خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیامدهای منع اشتغال اتباع بیگانه در کشور

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه مشکل اشتغال اتباع بیگانه در کشور با بخشنامه حل نمی شود و باید به پیامدهای منع اشتغال آنها در کشور نیز توجه شود، افزود: وزارتخانه های کشور و امور خارجه باید در جریان ساماندهی اتباع بیگانه به کمک بیایند و دولت برای بعضی شغل ها فرهنگسازی کند.
علی خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر بخشنامه‌ها بر عمل به قانون پیشی گرفته و شاهد هستیم که جنبه کاربردی بخشنامه‌ها بیش از اجرای قانون است چنانچه در مورد مصوبه لغو کسر حق بیمه بن کارگری هم این موضوع دیده شد ولی شخصا معتقدم که در قالب بخشنامه نمی توان با موضوع اشتغال اتباع بیگانه برخورد کرد و یک عزم جدی و همگانی برای این منظور نیاز است.
وی ادامه داد: در بحث ممنوعیت اشتغال اتباع بیگانه باید عمقی‌تر به قضیه نگاه کرد چون یک عده اتباع بیگانه در کشور داریم که به آنها مجوز سکونت در کشور خود را داده‌ایم و حالا می خواهیم مجوز کار به آنها ندهیم طبعا نمی توان پیامدها و آسیب های اجتماعی آن را نادیده گرفت.
خدایی افزود: تک تک اتباع بیگانه‌ای که در کشور کار می‌کنند حتی اگر مجوز اشتغال نداشته باشند مجوز اقامت دارند بنابراین اگر آنها را از شغل منع کنیم و ممر درآمدی برای زندگی نداشته باشند باید از قِبل آن شاهد بروز فساد اجتماعی و ناامنی‌های اجتماعی باشیم.
به اعتقاد مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در مقوله اشتغال اتباع خارجی باید فراتر از کار و ایجاد شغل به قضیه نگاه شود چون با بخشنامه این مشکل برطرف نمی شود.
وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در جریان ساماندهی اتباع بیگانه تنها وزارت کار مسوول نیست افزود: وزارت امور خارجه و وزارت کشور بیش از وزارت کار نقش دارند و باید فکری به حال اتباع بیگانه بکنند.
خدایی گفت: یک زمانی در حال اخراج اتباع افغان از کشور بودیم ولی وزارت امور خارجه افعانستان به این مساله اعتراض کرد و روند اخراج اتباع غیر قانونی متوقف شد در حالی که از ابتدا باید قاطعیت و جدیت لازم در ورود آنها به کشور صورت می گرفت.
عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در عین حال با بیان اینکه برای برخی شغل‌ها باید فرهنگسازی شود، افزود: بعضی از شغل‌ها هستند که به مرور زمان به شغل‌های مختص اتباع بیگانه تبدیل شده‌اند مثل حفر چاه که در تخصص افغانها است به این دلیل که این شغل‌ها ایمنی کافی ندارند و استانداردهای لازم این کار را هم در اختیار نداریم از طرفی دستمزدی هم که بابت آن پرداخت می‌شود معادل آن کار نیست لذا ایرانی‌ها سراغ این قبیل کارها نمی روند و به لحاظ فرهنگی از آن استقبال نمی کنند.
به گفته خدایی، زمانی نگاه به شغل غسالی نگاه خوبی نبود ولی اکنون با پخش چندین مستند درباره این شغل نگاه بسیاری از مردم به آن عوض شده و حتی با افتخار از آن یاد می کنند.
به گزارش ایسنا، هم اکنون بعضی مشاغل در کشور وجود دارد که دولت برای ایجاد علاقه و سوق دادن جویندگان کار به سمت این مشاغل باید فرهنگسازی لازم را صورت دهد؛ از سوی دیگر قوانین و مقررات بازدارنده‌ای نیز درباره اشتغال اتباع بیگانه وجود دارد که اگر به طور جدی اجرا شود جلوی اشتغال اتباع غیرمجاز در کشور را می‌گیرد به عنوان مثال یک روز کار کارگر خارجی غیرمجاز، 5 برابر دستمزد روزانه برای کارفرما جریمه دارد ولی متاسفانه تمایلی به اجرای آن دیده نمی‌شود چون پیامدهای مقابله با آن قابل پیش‌بینی نیست لذا باید فراتر از بحث اشتغال به مقوله اتباع بیگانه در کشور نگریسته شود.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا