خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کتاب های ناشران افغانستان بجای نمایشگاه در گمرک

روزنامه هشت صبح افغانستان در گزارشی نوشت: با آن که پنج روز از برگزاری «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» می‌گذرد، محموله‌های کتاب شماری از ناشران افغانستان هنوز در مرز ایران  و افغانستان و در بند گمرک ایران متوقف است و اجازه‌ی ورود این کتاب‌ها به ایران داده نشده است. انتشارات‌های کودکانه، سعید، واژه و نعمان از انتشارات‌هایی اند که ۹۵ درصد محموله‌های کتاب‌شان با گذشت پنج روز از آغاز زمان نمایشگاه در گمرک ایران متوقف است.

دلیل متوقف شدن محموله‌های کتاب ناشران افغانستان «بهانه‌گیری‌های غیر مستدل مسئولان گمرک ایران» خوانده می‌شود. گفته می‌شود گمرک ایران به‌ صورت عمدی مانع رسیدن محموله‌های کتاب به نمایشگاه کتاب تهران می‌شود.

«شیراحمد سعید»، رییس اتحادیه‌ی ناشران افغانستان می‌گوید محموله‌های کتاب ناشران افغانستان روز دهم اردیبهشت سر مرز بود و گمرک باید در مدت یک یا دو روز مجوز ورود صادر می‌کرد، اما با گذشت هفت روز از رسیدن محموله‌ها و با گذشت پنج روز از آغاز نمایشگاه، هنوز گمرک ایران بهانه‌گیری می‌کند و پول نقد ضمانت می‌خواهد.

برای اشتراک در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، مجوز رسمی وزارت‌های مربوطه در کشور محل برگزاری نمایشگاه و نامه‌ی دفتر رای‌زنی‌های فرهنگی کافی است اما گمرک ایران با وجود پیشکش کردن مجوز از وزارت ارشاد ایران، مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نامه‌ی رایزنی فرهنگی افغانستان مقیم تهران حاضر نیستند به محموله‌های ناشران افغانستان مجوز ورود به خاک ایران را بدهند.

قرار بوده است که تمام کتاب‌های مربوط به ناشران افغانستان توسط مسئولان گمرک ایران در مقر نمایشگاه بررسی شود، اما گمرک ایران می‌خواهد محموله‌های کتاب در گمرک به ‌صورت تک‌تک بررسی و بعد از بررسی اجازه‌ی ورود بگیرند.

به گفته‌ی آقای سعیدی بررسی تک‌تک کتاب‌ها زمان‌بر است و زمان زیادی از آغاز نمایشگاه گذشته است. به گفته‌ی وی اگر تمام محموله‌های کتاب تک‌تک بررسی شوند، پنج روز دیگر را در بر می‌گیرد و ده روز همین‌گونه از دست ناشران افغانستان می‌رود.

گمرک ایران راه دیگری نیز پیش پای ناشران افغانستان گذاشته است و آن پرداخت پنج میلیون تومان از سوی ناشران افغانستان به گمرک ایران است، اما ناشران افغانستان می‌گویند نه دلیلی برای پرداخت پنج میلیون تومان دارند و نه توانایی آن را.

«ابراهیم صادقی»، مسئول نشر واژه در کابل می‌گوید قرار بود آنان برای اشتراک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط مجوز داشته باشند و مجوزها از سوی نماینده‌ی اتحادیه‌ی ناشران به گمرک ایران ارایه شده است. صادقی می‌گوید کسی پیش از شروع نمایشگاه به آن‌ها از پرداختن پولی به عنوان ضمانت نقدی چیزی نگفته است.

به گفته‌ی آقای صادقی اگر دلیلی هم برای پرداخت ضمانت نقدی باشد، ناشران فعلاً مبلغ مورد نظر را در دسترس ندارند تا به ‌صورت نقدی پرداخت کنند.

ناشران افغانستان از تأخیر سفارت ایران در کابل در بخش صدور ویزای ایران نیز ابراز ناراحتی می‌کنند و می‌گویند دفتر رای‌زنی فرهنگی ایران مقیم کابل تعهد سپرده بود که در بخش ویزای ایران با ناشران افغانستان همکاری کنند، اما ویزای این ناشران دقیق یک روز بعد از آغاز نمایشگاه صادر شده است.

این در حالی‌ است که رایزنی فرهنگی ایران مقیم کابل می‌گوید ناشران افغانستان برای اشتراک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیر اقدام کرده‌اند و نتوانسته‌اند تمام شرایط لازم را از قبل آماده کنند تا محموله‌های‌شان هم‌زمان با آغاز شدن نمایشگاه در تهران باشد.

«مجتبی نوروزی»، معاون رایزن فرهنگی ایران مقیم کابل به روزنامه‌ی ۸صبح گفت: «گمرک طبق قوانین و قواعد معمول بین‌المللی با شرکت باربری طرف است نه با صاحبان بار و مشکلی که در خصوصی محموله‌های کتاب وجود داشته، این است که ناشران افغانستان کتاب‌ها را بدون اسناد باربری به گمرک تحویل داده و مشخص نبوده که محموله‌ها از طریق کدام شرکت باربری در حال ارسال است.»

معاون رایزن فرهنگی ایران مقیم کابل یادآور شد که از نظر قواعد و قوانین، مشخص نبوده است که محموله‌های کتاب‌هایی که باید به تهران منتقل می‌شدند، توسط چه کسی منتقل می‌شود و ضمانتی را که گمرک خواسته است، به این دلیل است که اگر کسی مدعی شد که محموله متعلق به او بوده است، خسارتش جبران شود.

با این وجود آقای نوروزی می‌گوید این دشواری حل شده است، محموله‌های کتاب از گمرک ترخیص شده‌اند و نهایتش تا اول وقت روز ششم نمایشگاه در تهران خواهد بود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در منطقه است.

سی سال است که این نمایشگاه همه‌ساله در اوایل فصل بهار در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه امسال به تاریخ ۱۲ ثور گشایش یافت و قرار است تا ۲۲ ثور، به مدت ده روز ادامه داشته باشد. در این نمایشگاه دو هزار و ۲۶۰ غرفه راه‌اندازی شده است و حدود یک هزار و ۶۰۷ ناشر در نمایشگاه حضور دارند.

قرار بود در این نمایشگاه ده ناشر از افغانستان اشتراک کند. شش ناشر به ‌طور مستقیم از افغانستان به تهران رفته بودند و چهار ناشر پیش از برپایی نمایشگاه در ایران حضور داشتند.

انتشارات‌های تاک، عرفان، نمارسانه، احراری، کودکان آفتاب و غرفه‌ی اتحادیه‌‌ی ناشران افغانستان از روز اول در نمایشگاه حضور داشته‌اند، اما انتشارات‌های سعید، واژه، کودکانه و نعمان به دلیل تأخیر در صدور مجوز ورود از سوی گمرک ایران، قرار است در روز ششم نمایشگاه غرفه‌های‌شان را بگشایند.

افغانستان با دو هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده است. تمامی آثاری که در نمایشگاه تهران از آدرس ناشران افغانستان ارسال شده است، در چهار سال اخیر منتشر شده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا