خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیروزی نسبی «مقتدی صدر» در انتخابات پارلمانی

مقتدی "نخست‌وزیر" تعیین می‌کند

«فرید مدرسی»، روزنامه‌‎نگار، در گزارشی از بغداد با عنوان  «مقتدی “نخست‌وزیر” تعیین می‌کند / پیروزی نسبی “مقتدی صدر” در انتخابات پارلمانی» نوشت:

1⃣ انتخابات پارلمانی در عراق به پایان رسید؛ در رقابتی که جریان‌های شیعی محور آن بودند، کنار دیگر ائتلاف‌ها. چراکه نخست‌وزیر آتی از میان گروه‌های شیعی انتخاب می‌شود. پنج گروه شیعی پس از سقوط داعش، آنچنان به خود مطمئن بودند که هیچکدام طعم ائتلاف با یکدیگر را نچشیدند و کنار یکدیگر ننشستند؛ حیدر العبادی با ائتلاف نصر، نوری المالکی با ائتلاف دولت قانون، مقتدی الصدر با ائتلاف سائرون، هادی العامری با ائتلاف فتح و عمار الحکیم با ائتلاف حکمت وارد میدان شدند.

2⃣ همگان رقابت اصلی را میان نصر و فتح فرض می‌کردند؛ نصر با سرمایه دولت و فتح با تابلوی الحشد الشعبی سقوط داعش را سکوی پرش خود در انتخابات می‌دانستند. حتی این دو قرار بود کنار هم بنشینند اما بازی را بهم زدند و جداگانه به دو ائتلاف رقیب یکدیگر تبدیل شدند.

3⃣ امروز “مقتدی صدر” از رقابت آن دو سود برد و با آشنایی به بدنه جامعه، با لباس اصلاح‌طلبی و مبارزه با فساد توانست، عراق را شوکه کند و در مناطق شیعه‌نشین فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شود؛ بر اساس اخبار اگر سائرون [ائتلاف مقتدی صدر] اول نشد، قطعا دوم است. آنگاه در شکل‌گیری دولت آتی و انتخاب نخست‌وزیر نقشی استراتژیک خواهد یافت. صدر توانست از فرصت‌ها و بازی قدرت‌های داخلی و خارجی به خوبی استفاده کند و حتی شعار “المجرب لایجرب” (آزموده را آزمودن خطاست) را به بهترین شیوه در راستای منافع خود تبلیغ کرد.

4⃣ قدرت گرفتن صدر و ائتلاف‌اش از نزدیکی او به نخست‌وزیر -حیدر العبادی- خبر می‌دهد که ممکن است دیگر تن به تحالف‌شیعی ندهند و نخست‌وزیر را در اکثریت پارلمان قطعی‌ کنند. اتفاقی که دیگر نه جایی برای حشدی‌ها در آینده فراهم می‌کند و نه دیگران.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا