خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قرار نیست پیام‌رسان‌ها از جیک و پیک مردم خبر داشته باشند»

متن گفت‌وگوی مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید مجلس با سایت محلی مشکات آنلاین در حاشیه‌ی سفر او به کاشان در پی می‌آید:

*برخی از کارشناسان بحث لزوم تغییر کابینه را مطرح کرده و می‌گویند اگر این تغییر انجام نشود، مردم از آقای روحانی ناامید می‌شوند. با توجه به رویکرد آقای روحانی این تغییرات محقق می‌شود؟
با توجه به این‌که حدود ۷، ۸ ماه است که دولت دوازدهم عملاً مستقرشده به نظر نمی‌رسد تغییری در کابینه رخ دهد. البته ممکن است استیضاح داشته باشیم.
بحثی هست که بعضی از وزارت‌خانه‌ها تفکیک و ساختار اداری‌شان دچار تحول شود. مثلاً وزارت صنعت، معدن، تجارت، دو تا وزارت‌خانه شود.
یا وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی دو تا وزارت‌خانه شود.

*تحلیلتان از صحبت‌های اخیر آقای روحانی و تقسیم کابینه به وزرای امیدوار و ناامید چیست؟
جنبه رهنمود و نصیحت داشت تا وزرا بیشتر تلاش کنند. البته به نظرم رسانه‌ای‌کردن این موضوع درست نبود. باید در عمل با وزیری که مردم را ناامید می‌کند برخورد و در جلسه‌ی هیات دولت به او تذکر داده شود.
شایعه تغییر کابینه از همین سخنرانی‌ها ایجاد شد.

*اخیراً دوستان اصلاح‌طلب مطرح کردند که انتقادهای زیادی راجع به عملکرد بعضی از وزرا داشته‌اند و قبل از تشکیل کابینه جدید، هشدارهایی را به رئیس‌جمهور داده بودند، به ویژه برای تیم اقتصادی دولت.
در ترکیب کابینه چقدر از نظر  احزاب اصلاحات استفاده شد؟
فکر نمی‌کنم هیچ ارتباط تنگاتنگی بین تصمیمات رئیس‌جمهور با احزاب اصلاح‌طلب وجود داشته باشد. ممکن است بعضی از دوستان رفاقتی، ایشان را دیده باشند، ولی تصمیمی که شورای هماهنگی بگوید ما می‌خواهیم این وزرا باشند و آن هم عمل شده باشد نداشتیم.
در رابطه با وزارت علوم چند تا گزینه داشتیم، ولی هیچ‌کدام معرفی نشدند.
آقای روحانی خودش را اصلاح‌طلب نمی‌داند و نباید هم فکر کنیم هر تصمیمی گرفته شده، حتماً با اصلاح‌طلب‌ها مشورت شده است. خیلی نباید زلف تصمیمات دولت روحانی را به اصلاح‌طلب‌ها گره زد.

*منکر نقش اصلاح‌طلب‌ها در انتخاب مجدد آقای روحانی هستید؟
نه؛ خود روحانی هم می‌داند اگر ما اصلاح‌طلب‌ها نبودیم، نمی‌توانست رأی بیاورد. ما نقش اساسی داشتیم. حداقل من به عنوان حزب مردم‌سالاری طی ۱۰ روز به ۴۳ شهر و تعداد زیادی دانشگاه رفتم. دفاتر حزب ما ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بودند.
کابینه‌اش هم می‌دانند، مردم هم می‌دانند و لذا یک بار در مجلس گفتم که اگر دولت بد عمل کند، افراد فحش‌هایشان را به ما اصلاح‌طلب‌ها می‌دهند، می‌گویند شما این دولت را روی کار آوردید، لذا دولت باید بجنبد و به مشکلات برسد.

*بهتر نبود بزرگان اصلاح‌طلب قبل از این‌که وارد تبلیغ برای آقای روحانی شوند، نقش‌شان در دولت و کابینه را مشخص می‌کردند تا دچار این مشکل نشوند؟
در دوره اوّل آقای روحانی که حقیقتاً بحث حضور مرحوم آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» مطرح بود و لذا بعد از آن ردصلاحیتی که شورای نگهبان انجام داد، گزینه‌ای نداشتیم. آقای «عارف» هم روی توصیه بزرگان به نفع روحانی کنار رفتند.
در دوره دوم هم که آقای «اسحاق جهانگیری» از اوّل نیامده بود که بایستد، بنده هم که کاندیدا شدم، رد صلاحیت کردند. ما چه کسی را داشتیم؟ لذا حتماً خیر‌الموجودین آقای روحانی بود. در آن شرایط هم ننشستیم خط‌کشی کنیم که کدام وزارت‌خانه‌ها باید سهم اصلاحات باشد. هدف، انتخابات بود.

خود آقای روحانی می‌بایست به این مسائل بیشتر توجه می‌کرد که حالا شاید خیلی فرصت نکردند.

*در برخی از مجامع شنیده می‌شود که آقای واعظی نقش بسیار زیادی در چینش کابینه و حتی در انتخاب معاون وزرا دارد. این سخنان را تایید می‌کنید؟
آقای «واعظی» سابقه طولانی در کار سیاست‌وزری ندارند. در وزارت خارجه بودند، در مرکز تحقیقات استراتژیک آقای روحانی کار می‌کردند و از همان‌جا مطرح شدند.
طبیعتاً رئیس دفتر یک نهادی و یک مقامی نقش زیادی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد. همین که به چه کسی وقت بدهد، به چه کسی وقت ندهد، چه کسی بیاید ملاقات کند، چه کسی ملاقات نکند می‌تواند در تصمیمات رئیس‌جمهور موثر باشد. شاید از این جهت که هماهنگ‌کننده برنامه‌های دفتر رئیس‌جمهور است به عنوان فرد تاثیرگذار در تصمیمات مطرح شده است.

*گفته‌می‌شود که روحانی الان، روحانی زمان انتخابات نیست. این سخنان را قبول دارید؟
هنوز به بسیاری از وعده‌هایی که داده‌اند نرسیده‌اند؛ حتی بحث رفع حصر.
شخصی مثل آقای «ضرغامی» می‌گوید که خیلی ربطی به رهبری ندارد. پس به شورای عالی امنیت ملی ربط دارد؟ خب رئیس آن خود رئیس‌جمهور است. ایشان باید خدمت مقام معظم رهبری بروند، مسئله را مطرح و پیگیری کنند.این مطلب را در مجلس گفتم، در تلویزیون گفتم.

این خواسته‌ای است که خیلی به نظر من انجامش سخت نیست، مثل حل مشکلات تورم و گرانی و بحث ثبات نرخ ارز و بحث مشکل جوانان و مسکن مردم و معیشت مردم نیست.

این نشده، مردم این توقعات را دارند.
چقدر وعده داده بودیم جوانان را به کار بگیرند. یک وزیر جوان را آوردند اما متوسط سن دولت با قبل فرقی نکرده است. وعده دادند از خانم‌ها در مدیریت‌ها استفاده کنند.
انجام این کارها خیلی هم سخت نیست.

*گفته می‌شود روحانی تغییر رویه داده‎ و روحانی قبل از انتخابات نیست. نظر شما چیست؟
آقای روحانی می‌گوید تغییر رویه نداده و از جامعه انتظار صبر دارد، اما ما می‌گوییم از دولت دومش هم یک سال گذشت، لذا باید زودتر ایشان به تصمیم برسند و تصمیمات خودشان را زودتر اجرایی کنند.

*مانع رفع حصر چیست؟
یک کمیته پیگیری در مجلس شکل دادیم، شورای عالی امنیت ملی و شخص رئیس‌جمهور باید بروند و مسئله را مطرح کنند. همه‌ی تصمیمات شورای عالی امنیت ملی باید به امضای رهبری هم برسد. اما این‌ها اصلاً تصمیم نمی‌گیرند.
هر وقت ما این مساله را می‌پرسیم، می‌گویند رئیس‌جمهور پشت صحنه یک کارهایی می‌کند. خب پشت صحنه چه کرده است؟ یک جلسه جدی شورای عالی امنیت ملی برگزار بکند و آن تصمیم هم خدمت مقام معظم رهبری ارائه و عمل بشود.

*نظرتان درباره‌ی فیلتر تلگرام چیست؟
تجربه نشان داده که فیلترینگ جواب نمی‌دهد. نمی‌گویم پیام‌رسان خارجی باید حرف اوّل و آخر را در این مملکت بزند. هم مشکلات امنیتی دارد، هم مشکلات اقتصادی دارد. این را واقف هستم. باید حتما به سمت پیام‌رسان‌های داخلی برویم. اما با بگیر و ببند و فیلترکردن جواب نمی‌گیریم. باید به راه‌حل‌هایی فکر کنیم که این مسائل را نداشته باشد.
کاری به شعار رئیس‌جمهور ندارم که گفته بود هیچ وقت انگشت دولت به سمت فیلترینگ نخواهد رفت.
باید این را برنامه‌ریزی کرد. اصلاً چرا همان پیام‌رسان‌های داخلی هم باز در انحصار یک گروه خاص باشد. اگر رفع انحصار است پس جریان‌های مختلف باید بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
این وام‌های کلانی که گفته می‌شود باید به همه داده بشود، آنها هم بتوانند از آن استفاده کنند.

چرا شبکه خصوصی رادیو تلویزیون اجازه نمی‌دهند؟

البته به نظر من تصمیمی که قوه قضائیه گرفته تصمیم یک دستگاه است. این تصمیم باید در شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی مطرح و بررسی می‌شد که آیا این تصمیم، صد درصد منطبق با مصالح کشور و مصلحت نظام هست یا نیست؟

یک زمانی ویدئو جرم بود، کسی ویدئو داشت، اتوبوس را متوقف می‌کردند. بعداً مجلس هفتم قانون کرد که دیش‌های ماهواره را جمع بکنید. ولی آیا اجرا شد؟
ما باید محتوای لازم را برای پیام‌رسان‌هایی که مردم را جذب بکنند فراهم کنیم، ساختار فنی‌ آن را ایجاد کنیم. مردم هم حق انتخاب داشته باشند. مردم وقتی ببینند یک سایتی می‌تواند پیام‌هایشان را راحت منتقل کند، مگر بیکارند که به خارجی مراجعه کنند؟!
فکر غلطی هم در بعضی‌ها هست. مثلاً یکی از نمایندگان گفته اگر سپاه و وزارت اطلاعات، اطلاعات مردم را داشته باشند بهتر است تا موساد و سیا.
این اصلاً متوجه نیست که قرار نیست پیام‌رسان‌ها از جیک و پیک مردم خبر داشته باشند. مقام معظم رهبری فتوا دادند که سرک‌کشیدن به حریم خصوصی مردم حرام است.
تا این تلقی وجود دارد، خودبخود ما مردم را تشویق می‌کنیم که قرار است سپاه و وزارت اطلاعات بیایند از اطلاعات شما خبردار بشوند. تا این تلقی وجود داشته باشد کسی به پیام رسان داخلی رغبت نشان نمی‌دهد.

*با توجه به عملکرد دولت، اصلاحات رابطه‌ی خود را با ادامه این روند چگونه تعریف می‌کند؟
در انتخابات هم گفتم که اصلاح‌طلب‌ها باید خودشان کاندیدا داشته باشند.
معتقدم طرح پارلمان اصلاحات که ۴ هزار نفر از کل کشور بیایند، ۲، ۳ نامزد نهایی مشخص کنند و یک نفر به صورت کاندیدای اصلاح‌طلب‌ها تلقی شود باید اجرایی شود.
این‌که ما همیشه کاندیدار قرضی داشته باشیم و از دیگران کمک بگیریم، باید یک دفعه برای همیشه تمام شود.
بعد از ۷۶ تقریباً دولت‌ها هیچ وقت دست ما نبوده است. ما از دولت‌ها حمایت کردیم اما دولت‌ها از ما نبودند. بعد از ۱۶ سال وقت آن رسیده که اصلاحات کاندیدای مستقل داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا