خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصمیم ترامپ و آخرین ساعات برای دیپلماسی رسانه‌ای

علی اکرمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در یادداشتی با عنوان «تصمیم ترامپ و آخرین ساعات برای دیپلماسی رسانه‌ای» برای کانال تلگرامی راهبرد نوشت:

✍️ در یکماه گذشته ترامپ از حداکثر ظرفیت دیپلماسی رسانه‌ای ایالات متحده از مورد مسائل مهم خاورمیانه و آسیا استفاده کرده است.

✍️ با چند تویت و تهدید دیکتاتور کره شمالی را بر سر میز مذاکره و تمکین آورد و حمله محدودی علیه رژیم بشار اسد به بهانه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به راه انداخت؛ اما با سه توییت فضای رسانه‌ای دنیا را با این حمله همراه کرد و پوتین را وادار به سکوت کرد.

✍️ اما ایران در ماه‌های اخیر سطح تلاش‌های دیپلماتیک خود را به نحو چشمگیری کاهش داده است.

✍️ ظریف به بهانه‌ی بیماری در نشست‌های بین‌المللی شرکت نمی‌کند و تعداد سفرها و مذاکرات ایران با کشورهایی بجز روسیه و سوریه به شدت کاهش یافته است.

✍️ کم تحرکی ظریف شاید به دلایلی قابل توجیه باشد؛ اما سیاست سکوت و بی عملی دیپلماسی رسانه‌ای ایران با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

✍️ ایران در مقابل تهدیدهای ترامپ هیچ واکنش مناسب و عملیاتی نداشت و به چند موضع گیری توسط دیپلمات‌های ایدئولوژیک چون بعیدی نژاد بسنده کرد.

✍️ اما ترامپ در ادامه‌ی استفاده از حداکثر ظرفیت رسانه این بار با جلو انداختن تاریخ اعلام موضعش در مورد برجام یک گام دیگر هم در استراتژی خود پیش رفته است.

✍️ اکنون واپسین ساعت‌های فرصت روحانی است تا با موضع گیری منعطف و سریع مبتنی بر دیپلماسی رسانه‌ای ترامپ را از پاره کردن برجام منصرف سازد یا هزینه‌های این حمله‌ی او را کاهش دهد.

✍️ اعلام صریح و قاطع پایبندی ایران به برجام حتی در صورت خروج ایالات متحده و اعلام آمادگی همیشگی ایران برای مذاکره در مورد تمام موضوعات فی مابین ایران و بازیگران عرصه‌ی بین‌الملل راهکارهایی است که حربه‌های ترامپ را کند و تهدیداتش را کم اثر می‌کند.

✍️ حوادث چند ماه اخیر نشان داده که ترامپ برخلاف ظاهر عصبی و تندمزاجش اما به افکار عمومی و فقط رسانه اهمیت زیادی می‌دهد و در صورت دست بالا داشتن ایران در نبرد افکار عمومی او به سادگی تصمیماتش را تغییر می‌دهد و منتظر فرصتی دیگر خواهد نشست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا