خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مطالبات صنفی سکوت معلمان را شکست و روانه خیابانشان کرد!

صدها تن از معلمان کشور صبح امروز با تجمع در برابر ساختمان برنامه و بودجه و نیز برخی شهرهای کشور، تلاش کردند تا صدای اعتراض خود را به آنچه که حقوق صنفی و اولیه خود می دانند، نشان دهند؛ اعتراضاتی که البته با برخی درگیری ها به تنش کشیده شد و بی نتیجه پایان یافت.

به گزارش «تابناک»، مدتی است که تعداد زیادی از معلم ها در سراسر کشور در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق صنفی و مادی خود به صورت جسته و گریخته بیانیه صادر می کنند و تلاش دارند که اعتراضات خود را به گوش مسئولان کشور برسانند؛ تلاش هایی که در صبح روز پنجشنبه نیز به صورت جدی تر دنبال شد.

امروز آن دسته معلم هایی که با هماهنگی قبلی خود را به ساختمان برنامه و بودجه رسانده بودند تا در این تجمع صنفی مطالبات خود را مطرح و به گوش مسئولان برسانند، در میان شعارهای خود پیگیری حقوقی را مطرح کردند که خود حاوی پیام روشنی از روزهای تاریک آموزش و پرورش کشور بود.

یکی از مهم ترین مطالباتی که امروز در شعارهای معلمان وجود داشت موضوع آموزش رایگان، باکیفیت و عادلانه برای همه دانش آموزان ایرانی بود؛ موضوعی که بارها کارشناسان نسبت به عواقب آن هشدار داده اند وخسارت های برآمده از افزایش تضادهای طبقاتی در حوزه آموزش را گوشزد کرده اند.

موضوعات مرتبط با بیمه یکی دیگر از دغدغه و شعارهای امروز معلمان بود. آنها در شعارهای خود موضوع بیمه‌ی کارآمد شاغل و بازنشسته را طرح کردند و مدعی شدند که بیمه های کنونی آنها کارایی چندانی در خدمات رسانی به آنها را ندارد.

معلمان امروز همچنین نسبت به حقوق و مزایای پایینشان به نسبت سایر مشاغل دولتی معترض بودند و تأکید داشتند که باید حقوق و دستمزد بالای خط فقر به آنها پرداخته شود؛ شرایطی که نشان می دهد در شرایط کنونی جمع زیادی از معلمان کشور از نظر حقوق و مزایا دچار محدودیت های فراوان هستند و این موضوع برای آن ها قابل تحمل نیست.

از جمله دیگر محورهای اعتراضی آنها می توان به موضوع خصوصی سازی آموزش و پولی سازی آن اشاره کرد. این معلمان در اعتراض خود خواستار توقف موضوع خصوصی سازی آموزش در کشور بودند؛ موضوعی که به نظر می رسد چون منافع بسیاری به آن گره خورده تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد.

تبعیض و بی عدالتی در ساختار آموزش و پرورش و نیز تأخیر در پرداخت حقوق معلمان از دیگر موضوعات مهمی بود که امروز در اعتراض های صنفی شکل گرفته مورد تأکید قرار داشت.

اگرچه افراد حاضر در تجمع را عمدتاً معلمان رسمی و بازنشسته آموزش و پرورش تشکیل می داد، اما این افراد در اعتراض های خود به حقوق مادی و معنوی نیروهای حق التدریسی نیز اشاره کردند و مطالبات آنها را نیز مد نظر قرار دادند. آنها تأکید داشتند ایجاد امنیت شغلی برای نیروهای حق التدریسی و نیز پوشش بیمه ای آنها یکی از موضوعات مهمی است که مسئولان آموزش و پرورش به آن توجه ندارند.

همه مطالبات معلم های معترض البته مادی نبود و آنها موضوعات دیگری چون برخورد جدی با خشونت در مدارس، حمایت از معلم ها در جامعه و رفع هر گونه تبعیض (جنسیتی، قومیتی، مذهبی و طبقاتی) از نظام آموشی را نیز بیان کردند و نسبت به بی توجهی مسئولان به این مسائل مهم هشدار دادند.

بر اساس اطاعات به دست آمده اعترضاتی که امروز شکل گرفت، علاوه بر تهران در شهرهایی مثل اصفهان، کرمانشاه، مشهد، رشت، بجنورد، شیراز، ساری، کازرون و بهبهان نیز دنبال شد؛ اعتراض هایی که در ادامه با ورود نیروهای انتظامی با تنش هایی نیز رو به رو شد و بر اساس گزارش ها تعدادی از معلم های حاضر در تجمعات نیز بازداشت شدند.

این اولین و آخرین اعتراض صنفی معلمان نبود و پیش از این نیز آنها بارها به مواردی که طرحشد، معترض بوده اند. روند موجود و نوع مدیریت ها نشان می دهد که در شرایط کنونی نه تنها این دغدغه ها بر طرف نشده و شرایط این قشر از جامعه بهتر نشده بلکه نسبت به گذشته وضعیت بدتر نیز شده است.

بی عدالتی، اختلاف میان حقوق معلمان با سایر کارکنان دولتی، پولی سازی مدارس، خصوصی سازی و …. همه از جمله مسائلی است که با وجود آنها نمی توان امید چندانی به آینده خوب کشور در حوزه آموزش و پرورش داشت.
این موضوعات مهم آنقدر از سوی مسئولان مورد بی توجهی قرار گرفته است که اکنون به کوهی از مشکل تبدیل شده و حل آنها در کوتاه مدت تقریباً غیر ممکن است؛ شرایط تلخی که با در نظر گرفتن رسالت حساس آموزگاری و لزوم وجود آرامش در این حوزه اصلاً سازگار نیست.

معلم که باید بدون دغدغه و با آرامش خاطر در کلاس درس حاضر شوند و به آموزش و پرورش فرزندان و آینده سازان این کشور مشغول باشد، حالا اسیر هزاران دغدغه و مطالبه بر زمین مانده است که روح و جسمش را خسته کرده و توانایی های لازم را از او گرفته است. با این توصیف ضرورت ورود مسئولان دلسوز به این مسئله وحل ریشه ای این مشکلات بسیار مهم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا