خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بالیوودیها در تهران می‌خوانند

عصر ایران، شقایق خانزادی – سالهاست که سینمای هند افراد بسیاری را در سراسر جهان طرفدار جذابیتهای خود ساخته و ایران نیز که از لحاظ فرهنگی و بعضا دینی شباهتهای زیادی با این سرزمین هزار رنگ دارد از این قاعده مستثنی نبوده است .ایرانیان زیادی همه ساله پیگیر جدیدترین ساخته های این سینمای پرزرق و برق میشوند تا لحظاتی از اوقاتشان را به دور از تنشها و فشارهای عصبی روز مره با موسیقی های رمانتیک و طبیعت زیبای هند همراه سازند . اما آنچه که در بین ایرانیان مورد توجه است فقط جدیدترین محصولات این سینما نیست بلکه آثاری از سینمای قدیم و دوره های پیشین این سینما نیز بسیار مورد توجه قراردارد، مخصوصا برای نسلهای قبل یادآور خاطرات خوش دوران کودکی نوجوانی و جوانیشان میباشد . فیلمهایی چون آقای ۴۲۰، شعله ، سنگام ، اسم من دلقک و …..اسطوره هایی در دوران خود که دیگر هرگز در آن سبک تکرار نشدند .

بهروز چاهل تهیه کننده ایست که این خاطرات نوستالوژیک را برای اولین بار در قالب کنسرت به ایران آورده است . و شابیر کومار همان خواننده معروف دهه هشتاد بالیوود بازسازی وخواندن این خاطرات را دراین کنسرت برعهده گرفته است .
با بهروز چاهل درین باره به گفتگو نشسته ایم .

*در ابتدا به جهت آشنایی مقدمه ای از کارنامه کاری خودتان بگوئید . 

_من متولد مرداد ۱۳۵۹ هستم که در دو رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه دهلی و ادبیات زبان انگلیسی در دانشگاه تهران موفق به اخذ مدرک شدم . و تاکنون در زمینه سینمایی در فیلمهای زبان مادری ساخته قربان محمد پور و دعوت آقای حاتمی کیا بازی داشته ام که به خاطر بازی در فیلم زبان مادری موفق به اخذ لوح تقدیر شدم .
در پروژه سلام مومبای به عنوان بازیگر و مدیر هماهنگی بین ایران و بالیوود حضور داشتم .
در زمینه سریال در کارهای مثل من مثل تو ، خاطرات مرد ناتمام ، گمشده ،آشپزباشی و ….و در برنامه های تلویزیونی در جنگ جوان و برنامه های قرآنی شرکت داشتم .

از کنسرت پیش رو و چرایی و چگونگی آن برایمان بگویید . 

با توجه به علاقه شدید مردم ایران به سینمای بالیوود و پس از استقبال بی سابقه از فیلم سلام بمئیی برآن شدم تا کنسرتی متشکل از آوازهای سی سال سینمای هند را در ایران برگزار کنم که خوانندگی این کنسرت را کیشور کومار خواننده پیش کسوت و شهیر بالیوود به همراه دلشاد شیخ خواننده خوش نام نسل جدید هند بر عهده دارند . که هر دوی این خوانندگان پیش از این در فیلم سلام بمبیی با ایران همکاری داشته اند .

*و ارکستری که این برنامه را همراهی میکند کدام ارکستر است؟ 

این ارکستر متشکل از ۳۰ نوازنده است به اسم ارکستر کارما که صرفا به جهت این پروژه این ارکستر را تشکیل داده اند و دور هم جمع شده اند تا برای این کنسرت ساز بزنند . نوازندگان ارکستر کارما همگی سالهاست که در ارکسترهای مختلف و ارکستر سمفونیک و ملی مینوازند و یا در ارکسترهای خواننده های معروف پاپ کشور مشغول فعالیت هستند و تحصیلات موسیقی دارند که در قالب سیزده آهنگ سی سال از پرفروش ترین موزیک های سینمای هندتا به امروز را خواهند نواخت که به همت دوستان ایرانی و هنرمندان هندی به صورت تلفیقی در سالن همایشهای ایرانیان در غرب تهران رو به روی هتل المپیک در روز 18 اردیبهشت در دو سانس 18:30 و 21:30 به روی صحنه خواهد رفت . سرپرستی این گروه با آقای علی فراهانی هست و تنظیم قطعات بر عهده آقای پدرام شهرکی بوده است .

*ارکستر کارما چند وقت است که برای این اجرا تمرین میکند؟

تمرین ها از چندین ماه قبل شروع شده که نوازندگان خوشبختانه آمادگی کامل برای این اجرا را دارا هستند و لازم به ذکر است که با توجه به اینکه دستگاه ها و گوشه های موسیقی هندی بسیار ظریف و پیچیده است و اجرای قطعات موسیقی هند با سازهای ارکستر سمفونیک دشوار یه نظر میرسد اما ارکستر کارما به خوبی توانسته بر این مهم فائق بیاید و به با تسلط ، این لهجه موسیقی هند را در اجرایشان پیاده کرده اند که این خود دلیلی بر حرفه ای بودن این ارکسترمیباشد .
اما از آنجایی که اجرای موسیقی هندی بدون ساز هندی خالی از لطف خواهد بود خیلی دوست داشتیم از نوازندگان سازهای اصیل هندی هم استفاده کنیم ولی چون نوازنده ایرانی که توانایی نواختن تخصصی سازهای اصیل هند را داشته باشد نداریم متاسفانه فقط از یک ساز طبلا که از ساز های موسیقی هند است به جهت انتقال حس موسیقی هند به سازهای ارکستر استفاده کردیم که نوازندگی آن را آقای دارشن آنند از هند بر عهده دارد . وبرای دیگر سازها به ناچار از کیبورد استفاده کرده ایم

• درباره موسسه فرهنگی هنری ” آن “بفرمایید . 

موسسه فرهنگی هنری آن که یک موسسه انتشاراتی هست که از سال 79 تاسیس شد و فعالیتهای آن در زمینه برگزاری کنسرت های بین المللی ، فیلم ها ، سمینارها و تهیه و تولید و پخش آثار صوتی و تصویری بوده است .و از آنجا که برگزاری و پیگیری کنسرت های بین المللی مشکل تر از کنسرت های داخلی هست ما توانستیم با کمک و یاری این دوستان و با مدیریت آقای محمدرضا سعدی موفق به اخذ مجوز از وزارت ارشاد و نتیجه مطلوب شدیم . که جا دارد که همینجا از مساعدت های وزارت ارشاد، سفارت محترم هند که در تمام مراحل انجام این پروژه در کنار ما بود و دیگر دوستانی که در روند کیفی کار کمک کردند تشکر کنم .

• به عنوان تهیه کننده حرف یا پیام خاصی برای علاقمندانی که با حضور خود در این برنامه ها همیشه یاری رسان این نوع حرکت های فرهنگی بوده اند دارید ؟ 

تمام تلاش این چند ماهه من برای برگزاری این کنسرت بر مبنای این جریان بوده که سوا از هر حاشیه و مسایل سیاسی آنچه که دو فرهنگ و ملت و روابط بین آنها را به یکدیگر نزدیک میکند موسیقی و هنر است . من حس میکنم که هنر بهترین راه نزدیک شدن انسانها به یکدیگر ، شناخت فرهنگی کشورهاست . و بسیار خوشحالم و خداوند را شاکرم که به من کمک کرد تا بتوانم در این زمینه موفقیتهای مورد نظرم را به دست بیاورم .

گفت و گویی کوتاه با دلشاد شیخ خواننده خوش نام نسل جدید هند

دلشاد شیخ کومار پسر شابیرکومار از نوازندگان ، آهنگسازان و خوانندگان شناخته شده بالیوود است که در کنار آی آر رحمان در پروژه های معروفی چون میلونر زاغه نشین ، محمد رسول ا… ، لکیرکافخیر و سلام مومبای آهنگسازی و خوانندگی کرده است . اون متولد سال ۱۹۸۰ شهر گجرات میباشد و ۳۷ سال سن دارد و در مدت فعالیتش برای خوانندگان معروفی چون آرجیت سینگ، سونو نیگم ، شبیر کومار و . . .آهنگسازی کرده است از خوانندگان محبوب نسل جدید هند و بالیوود به شمار میرود .

*اولین فعالیت شما کجا و چه زمانی بود؟ 

چون پدر من خواننده بزرگی بود و با بالیوود کار میکرد من از سن هفت هشت سالگی صدا و آهنگهای ایشان و آقای محمد رفیع که بزرگترین خواننده آن زمان بودند را گوش‌میدادم و آنها را میخواندم و از همان زمان اولین آشنایی من با موسیقی شروع شد .

*اولین کار شما در بالیوود کدام بود؟

اولین کار من در بالیوود یک سریال در مورد سفر بود که از تلویزیونهای هند پخش شد به نام “دور دنیا را بگردیم” ولی اولین کاری که به طور رسمی با ایران انجام دادم ” محمد” از آقای مجید مجیدی و سلام بمبئی بوده است .

*استقبال ایرانیان رو در رابطه با هند و سینمای آن چه طور میبینید؟

ایران همیشه به من این عشق را داده است و هر وقت که به ایران میآیم آنقدر لذت میبرم وقتی مردم را میبینم که به طرفم میایند و از من استقبال میکنند و این باعث شده که هر بار که سفر به ایران دارم مشتاق هستم که زودتر به ایران بیایم و اولین چیزی که ایرانی ها از من درباره سینمای هند و خود هند میپرسند درباره شاهرخ خان و آقای آمیتاب بچن هست .

• چه خاطره خوبی از ایران دارید که برایمان بگویید ؟

خاطره خیلی زیاد هست . اولین بار که با آقای مجیدی برخورد داشتم وقتی باهم پروژه محمد رو انجام میدادیم من و آقای آی آر رحمان به اتفاق به مشهد رفتیم که برای من واقعا خاطره خوبی بود و بعد از آن من بلافاصله سلام بمبئی را شروع کردم .الان دختر شیطان دستم هست ‌ . آنسوی ابرها از آقای مجیدی را انجام دادم و حتی درآن خواندم .

*کمی درباره پدرتان آقای شابیر کومار بگویید . 

آقای شابیر پدر من هستند ایشان هم متولد گجرات هستند و در حال حاضر یکی از خوانندگان معروف و قدیمی بالیوود میباشند که با شصت سال سن رکورد ۶۷۰۰ ترانه رو در کارنامه کاری خود دارند . ایشان به جای تمام ستارگان بزرگ سینمای هند مثل آمیتب بچن ،ریشی کاپور،سونی دئول ، درمندرا ،میتون و …. و فیلمهای پرفروش خوانده اند و چهل سال فعالیت هنری داشته اند که درخشان ترین دوران خود را دهه 80 میدانند . زمانی که در فیلمهای آمیتاب بچن میخواندند . فیلمهای معروفی چون کولی ، گرفتار ،واه سون دین ، آج کا ارجون ،هاوس فول و ….. و درباره سینمای ایران درباره فیلمهای اصغر فرهادی و مجید مجیدی و دیگرآثار سینمای ایران مطلع هستند و به واسطه همکاری در پروژه های سلام بمبئی و دختر شیطان و آشنایی با ایرانیان خیلی علاقه مند بودند که به ایران بیایند و در کنار دوستان ایرانی و مردم ایران که همیشه تعریف آنها را در زمینه مهمان نوازی و خونگرمی آنها شنیده اند ، تجربه ای خوب داشته باشند .

*در پایان از شما بسیار سپاسگزاریم که دعوت ایران رو پذیرفتید و ازاین تبادل فرهنگ و موسیقی بین دو کشوری که مهد هنر میباشد بسیار خوشحالیم و آرزو داریم که این حرکت های فرهنگی بیش از پیش تکرار و تقویت بشوند . 

بله ما هم هیجانزده هستیم چون این برای اولین بار هست در تاریخ دو کشور که این اتفاق میوفته توسط دوست خیلی خوبم بهروز چاهل و از همین جا از همه دعوت میکنم و عاشقانه منتظرم که همه علامندان را آنجا ببینم.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا