خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: اگر پنج کشور طرف برجام به تعهدات خود عمل کنند، این توافق باقی می‌ماند

رییس‌جمهور روحانی با اشاره به اینکه ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: اگر پنج کشور طرف برجام به تعهدات خود عمل کنند، این توافق باقی می‌ماند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در کنفرانس خبری مشترک خود با رییس‌جمهور سریلانکا با اشاره به اینکه اساس سیاست خارجی ایران بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر توافقی که آن را امضا کرده کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است با این وجود شاهدیم که آمریکا از برجام خارج شده است و این به معنای زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست، دیپلماسی و مقررات بین‌المللی است.

وی در ادامه افزود: در صورتی که پنج کشور دیگر عضو برجام به تعهدات خود عمل کنند و به ایران تضمین دهند که منافع ایران با ادامه برجام، تضمین می‌شود، این توافق باقی می‌ماند.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه روابط دولت ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش بر می‌گردد و از ده‌ها سال پیش دو کشور روابط سیاسی صمیمانه‌ای با هم دارند، تصریح کرد: از ظرفیت‌هایی که برای روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، متاسفانه به اندازه کافی استفاده نشده است. در مذاکرات امروز فروش نفت خام ایران به سریلانکا، فروش مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی مورد توجه قرار گرفت. ایران تجربه ساخت سد، نیروگاه و برق‌رسانی به سریلانکا را داشته است و آماده است تا این پروژه‌ها را ادامه داده و به اتمام برساند. در زمینه خدمات دیگر از جمله راه‌آهن و ساخت پالایشگاه نیز توافقاتی در مذاکرات امروز به دست آمد. امیدواریم مذاکرات امروز در کمیسیون مشترک دوازدهم که به زودی در تهران تشکیل می شود، پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه همکاری‌های علمی، دانشگاهی، علوم پزشکی و صادرات دارو از ایران به سریلانکا نیز در مذاکره انجام دادیم، خاطرنشان کرد: با توجه به جاذبه‌های فراوان گردشگری ایران و سریلانکا امیدواریم رفت و آمد مردم دو کشور افزایش یابد و تسهیلاتی نیز از جمله برقرار پرواز مستقیم تهران ـ کلومبو فراهم شود.

به گفته روحانی، در این مذاکرات بر همکاری دو کشور در زمینه مسائل سیاسی و بین‌المللی و حمایت دو کشور از یکدیگر تاکید شد.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم مورد تاکید هر دو کشور است، خاطرنشان کرد: همانطور که جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه به مردم و دولت این کشور در مقابله با تروریست‌ها کمک کرد، همچنان آماده کمک به دولت‌ها و ملت‌ها برای مقابله با تروریسم است. جنایات و تجاوز رژیم صهیونیستی را علیه مردم منطقه و به ویژه مردم فلسطین محکوم می‌کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان باید از مظلوم در برابر متجاوز دفاع کنند.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه دو کشور درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نظرات بسیار نزدیکی دارند و امیدواریم مشارکت دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و آسیایی مثل گذشته ادامه یابد. ما سفر رییس‌جمهور سریلانکا به ایران را دارای اهمیت می‌دانیم و امیدواریم سرآغاز تحول جدید در روابط دو کشور باشد.

در ادامه ماتری پالا سریسینا، رییس‌جمهور سریلانکا با اشاره به سابقه روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا، اظهار کرد: مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور بعد از پایان این سفر تقویت می‌شود. امروز مذاکراتی در حوزه‌های مختلف انجام داده‌ایم. معتقدم دو کشور باید به سمت ارتقای مناسبات اقتصادی و تجاری حرکت کرده و با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکاست و سریلانکا نیز واردکننده نفت خام از ایران است. دولت ایران 50 سال پیش پالایشگاه نفت در سریلانکا افتتاح کرده است و ما تقاضا داریم که صادرات نفت خام ایران به سریلانکا افزایش یابد.

ماتری پالا سریسینا با اشاره به اینکه ایران و سریلانکا جزو قدیمی‌ترین و ارشدترین اعضای جنبش عدم تعهد هستند، خاطرنشان کرد: سیاست ما مبتنی بر دوستی با تمام کشورهای دنیاست و سیاست خارجی ما بی‌طرفانه است.

رییس‌جمهور سریلانکا گفت: امروز شاهد امضای تفاهمنامه‌هایی میان دو کشور بودیم. در میان این تفاهمنامه‌ها در خصوص صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به سریلانکا، همکاری‌های سینمایی و تلویزیونی، فرهنگی، علم و فناوری و پیشگیری از موادمخدر به توافق رسیدیم. دولت سریلانکا هم عضو متعهد به اجرای این توافقنامه‌ها می‌دانیم.

وی با بیان اینکه از دولت ایران تقاضا کردیم که پرواز مستقیم تهران ـ کلومبو را برای افزایش گردشگری دو کشور برقرار کند، اظهار کرد: در سال 2017، هفت هزار گردشگر ایرانی از سریلانکا بازدید داشتند. ما همچنین از دولت ایران درخواست کردیم که سرمایه‌گذاری بیشتر در سریلانکا انجام دهد و برای افزایش سرمایه‌گذاری در کشور خود تسهیلاتی از جمله معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفتیم.

رییس‌جمهور سریلانکا در پایان با تشکر از تلاش‌های ایران برای توسعه سریلانکا، گفت: معتقدم طرفین باید تلاش‌های خود را برای ارتقای مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا