خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مناظره الله‎کرم، شریف‎زاده و ابطحی | کی بهاری است، کی حزب‎اللهی؟!

این مناظره، اگرچه درباره بررسی موضع روسای دولت پس از پایان دوره دولتشان بود اما در ابتدا با تقابل شرکت کنندگان درباره القابشان، آغاز شد که چه کسی بهاری است و چه کسی حزب‎اللهی است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام بهمن شریف‌زاده مشاور احمدی‎نژاد، محمدجواد ابطحی معاون حقوقی و پارلمانی دولت سیدمحمد خاتمی و حسن الله‌کرم فعال اصولگرا، امروز مهمان کافه خبر خبرآنلاین بودند تا درباره تفاوت مواضع سیاسی روسای دولت‎ها پس از پایان دولتشان با یکدیگر به مناظره بپردازند.

حسین الله‎کرم نخستین کسی بود که در این مناظره به بیان نظراتش پرداخت. او گفت که درباره تحولات افراد پس از خروج از قدرت، تمایل دارد درباره محمود احمدی‎نژاد و میرحسین موسوی سخن بگوید. او خودش را یک «دهه چهلی» معرفی کرد که به عنوان یک نفر از طبقه فقیر جامعه شکاف اقتصادی زیادی را از آن دوران احساس کرده است.

او از پارادوکس باستان گرایی، اسلامی گری و ایرانی گری و تعارض آنها با یکدیگر از همان دوران یاد کرد و گفت: با پیروزی انقلاب، دو فضا در اذهان شکل گرفت. «آزادی» و «عدالت». اینها آرزوهای ما بودند. ما جنوب شهری‎ها ابتدا به دنبال عدالت بودیم. البته عدالت واقعی نه به معنی برابری. آن روزها فکر می‎کردیم که مهندس موسوی می تواند ما را به این سمت ببرد. ما از حامیان مهندس موسوی در دوران جبهه‎ها بودیم. پیام محسن رضایی از جبهه ها به امام که کناره گیری مهندس موسوی از نخست وزیری تاثیر منفی بر جبهه ها دارد، درست بود.

وی با بیان اینکه پس از سال 76 نیز بچه های جبهه و جنگ به دنبال بازگرداندن مهندس موسوی به عرصه بودند، افزود: اما اینکه امروزه آقای موسوی پروژه زیست مسلمانی را می نویسد ک نوعی «غلط کردن از جمهوری اسلامی» و «سکولار کردن نظام» است و بر این باور است که حکومت دینداران را باید به وجود آورد.ما نظام جمهوری اسلامی را به دلیل «عدالت» آن انتخاب کرده بودیم که یکی از چهره های آن مهندس موسوی و احمودی نژاد بود. به عبارت دیگر برای دو اصل عدالت و آزادی از طریق نظام جمهوری اسلامی از مهندس موسوی و احمدی نژاد به عنوان کارگذار و مجری این تفکر حمایت کردیم. اما آقای موسوی از عدالت و حتی از جمهوری اسلامی عبور کرد.

مشروح این مناظره را که در ابتدا به حاشیه کشیده شد را در ادامه بخوانید:

خبرآنلاین: منظور شما این است که وجه مشترک آقایان موسوی و احمدی‎نژاد در این است که بر عدالت تاکید داشتند.

ابطحی: البته آقای الله کرم در دو مورد اشتباه کردند.

الله کرم: حرف من تمام نشده است.

خبرآنلاین: اجازه بدهید که تا همین جا، دیگر آقایان پاسخ شما را بدهند. آقای الله کرم معتقدند که رویکرد مشترک بچه های دفاع مقدس به آقایان احمدی نژاد و موسوی، وجه عدالت بود. آقای شریف زاده شما قبول دارید؟

شریف زاده: اجازه دهید من هم سرفصل‌های سخنانم را به صورت مجمل بیان می کنم. به نظر من منطق مناظره، منطق مقابله نیست. من برای مقابله به اینجا نیامده ام. منطق مناظره، رقابت هم نیست. من هم برای رقابت نیامده ام. به نظر من منطق مناظره، هم افزایی است. من به نظر مخالف احترام می گذارم؛ چون باعث افزوده شدن به من است.

الله کرم: اینها را به احمد‎ی‎نژاد هم می گفتی!

شریف‌زاده: من معتقدم که اگر همه مثل من فکر کنند، قدمی جلو نمی رویم. اصراری هم ندارم که آقایان الله کرم و ابطحی مثل من بهاری شوند!

ابطحی: گفتید بقایی یا بهایی؟

خبرآنلاین: گفتند بهاری!

شریف‎زاده: هر دو شما حرف من را اشتباه متوجه شدید.

الله کرم: اصلا بهاری یعنی چی؟

شریف‎زاده: من گفتم من نمی خواهم افکار الله کرم را مثل افکار خودم کنم.

الله کرم: شما بگو منظورت از بقایی و بهاری و بهایی چه بود؟

ابطحی: دوستان آقای احمدی نژاد به «بهاری» معروفند دیگر! مثل شما که «حزب الله» را مصادره کردید.

الله کرم: من مصادره کردم؟ من با موتور به اینجا آمدم اما تو با ماشین آمدی! حزب الله یعنی ساده زیستی. من شاه عبدالعظیم زندگی می کنم تو کجا زندگی می کنی؟

خبرآنلاین: ایشان {شریف زاده} منظورشان بهاری بود. ایشان انشایی صحبت کردند. شما اشتباه متوجه شدید.

الله کرم: تکرار نکنید، متوجه شدم.

شریف زاده: من دوست دارم مخالف من در موضع مخالفش با من بماند چون اگر مثل من فکر کند، توقف ایجاد می شود و حرکتی دیگر نیست. شما تا وقتی متفاوتی، من را هم به حرکت در می آوری وگرنه آرام آرام از چشم هم خواهیم افتاد.

الله کرم: موضوع اصلا اینها نیست.

شریف زاده: من می خواستم یک دقیقه مقدمه بگویم ولی شما تبدیلش کردید به 10 دقیقه! منطق من محکوم کردن دیگران نیست. این نکته اول من بود. ایرادی هم به پرسش شما دارم که «مطلق» است. پرسش «مطلق» یعنی اینکه هیچ قیدی درباره تغییر روسای جمهور از موقعی که رئیس جمهور بودند و پس از آن نمی توان قائل شد. من جهت گیری نقد به سمت افراد را شیوه ای می دانم برای ایجاد یک حاشیه امن برای ساختار سازمان و نظام. حال آنکه گناه افراد و ضعف های افراد در برابر اشکالات ساختار و نظام اصلا به حساب نمی آید.

با دید وسیع تر متوجه اشکالات نظامی می شویم که افراد وقتی به آن وارد می شوند، به تصمیمات و عملکردهای خاصی می رسند. به جای اینکه به ساختار برسیم، نباید به افراد برگردیم که چرا عملکردشان چنین بوده؟ ساختار و نظام در مواردی افراد را به نتیجه می رساند. به محض برکناری یک فرد از ریاست، همه انتقادها را متوجه یک فرد می کنیم که نشان دهیم سازمان منزه است! منظورم از سازمان، «کلی» است.

خبرآنلاین: منظورتان از سازمان،  «نظام» است؟

شریف‌زاده: هر کلیتی چه سازمان یک وزارتخانه و چه نظام. این یک پندار فریبنده است که افراد را مورد بررسی قرار دهیم. نمی خواهم افراد را منزه کنم. اما افراد وقتی وارد ساختار می شوند یا تن به همه ضوابط سازمان می دهند یا اینکه مخالف هایی با بخش هایی از آن می کنند.

خبرآنلاین: منظورتان آقای احمدی‎نژاد است؟

شریف‌زاده: همه از جمله آقای احمدی نژاد.

2018_5_9_12_10_28.jpeg

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا