در مهمانسرای دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد ، گفت : امروز تحولات جهان اسلام و ظهور پدیده هایی چون داعش ، القاعده ، طالبان و جریاناتی نظیر این، خطراتی است که جهان اسلام را تهدید می کند.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت محلی خورنا، وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برداشت های افراطی از دین همیشه بیشترین ضربه را به موجودیت دین وارد کرده است . امروز جریاناتی چون القاعده و داعش ،اگر چه نمی توان نقش سرویس های اطلاعاتی و قدرت های سلطه گر را در شکل گیری و هدایت آنها نادیده گرفت ،اما باید دانست که مهترین دلایل ظهور و شیوع چنین گروه هایی وجود اندیشه های خرد ستیزانه و یا تفکراتی است که بهای کافی را به نقش عقل در فهم دین نداده و نمی دهند .
محمد کیانوش راد با اشاره به بحث اخیری که در خصوص به اجبار بردن مسلمانان به بهشت از سوی برخی مطرح شده است ، گفت : آنچه که در اسلام تاکید شده است مقابله با کسانی است که به تعبیر قرآن صدوا عن سبیل الله هستند یعنی کسانی که در راه فهم و گرایش به دین خدا مانع ایجاد می کنند . در منطق اسلامی اکراه و اجبار حتی در اصل پذیرش دین نیز نیامده است .
وی با اشاره به اهمیت نگاه به دیدگاه های افرادی چون مطهری گفت : مطهری در جایی می گوید بدفهمی از دین در اروپا به نحوی شد که می گفتند : “انسان با چشم باز به جهنم برود بهتر است که با چشم بسته به بهشت برده شود ” و حال جای تاسف است که به جای اندیشه های مطهری ، باید کسانی که تئوری پرداز خشونت هستند به عنوان ایدئولوگ های نظام معرفی شوند .
نماینده ی مردم اهواز در مجلس ششم با اشاره به ضرورت تقویت باورهای دینی با منطق عقلانی در میان نسل جوان گفت : متاسفانه تعصب های مذهبی غیرعقلانی به نوعی افراطی مطرح شده است که عکس العمل تفریطی آن ، اظهار تعصب به لامذهبی در میان برخی از جوانان شده است . وی با اشاره به ضرورت گفتگو برمبنای منطق و عقلانیت گفت : باید میان همه ی گروه ها و طیف های مختلف روند گفتگویی انتقادی تقویت شود و با کنش ارتباطی موثر ، آن گونه که “هابرماس” می گوید به مفاهیم و اجماع سازی در میان نخبگان و مردم همت گماشت .
وی در ادامه گفت :به نظرم هنوز هم می توان با مراجعه به آثار شریعتی و مطهری از اندیشه های دینی دفاع عقلانی کرد . البته مباحث نو و سوالات جدیدی که در اندیشه های مطهری و شریعتی نیامده است می بایستی مورد کنکاش قرار بگیرد .
کیانوش راد افزود : اگر چه جامعه شناسی چون ماکس وبر به نقش و کارکرد مثبت دین تاکید داشته اند اما باید توجه کرد که برداشت خشونت آمیز و نگاه غیرعقلانی به دین نیزمی تواند دین را از کارکرد مثبت خارج و کارکردی کاملا منفی و حتا فاجعه بار در پی داشته باشد و امروز این خطر نه تنها جهان اهل سنت ،که جهان تشیع را نیز تهدید می کند . ایمان بدون عقل ، زمینه ساز افراط وخشونت است .
وی همچنین خطاب به اصول گرایان گفت : ما امروز با صراحت بیشتر به برادران اصول گرا می گوییم که بیایید با حفظ تفاوت ها و اختلاف ها ، اما بر مبنای قانون ، عقلانیت و رقابت در کنار یکدیگر به اسلام و ایران بیاندیشیم چون عقلانیت و تفاهم تنها راه نجات کشور است .
دکتر محمد کیانوش را در پایان با اشاره به بسته بودن فضای فرهنگی در استان گفت : این چه منطقی است که در استان از برگزاری کنسرت موسیقی جلوگیری می شود . این گفته که به خاطر حفظ ارزش ها و دین دار ماندن مردم نباید در استان کنسرت موسیقی برگزار شود، حرفی غیرقانونی و غیر منطقی است و امیدوارم مسئولین جدید ارشاد با گفتگو نسبت به توجیه مخالفان اقدام کنند و فضای تخریب شده ی فرهنگی در استان بازسازی شود و نشاط مجددی را در استان و در میان مردم و جوانان شاهد باشیم .
 سید مجید مروج ، عضو شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان: هنوز شاهد سانسور در حوزه ی فعالیت احزاب هستیم.
سید مجید مروج ، رئیس شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان نیز در این گردهمایی به نمایندگی از اعضای شورا گفت :
در طی هشت سال گذشته جوانان ما صبر را برای رسیدن به اهداف خود فراگرفته اند و سعی می کنند که با انسجام بیشتر و تعامل با یکدیگر به سمت تحقق آرمان های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی مورد نظر خویش پیش بروند .
وی افزود: شورای هماهنگی جوانان اصلاح طلب ، یک حزب سیاسی جدید نیست بلکه از مجموعه ای از احزاب تشکیل شده است که صرفا با هم فکری و هماهنگی با یکدیگر سعی در ارائه ی برنامه های مشترک برای جوانان استان خوزستان دارد .
سید مجید مروج در عین حال با انتقاد از فضای خود سانسوری در احزاب به دلیل سیاست های احزاب ستیزی دولت گذشته ، اظهار داشت : هنوز برخی احزاب در فضای گذشته به سر می روند وفضای محافظه کاری کماکان در برخی فعالیت ها باقی مانده است که امیدواریم با افزایش پیدا کردن فعالیت های احزاب و تشکل ها فضای نشاط و تحرک بیشتری را در شرایط سیاسی کشور شاهد باشیم .
وی همچنین افزود : چندی پیش سید محمد خاتمی نیز در جلسه ی مشاورین خود نسبت به عدم فعالیت احزاب و گروه های اصلاح طلب به خصوص انفعال در حوزه ی جوانان انتقاد کرد و خواستار تحرک بیشتر گروه های سیاسی شد.
در حاشـــــــــیه :
مجری مراسم سید رضا طباطبایی از جوانان شاخص اصلاح طلب خوزستان و عضو شورای هماهنگی جوانان احزاب بود .
 تصویر رهبر اصلاحات، سید محمد خاتمی زینت بخش ضیافت افطاری جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان بود .
در این گردهمایی حضور پرشور جوانان در کنار افراد باتجربه و شخصیت های مطرح سیاسی و اجرایی استان قابل توجه بود.
حضور هنرمندان ، فعالین اجتماعی ،اساتید دانشگاه ، مدیران اجرایی و دانشجویان در کنار نخبه گان سیاسی جوان ازنکات مثبت ضیافت شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان به شمار می رفت.
سید مجید مروج در طی سخنانش از حمایت های دکتر کیانوش راد در تشکیل شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان ،به عنوان اولین شورا در سطح کشور قدردانی کرد.
دکتر بختیار پور ، مشاور امنیتی استاندار خوزستان که در این ضیافت افطاری شرکت کرده بود، چنین جلساتی را دارای خیر و برکت دانست و گفت :در این گونه جلسات فرهنگ گفتگو جایگزین عکس العمل های غیرمنطقی می شود و زمینه برای آشنا شدن جوانان علاقمند به فعالیت های سیاسی با هم فراهم می آید.
عبدالرضا دسومی از مدیران دولت اصلاحات و فعال سیاسی نیز گفت : بیشتر شهدای اوایل انقلاب از جوانان بودند و تاریخ نشان داده است که اگر جوانان به صحنه بیایند می توانند نقش تاثیر گذاری در فعالیت ها ایفا کنند.وی افزود : ان شالله شرایطی فراهم شود تا جوانان اصلاح طلب بتوانند در جهت تحقق اهداف انقلاب گام بردارند .
دکتر خون میرازیی فرماندار اسبق لالی و فعال اصلاح طلب اظهار داشت : گردهمایی های اصلاح طلبان را باید به فال نیک گرفت و سعی کرد با فعالیت مداوم در جهت گشایش هر چه بیشتر فضای سیاسی در کشور گام برداشت .
دکتر صنیعی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازنیز چنین گردهمایی هایی را سبب خارج شدن از فضای سیاسی بسته ی دوران احمدی نژاد دانست و بر حضور فعالان سیاسی و اجتماعی در عرصه ی گفتگو و تعامل تاکید کرد .
سید رسول موسوی ، مشاور استاندار در امور فرهنگ عمومی و نماینده ی اسبق مردم اهواز در مجلس ، ضیافت افطاری جوانان اصلاح طلب خوزستان را میمون و مبارک دانست وتصریح کرد : چنین گردهمایی هایی آینده ی خوبی را برای اصلاحات رقم خواهد زد .وی همچنین گفت : سه شرط درک منطقی ،عقل کارآمدو احساس قوی نیز برای موفقیت اصلاح طلبان لازم و ضروری است .
مهندس طیبه اسماعیلی ، مدیر کل اسبق امور اجتماعی زنان در استانداری خوزستان نیز اظهار داشت : حضور قانونی تفکرات مختلف در جامعه سبب نشاط می شود و عرصه ی رقابت منطقی و صحیح را فراهم می کند .وی خاطر نشان کرد : افتخار می کنیم جمع زیادی از متفکران اصلاح طلب به دعوت جوانان گرد هم آمده اند تا همزمان با ماه مبارک رمضان ، بر عهد و پیمان خویش برای برپایی اصلاحات و آینده ی بهتر در کشور تاکید کنند .
دکتر مهناز کسمتی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در خصوص این گردهایی اظهار داشت : شرکت در این ضیافت افطاری از دو جنبه برایم لذت بخش بود. یکی حضور در جمع جوانان روزه داری که رایحه ی خلوص و بندگی  در آنان مشاهده می شود و دوم ، دیدار چهره های شاداب و امیدوارانه ایی است که پساز ۸ سال دوری ،دوباره در یک محفل دوستانه به دور همجمع شده اند. این چهره ها ی خدا جو فرزندان همین خاک پاک هستند که خواستار فضایی پرنشاطتر و موثرتر در ساختن ایرانی بهتر برای نسل های آینده می باشند . باید بدانیم درخت تناوری که ریشه در عمق جان زمین دارد براحتی با هرس شاخ و برگ خشکانده نمی شود بلکه باعث  سترگ شدن ریشه آن شده و در فرصت مناسب شاخه های قوی تری را ایجاد خواهد کرد. امید است همه دلسوزان این مرز و بوم قدر این درختان جوان و رشید خود را بدانند و با ایجاد فضایی مناسب بهره کافی از انرژیهای نهفته آنها برده شود.
همچنین در این مراسم محسن اورکی ، مدیر کل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استان خوزستان ، دکتر سیادت، مشاور استاندار خوزستان و ریاست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین ، دکتر دادخواه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دکتر علی حسین حسین زاده ، مدیرکل اسبق امور اجتماعی استانداری خوزستان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ، حضور داشتند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا