خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: اگر ترامپ برجام را برهم بزند، …. | سخنان مکرون تکذیب شد

نیویورک تایمز ادعا کرد که ترامپ روز سه شنبه در گفت‌وگو با مکرون خبر خروج آمریکا از برجام را اطلاع داده است.

به گزارش انصاف نیوز، مکرون، رییس جمهور فرانسه اما ساعتی بعد این سخنان را تکذیب کرد و گفت که در سخنان این دو، ترامپ هیچ اشاره ای به تصمیم خود درباره‌ی برجام نکرده است.

ایسنا ساعتی قبل به نقل از نیویورک تایمز گزارش کرده بود: بنابر اعلام یک منبع مطلع از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری فرانسه و آمریکا، ترامپ صبح روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است که او واشنگتن را از برجام خارج خواهد کرد.

این منبع همچنین گفته است: ترامپ قصد دارد همه تحریم‌های هسته‌ای که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لغو شده بود را بازگرداند. همچنین او قصد اعمال اقدامات تنبیهی اقتصادی جدیدی را علیه ایران دارد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از چند مقام ارشد اروپایی اعلام کرده است که ترامپ احتمالا از برجام خارج خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که بنابر نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان، تقریبا دو سوم از آمریکایی‌ها (63 درصد) معتقدند که آمریکا نباید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

روز دوشنبه دونالد ترامپ رییس‌جمهور در پیام توئیتری از اعلام تصمیم خود در مورد ماندن در برجام یا خروج از آن خبر داد.

این در حالی است که مقامات کشورمان همواره هشدار داده‌اند که ایران گزینه‌های متعددی در صورت خروج آمریکا از برجام در اختیار خواهد داشت و در صورت لزوم از آنها استفاده می‌کند.

همچنین محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به خروج احتمالی ترامپ از برجام  اظهار کرد: اگر ترامپ دست به اشتباه برهم زدن برجام به عنوان یک دستاورد جهانی بزند یقینا در شرایط بدتری مجبور خواهد شد حقوق مردم ایران را بپذیرد.

۱۲ سناتور ارشد آمریکایی نیز در نامه‌ای سرگشاده به دونالد ترامپ ضمن تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران هشدار دادند که پیامدهای این اقدام انزوای آمریکا و یا ازسرگیری برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

روز سه شنبه نیز سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: واشنگتن از هرگونه تصمیم شتابزده که باعث نابودی توافق هسته‌ای ایران می‌شود، خودداری کند.

در ادامه ی واکنش های بین المللی ، 100 مقام سیاسی، نظامی و دیپلمات ارشد اروپایی در بیانیه‌ای از ترامپ خواستند تا با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای باعث ایجاد یک بحران میان آمریکا و اروپا نشود.

ظریف: اگر ترامپ برجام را به هم بزند در شرایط بدتر مجبور به پذیرش حقوق ملت می‌شود

محمد جواد ظریف اظهار کرد: اگر ترامپ دست به اشتباه برهم زدن برجام به عنوان یک دستاورد جهانی بزند یقینا در شرایط بدتری مجبور خواهد شد حقوق مردم ایران را بپذیرد

به گزارش ایسنا ، صبح روز سه شنبه در جمع مدیران و کارکنان گروه صنعتی مپنا تاکید کرد: اگر ترامپ دست به اشتباه برهم زدن برجام بعنوان یک دستاورد جهانی بزند یقینا در شرایط بدتری مجبور خواهد شد حقوق مردم ایران را بپذیرد.

محمدجواد ظریف در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما با مذاکره با شش قدرت جهان توانستیم به یک توافق متوازن برسیم و با رد این سخن ترامپ مبنی بر اینکه با برجام بدترین توافق تاریخ به آمریکا تحمیل شد، اظهار کرد: این یک توافق متوازن است و افرادی که برای مذاکره با این شش قدرت حضور پیدا کردند، حضورشان متکی بر اراده قوی و خودباوری بود و این مساله از اراده مردم ناشی می‌شد و این را با تحریم نمی‌توانیم از مردم بگیریم؛ بلکه تقویت‌تر می‌شود. اگر ترامپ این اشتباه را بکند و این دستاورد را زیر پا بگذارد هیچگاه نمی‌تواند حتی به قراردادی مثل این برسد. این یک واقعیت است.

وی با اشاره به حضور ۷۳ درصدی مردم در پای صندوق‌های رای در سال ۹۲، اظهار کرد: در حالی که مردم را ناامید می‌کردند و می‌گفتند نتیجه این انتخابات از قبل پیش‌بینی شده و مردم را تشویق به قهر کردن با صندوق انتخابات می‌کردند ۷۳ درصد مردم پای صندوق‌های رای آمدند و آرزو و تحلیل‌های طرف‌های مقابل را بر باد دادند.

ظریف با بیان اینکه ما با چنین مردمی روبرو هستیم و امروز نیز از همین توان برخورداریم، ادامه داد: اگر ترامپ اشتباه بکند و این دستاورد جهانی را از دست بدهد یقینا در شرایط بدتری مجبور می‌شود در برابر ملت ایران، حقوق مردم ایران را بپذیرد و این یک واقعیت غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه قدرت ایران برخواسته از اتکایش به مردم و خودباوری است و این یک سرمایه است، ادامه داد: نباید اجازه بدهیم که این خودباوری مخدوش شود.

ظریف با اشاره به فعالیت گروه صنعتی مپنا در چندین کشور جهان و موفقیت‌هایش در این عرصه، تصریح کرد: این موفقیت‌ها نیز ناشی از همین خودباوری است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ایران قدرت بزرگی است و خیلی‌ها اعتقاد دارند که ایران اکنون پرنفوذترین کشور در منطقه است و حتی فراتر از آن، ادامه داد: البته ایران هیچگاه سلطه‌طلب نبوده است. ما بر اساس قانونی اساسی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را رد می‌کنیم، دنبال آرامش و همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم و بر آن تاکید داریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا