خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«برای چیزی که جز ضرر برای ما نداشت، در مجلس چهارشنبه سوری گرفتند»

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق کشورمان می‌گوید: که در مجلس چهارشنبه سوری گرفتند و جشن و پایکوبی کردند؛ آن هم برای موضوعی که هیچ چیز جز ضرر برای ما نداشت.

مجلسی در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به این سوالی درباره رفتار اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: اروپایی ها خود وارد بدعتی نمی کنند که خودشان را محدود به پذیرش خواسته ها و تمایلات ایران کنند.

اروپا می‌گوید آمریکا قاعده بین المللی را متزلزل می کند
او ادامه داد: موضوع این است که اروپایی ها می گویند ما تعهدی را به صورت حقوقی پذیرفته ایم و آمریکا با رد آن، التزام بین المللی به امضا را متزلزل و قاعده بین المللی را لغو می کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: آلمان، فرانسه و انگلیس قبلا هم اعلام کرده اند که تا زمانی که ایران تهدیدی برای اسرائیل به شمار می رود، نمی توانند روی همکاری جدی با آنها حساب کند. اروپا و آمریکا در این سیاست مشترکند؛ حتی روسیه هم که رابطه اش با اسرائیل از همه غربی ها عمیق تر است، در این سیاست با آنها مشترک است.

اروپا نمی خواهند تابع آمریکا باشد
مجلسی ادامه داد: مسئله اصلی برای اروپا این است که نمی خواهند تابع آمریکا باشند؛ آمریکا از طریق سفیر جدید خود در آلمان که سفیر ترامپ محسوب می شود، شرکت های آلمانی را از سرمایه گذاری در ایران منع کرده اما موضوع این است که شرکت های آلمانی به دلیلی همان موضوع پیش گفته، خودشان نمی خواهند با ایران مشارکت و سرمایه گذاری کنند؛ البته مسئله یک خریدوفروش و تجارت ساده متفاوت است.

تعبیر خروج از برجام از نظر کشورهای دیگر

مجلسی درباره موضع برخی داخلی ها درمورد لزوم خروج از برجام نیز گفت: برجام ما را متعهد می کند که دنبال بمب هسته ای نرویم؛ مگر ما می خواهیم دنبال بمب اتمی برویم؟ با این وجود، خروج از برجام برای کشورهای دیگر، می تواند به این معنی تعبیر شود که ما می خواهیم به سمت بمب هسته ای برویم.

برخی تصور می کنند اگر بمب هسته ای داشتیم، هر کاری می خواستیم می کردیم
او اضافه کرد: عده ای تصور می کنند اگر ما بمب هسته ای داشتیم، دیگر کسی نمی توانست جلوی ما نفس بکشد و هر کاری می خواستیم می کردیم. کره شمالی هم بمب هسته ای داشت و هم وسیله حمل آن را؛ اما به زیان کشورشان تمام شد.

برای عده ای، خروج از برجام فقط یک ژست است
مجلسی افزود: برای گروه دیگری هم خروج از برجام، صرفا ژست است وگرنه برای خارج شدن از برجام کافی است سوئیچ پایش های آزانس بین المللی انرژی اتمی را خاموش کنند. این حرف ها به همان اندازه کودکانه است که در مجلس چهارشنبه سوری گرفتند و جشن و پایکوبی کردند؛ آن هم برای موضوعی که هیچ چیز جز ضرر برای ما نداشت.

با خروج ایران از برجام، چین و روسیه هم به تحریم ها می پیوندند
این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: خروج از برجام باعث می شود چین و روسیه به ناچار به تحریم ها می پیوندند و همین تجارت بخور و نمیر با این کشورها هم منتفی خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا