خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش برنی سندرز به خروج ترامپ از برجام

یک سناتور برجسته آمریکایی با تاکید بر اینکه خروج ترامپ از توافق هسته‌ای پیامدهایی فاجعه‌بار برای امنیت جهانی خواهد داشت، تصریح کرد: ما باید به دنبال گفت‌وگو با دولت ایران و روابط بهتر با مردم این کشور باشیم اما متاسفانه رییس‌جمهور آمریکا ما را به سمت جنگ سوق می‌دهد.

به گزارش ایسنا، برنی سندرز سناتور برجسته و کهنه کار آمریکایی در یادداشتی در روزنامه گاردین با بیان اینکه دونالد ترامپ با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یکی از بی‌پرواترین اقدامات دوران ریاست جمهوری خود را به انجام رساند، نوشت: رییس‌جمهور ترامپ با این تصمیم سال‌ها تلاش سخت دیپلمات‌هایمان را نابود که به یکسری محدودیت‌های شدید و بازرسی‌های سخت از برنامه هسته‌ای ایران دست یافته بودند. وی همچنین دروازه فرصت امیدوارکننده کاهش تنش میان تهران و واشنگتن را مسدود کرد.

بسیار حائز اهمیت است که درک شود برجام یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی مذاکره شده میان متحدان‌مان در گروه ۱+۵ شامل انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان است که در شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسید. خروج ترامپ علاوه بر این، تنش‌ها با مهم‌ترین شرکایمان یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس را تعمیق خواهد کرد. تمامی این کشورها کماکان به حمایت از این توافق ادامه می‌دهند و قاطعانه اعلام کرده‌اند که ادامه برجام و در راستای منافع امنیت ملی‌شان است.

سندرز در ادامه با اشاره به اینکه ترامپ حتی به توصیه مشاوران خود برای حفظ توافق هسته‌ای گوش نداد، افزود: افرادی چون جیمز متیس وزیر دفاع و ژوزف وانفورد فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا بر این باور تاکید داشتند که توافق به نفع امنیت ملی کشورشان است. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان منع اشاعه نیز بر همین عقیده استوار نبودند اما ترامپ همانند آنچه با توافق آب و هوایی پاریس انجام داد، تصمیم گرفت به اتفاق نظر کارشناسان توجهی نکند و در ازاء در کنار یک جناح ایدئولوژیک کوچک بایستد که پیامدهای فاجعه باری برای امنیت جهانی‌مان خواهد داشت.

خروج از برجام همچنین به شکلی جدی به توانایی آمریکا برای مذاکره بر سر توافقات منع اشاعه در آینده همچون مساله کره شمالی آسیب می‌زند، چرا کشور دیگری در دنیا باید توافقی با آمریکا امضا کند و امتیازاتی که چنین توافقی لازم دارد را بدهد اما یک رییس‌جمهور بی‌فکر چند سال بعد به سادگی آن را از بین ببرد؟

این سناتور آمریکایی با تکرار ادعاهای بی‌اساس مقامات این کشور درباره سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان، تاکید کرد که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای رسیدگی به دیگر مسائل مربوط به ایران را به مراتب سخت‌تر می‌کند و ترامپ پس از اعلام خروجش از این توافق، متاسفانه هیچ استراتژی جایگزینی ارائه نداده است.

وی ادامه داد: چنین وضعیتی ما را به یک آینده بهتر نمی‌برد، ما لازم است که به تلاش برای گفت‌وگو با دولت ایران، حصول روابطی بهتر با مردم ایران و نقش سازنده‌تر ایران در منطقه ادامه دهیم. رویکرد ترامپ دستیابی به این اهداف را سخت‌تر کرده است. این وضعیت همچنین تندروهای ایران را تقویت کرده که تعامل با یک آمریکای متخاصم برایشان راحت‌تر است تا یک آمریکای معقول و صلح‌طلب.

همچنین مردم آمریکا پس از ۱۷ سال جنگ در افغانستان و ۱۵ سال جنگ در عراق دیگر نمی‌خواهند وارد جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه شوند. آنها نمی‌خواهند پایشان به یک مناقشه منطقه‌ای سنی ـ شیعی و سعودی ـ ایرانی کشیده شود اما من به شدت نگرانم که رییس‌جمهور ترامپ ما را دقیقا به همین جا می‌برد. اگر فردی مایل است که این نگرانی‌ها را نادیده بگیرد من به او یادآوری می‌کنم که جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید او چند سال پیش در یک مقاله نوشت: اگر می‌خواهید بمب ایران را متوقف کنید،‌ ایران را بمباران کنید. به نظر می‌آید که ترامپ و دولت او با خروج از توافق هسته‌ای و نشان دادن هدف‌شان مبنی بر تشدید درگیری به دنبال ایجاد بهانه خود برای انجام دقیق این کار هستند. ما باید به خاطر داشته باشیم که مسیر جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ آغاز نشد بلکه قدم به قدم و در طول سالیان متمادی از طریق تصمیمات سیاسی ایجاد شد که در آن زمان بسیار کوچک به نظر می‌آمدند اما در نهایت ما را به وحشتناک‌ترین اشتباه سیاست خارجی‌مان در طول تاریخ هدایت کردند. جنگ عراق پیامدهای بی‌شمار غیرقابل پیش‌بینی داشت که ما هنوز در حال مواجهه با آنها هستیم و در سال‌های آینده نیز بسیاری دیگر به وجود خواهد آمد. در حقیقت یکی از آن پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی، تقویت ایران در عراق و نقاط دیگر در منطقه بود. احمقانه است که تصور شود با آغاز کردن این مشکلات از طریق استفاده نادرست از ابزار نظامی ما می‌توانیم آنها را به طریقی مشابه حل و فصل کنیم. سخنرانی هفته گذشته رییس‌جمهور ترامپ آشکارا نشان دهنده چرخش سیاست آمریکا به سمت هدف مشابه تغییر نظام بود که جنگ عراق را موجب شد.

رهبری واقعی آمریکا و قدرت واقعی آمریکا از طریق توانایی ما برای خراب کردن دستاوردها نشان داده نمی‌شود بلکه از طریق توانایی‌مان برای گرد هم آوردن شرکا، به دست آوردن اتفاق نظر بین‌المللی پیرامون مشکلات مشترک و سپس بسیج این اتفاق نظر برای رسیدگی به این مشکلات به نمایش در می‌آید. این همان چیزی است که برجام انجام داد اما اکنون متاسفانه رییس‌جمهور ترامپ تصمیم گرفته است که ما را در یک مسیر بسیار متفاوت و خطرناک‌تر قرار دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا