خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ناامیدی مردم به ضرر تمام نظام است نه فقط اصلاح‌طلبان»

آذر منصوری عضو شورای مشاوران سید محمد خاتمی طی گفت‌وگو با فرارو  گفت: «آنچه که در شبکه‌های مجازی شاهدش هستیم و برخی منتقد اقدامات اصلاح‌طلبان طی سال‌های ۹۲ تا امروز هستند باید از چند جنبه مورد بررسی قرار گیرد. شاید بتوان گفت که این فضا تا حدودی نزدیک به فضای عمومی کشور است، اما نباید فراموش کنیم که آنچه که در شبکه‌های مجازی اتفاق می‌افتد و فاصله هرکدام از این شبکه‌ها با مردم به واسطه محدودیت‌ها وجود دارد، نمی‌تواند یک تصویر کاملا واقعی از وضعیت حقیقی موجود در جامعه ارائه دهد و به همین دلیل است که این تصویر تا حدود زیادی مبهم است. آنچه که باید ملاک و معیار قرار بگیرد نظرسنجی‌های معتبر و رسمی است که به صورت دقیق و علمی این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند. نباید فراموش کنیم که در تمام بزنگاه‌ها همین ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌ها بوده که نزدیک به واقعیت بودند و تصویر نسبتا شفافی از وضعیت کشور ارائه کرده‌اند؛ بنابراین طبق همین نظرسنجی‌ها همچنان درصد قابل توجهی از مردم مطالبات خودشان را از مسیر صندوق رای طلب می‌کنند و همچنان امیدوارند که با توجه به ظرفیت‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد، بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند. هرچند میزان نا امیدی در جامعه هم بالا است و این بسیار نگران کننده است.»

او افزود: «تجربیات تاریخی به وضوح نشان می‌دهند تا زمانی که ظرفیت‌های موجود امکان تحقق مطالبات مردم را داشته باشد و این ظرفیت‌ها شکاف میان دولت و ملت را پر کنند و موجب افزایش اعتمادعمومی مردم به ساختار کلی قانون اساسی شود، جای نگرانی نیست. اما چنان چه این ظرفیت‌ها که صندوق رای و انتخابات است و اصلاح‌طلبان هم به این دو مقوله بسیار تاکید و اتکا دارند، تضعیف شود و نتواند با اقبال مردم مواجه باشد، باید نگران این بود که ناامیدی موجود جهت‌گیری‌های خاصی پیدا کند و مردم به دنبال روش‌های دیگری برای تحقق مطالباتشان باشند. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان هم متضرر خواهند شد. اگر این روز‌ها شاهد هجمه‌هایی به جریان اصلاحات هستیم این نشانگر مقابله جریان قدرتمندی است با رای مردم و صندوق رای است. اما باید بدانند که اگر این ظرفیت خاصیت خود را از دست بدهد تنها اصلاح‌طلبان نیستند که متضرر می‌شوند و شاید در اینصورنت دیگر کاری هم از اصلاح‌طلبان بر نیاید تا بتوانند مردم را مجاب به حضور بر پای صندوق‌های رای کنند.»

منصوری درپاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای مقابله با افزایش ناامیدی در جامعه دارند، اظهار کرد: «قاعدتا اصلاح‌طلبان در این راستا تلاش زیادی برای انجام گفت‌وگوی ملی انجام داده و خواهند داد تا یک درک مشترک در خصوص مشکلات کشور ایجاد شود و این یکی از راهبرد‌ها و برنامه‌ها ما است. واقعیت این است نمونه مشکلاتی که امروز در جامعه دیده می‌شود را می‌توان در همین مسئله فیلتر شدن تلگرام ببینیم. یعنی یک دولت در برابر مسدود شدن این پیام‌رسان مقاومت می‌کند، اما در مقابل برخی نهادها می خواهند فیلتر شود و نهایتا یکی از قوای کشور حکم به فیلتر شدن تلگرام می‌دهد و این نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در کشور ایجاد می‌کند و این آسیب بزرگی برای وحدت و انسجام ملی خواهد بود.»

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: «به همین دلیل است که اصلاح‌طلبان به دنبال گفت‌وگوی ملی هستند تا بتوانند از یک سو درک مشترکی میان نهاد‌های انتصابی با نهاد‌های انتخابی ایجاد کنند و از سوی دیگر راهکار مناسبی برای برون رفت از بحران فعلی رفع مشکلات موجود دست پیدا کنند. نباید این نکته فراموش شود که چنین تصمیم‌گیری‌های دوگانه تاثیر بسیاری بر وحدت ملی و اعتماد عمومی دارد و اصلاح‌طلبان هم برای جلوگیری از این مسئله در تلاشند که بتواند گفت‌وگوی ملی را عملی کند و همه از جمله آقای خاتمی تلاش بسیاری در این راستا انجام داده اند. اما متاسفانه جریانی در کشور وجود دارد که در تلاش است خودش تمامی ارکان قدرت در کشور را در اختیار بگیرد و برای این هدف سعی دارد مشارکت عمومی را کاهش دهد و در سایه این عدم مشارکت عمومی آن‌ها بتوانند تمامی ارکان را در اختیار بگیرند.»

او در پاسخ به این سوال که بخشی از اصولگرایان به دلیل مسائل سال ۸۸ مخالف این گفت‌وگو‌ها هستند و معتقدند باید اصلاح‌طلبان درباره حوادث بعد از انتخابات اعلام موضع یا حتی توبه و عذرخواهی کنند، چگونه در چنین وضعیتی امید به گفت‌وگوی ملی دارید، عنوان کرد: «وقایعی که در سال ۸۸ بعد از انتخابات رخ داد و تا سال ۹۲ ادامه داشت و آسیب‌های که کشور در این سال‌ها دید نیازمند نگاه و بررسی دقیق است و باید همه جانبه انجام شود. قاعدتا فردی که خود را پیروز این انتخابات می‌دانست و مخالفانش را خس و خاشاک می‌نامید، بیشترین نقش را برای دامن زدن به شکاف‌ها و امنیتی کردن فضای کشورداشت و طی مدت حضورش در نهاد ریاست جمهوری آسیب‌های زیادی به توسعه و پیشرفت کشور زد و حالا تبدیل به اپوزوسیون نظام شده، تحت حمایت قاطبه اصولگرایان بود و حالا باید آن‌ها پاسخگو باشند.»

این عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: «حالا اگر این جریان سیاسی خواهان توضیح اصلاح‌طلبان در خصوص سال ۸۸ هستند، خودشان هم باید پاسخگوی این مسائل باشند. اینکه ما می‌گوییم باید وقایع ۸۸ را آسیب شناسی کنیم به این معنی است که منصفانه و عادلانه باشد. اصولگرایان نمی‌توانند صرفا یک جریان سیاسی را متهم کنند و به آن برچسب بزنند، اما در قبال به فردی که بیشترین شکاف را در جامعه ایجاد کرد و مشکلات زیادی به وجود آورد، سکوت کنند. ضمن اینکه یک طرف این ماجرا چندین سال است که در حصر به سر می‌برند و طی این سال‌ها با وجود همه این مسائل بار‌ها مواضعش را در خصوص منافع ملی اعلام کرده است؛ لذا اگر برخی به دنبال این هستند که اصلاح‌طلبان در خصوص وقایع سال ۸۸ عذرخواهی کنند باید یک زمینه‌ای را فراهم کنند که این وقایع با داده‌های دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و مشخص شود سهم هر جریان چقدر است و هرکه بیشتر آسیب رسانده باید پاسخگو باشد.»

منصوری در خصوص ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبری نیز اظهار کرد: «اصلاح طلبان در این راستا هم بسیار تلاش کردند و اقداماتی هم انجام دادند و همانطور که سال گذشته اخبارش منتشر شد، دیدار‌هایی هم انجام شده است. قاعدتا این تلاش باید ادامه داشته باشد. اما این مسئله نیازمند اقبال دوطرف است و به صرف تلاش اصلاح‌طلبان اجرایی نخواهد شد. ضمن اینکه وقتی صحبت ازگفت‌وگوی ملی می‌شود نباید محدود به یک یا دوجریان سیاسی باشد.»

وی درباره نارضایتی عمومی از عملکرد اصلاح‌طلبان در چند سال اخیر گفت: «برای اینکه بدانیم عملکرد اصلاح‌طلبان موفق بوده یا خیر لازم است بررسی دقیقی انجام شود. به عنوان مثال من هم قبول دارم که مثلا انتظارات از فراکسیون امید بالا بوده و ما توقع موفقیت‌های بیشتری از نمایندگانمان در مجلس داشتیم، اما واقعیت این است که با توجه به مطالباتمان از مجلس دهم داشتیم و نوع مواجه با کاندیدا‌های اصلاح‌طلب شد، اصلاح‌طلبان مجلس دستاورد‌هایی هم داشته اند؛ بنابراین قطعا انتقاداتی به آن‌ها وارد است و در سال ۹۸ هم اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی عملکرد نمایندگان باشد و این در خصوص شورای شهر و ریاست جمهوری هم صدق می‌کند. اما فراموش نکنیم که نوع حرکت اصلاح‌طلبان در بستر ظرفیت‌های موجود در ساختار حقوقی کشور است و هرجا که امکانش بوده، از آن استفاده کرده که حتی یک گام یا دو گام به جلو بروند.»

منصوری در پایان گفت: «تکلیف جریان اصلاحات با خودش مشخص است و در برخی جا‌ها ممکن است ازعافیت‌طلبی بعضی افراد منتسب به این جریان رنج می‌برد، اما در انتخابات و آینده پیش‌رو باید به این سوال پاسخ داده شود که با این نگاه حذفی و یکسویه نسبت به شهروندانی که از نحله‌های فکری مختلف از جمله اصلاح‌طلبان هستند، جمهوریت نظام و رکنی که بیشترین ظرفیت را برای تامین مطالبات، ولی نعمتان انقلاب تامین می‌کند، در خطر قرار نمی‌گیرد؟ ما همیشه بر این مسئله تاکید داشتیم که طبق قانون انتخابات آزادی برگزار شود که همه حق انتخاب شدن و انتخاب کردن داشته باشند. همه باید قبول کنند که رفتار‌هایی مانند آنچه با سپنتا نیکنام یا شهرداری و شورای شهر تهران شد، آسیب‌های زیادی به کشور وارد می‌کند و این به نوعی تقابل با رای مردم است. این‌ها نکاتی است که اصلاح‌طلبان باید در مقوله گفت‌وگوی ملی مورد توجه و تاکید قرار دهند وگرنه باید منتظر رویگردانی مردم از آن‌ها هم باشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا