خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرغ ارزان می‌شود؟

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش میزان جوجه ریزی تا ۱۴۰ میلیون قطعه تا پایان آذر خبر داده و گفته با تولید بیشتر، قیمت ها مناسب تر خواهد شد. لذا در هفته ها و ماه های آینده باید منتظر کاهش قیمت این محصول پروتئینی پرمصرف باشیم.

به گزارش ایسنا، چند هفته ای می شود که قیمت مرغ افزایش یافته و در مغازه های سطح شهر تهران به بیش از کیلویی۹۰ هزارتومان رسیده است. افزایش قیمتی که فعالان صنعت طیور دلایل متعددی از جمله بالا رفتن هزینه های تولید و عدم تامین به موقع نهاده ها برای آن عنوان می کنند.

حبیب اسدالله نژاد – کارشناس صنعت طیور – یکی از دلایل این افزایش قیمت را عدم تامین به موقع نهاده ها دانست و عنوان کرد که خوراک طیور به موقع تامین نمی شود و همین امر باعث شده تا مرغداران خوراک مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت های بالاتر تهیه کنند.

به گفته وی، در حالیکه قیمت سویای دولتی۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان است اما چون تامین به موقع صورت نمی‌گیرد مرغداران آن را با قیمت هرکیلو ۳۵ هزار تومان تهیه می کنند.

وی همچنین عامل دیگر افزایش قیمت مرغ را قیمت مصوب جوجه یکروزه عنوان کرد و گفت که قیمت مصوب جوجه یکروزه نیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است، اما تولیدکنندگان آن را با قیمت‌های ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان خریداری می‌کنند.

اگرچه گمانه زنی هایی در خصوص کاهش جوجه ریزی نیز وجود داشت اما محمدابراهیم حسن نژاد – معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی – چندی پیش اعلام کرد که کمبودی در تولید مرغ و جوجه نداریم و جوجه ریزی به اندازه کافی انجام شده است.

حسن نژاد روز گذشته اما از کاهش قیمت مرغ خبر داد و گفت که بیش از ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی تا پایان آذر ماه انجام خواهد شد که نوید بخش تولید مناسب است و با افزایش تولید علاوه بر تامین نیاز کشور، میزان ذخیره‌سازی در کشور افزایش پیدا می‌کند همچنین با تولید بیشتر قیمت نیز مناسب‌تر خواهد شد.

وی همچنین به تمهیدات اندیشیده شده در راستای تامین نهاده‌های صنعت طیور اشاره و اعلام کرد که بخش قابل توجهی از نهاده‌های مورد نیاز این صنعت از خارج تامین می‌شود از همین رو اقدامات لازم برای تأمین ذرت و کنجاله سویا در دستور کار قرار گرفته به نحوی که در این خصوص از این به بعد مشکلی نباشد.

آن‌طور که معاون وزیر جهاد کشاورزی، وعده داده قیمت مرغ باید با افزایش تولید در هفته ها و ماه های آتی کاهش یابد. حال باید دید آیا وزارت جهاد کشاورزی می تواند وعده خود را اجرایی کند و قیمت این کالای پروتئینی پرمصرف مصرف را متعادل سازد؟ و اینکه آیا افزایش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر ارتباطی با میزان جوجه ریزی داشته است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا