خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش متفاوت نفت و طلا به ریسک‌های جهانی

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد در گزارشی درباره‌ی واکنش متفاوت بازار نفت و طلا نوشت:

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
کاهش شتاب رشد شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۰۳ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۴ هزار و ۹۰۶ واحدی ایستاد. با وجود افزایش خرید حقیقی‌ها با ارزندگی قیمت سهام، تداوم تردیدها نسبت به آینده برجام و نزدیک شدن به زمان ملاقات وزیر امور خارجه کشورمان با طرف‌های اروپایی، با تداوم فشار فروش، شتاب رشد شاخص را کاهش داد. با وجود ادامه صدرنشینی نمادهای خودرویی، پس از رشد‌ نزدیک بازه مجاز در روزهای اخیر و با وجود افزایش قیمت خودروها، اما آینده برجام و رشد قابل توجه بهای تمام‌شده، رشد این نمادها را روز گذشته محدود کرد. در شرایط کم‌نوسانی روی در کانال ۳۰۰۰ دلاری و آلومینیوم در ۲۲۰۰ دلار، نشانه‌های کند شدن بخشساخت و ساز چین و افزایش موجودی انبار، مس را به ۶۸۰۰ دلار بازگرداند. اما تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت، حرکت به گروه‌های کوچک‌تر، قندی‌ها و سیمانی‌ها را رقم زد.

5682787676467

بازار ارز
تداوم افت دلار در بازار غیررسمی

دیروز نرخ دلار برای بیش از یک ماه بدون تغییر در نرخ 4200 تومان ثابت ماند. اعلام خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام (چهارشنبه گذشته)، دلار را در بازار غیررسمی زیر مرز 6700 تومانی حفظ کرد. از ابتدای هفته جاری با فروکش هیجانات در کنار عدم تمایل معامله‌گران به خرید و فروش در فضای غیرشفاف بازار غیررسمی ارز، به تدریج افت نرخ دلار رقم خورد به صورتی که روز دوشنبه نرخ دلار در مناطق مرزی به صورت مقطعی کف ۶ هزار تومانی را نیز شکست. روز سه‌شنبه نیز شنیده‌ها حاکی از افت نرخ دلار بازار غیررسمی به کانال ۶۱۰۰ تومانی بود اما در نهایت در نرخ ۶۳۰۰ تومان معامله شد. همچنان شفاف‌تر شدن بازار ارز و خروج پریمیوم ریسک از معاملات غیررسمی بازار ارز در کنار احتمال کاهش صادرات (کم شدن عرضه ارز) و روند دلار جهانی می‌توانند بر بازار ارز اثرگذار باشند.

5682787676468

بازار سکه
روز پرنوسان سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 902 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، با بازگشت شاخص دلار به روند صعودی، طلای جهانی مجددا به کف 1300 دلاری نزدیک شد. با وجود حمایت کف مزبور، اما شکسته شدن کف 1300 دلاری می‌تواند نوسانات نزولی طلا را تشدید کند. اما اخیرا شاهد کم‌توجهی معامله‌گران سکه به طلا و توجه به دلار در بازار غیررسمی بودیم. با وجود افت دلار غیررسمی در روزهای اخیر، همچنان نوسان آن بالاتر از 6 هزار تومان از سکه حمایت می‌کند. بنابراین پس از افت 177 هزار تومانی قیمت سکه در 3 روز، روز گذشته شاهد تشدید نوسانات نزولی قیمت سکه تا کف یک میلیون و 875 هزار تومانی بودیم. در ادامه اما سیگنال بازار آتی قیمت سکه را مجددا بالاتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار داد.

5682787676469

بازار طلای جهانی
طلا زیر کف 1310 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1306 دلار معامله شد. با وجود تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران، رشد شاخص دلار فشار بر طلا را تشدید کرد و حمایت کف 1310 دلار را شکست. افت یورو با آمارهای نامناسب اقتصادی اروپا (رشد شاخص تولیدات صنعتی کمتر از پیش‌بینی‌ها) در کنار چشم‌انداز رشد تورم با تداوم حرکت قیمت نفت در سقف ۵/ ۳ ساله و دورنمای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ژوئن از شاخص دلار حمایت کرد. علاوه بر این تشدید فشار فروش اسناد خزانه، بازدهی اسناد سررسید ۱۰ساله را به سقف ۳ درصدی بازگرداند. با وجود این روز گذشته تداوم تردیدها نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیک خاورمیانه با کشته شدن ده‌ها تن فلسطینی و تداوم ریسک تجاری میان آمریکا و چین، افت بازارهای سهام را رقم زد. همچنین دیدار مقاماتچین با واشنگتن و آمارهای خرده‌فروشی آمریکا می‌تواند بر بازارها اثرگذار باشد.

5682787676470

بازار اوراق مسکن
حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 12/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 723 تومان معامله شد. از ابتدای آبان، کاهش تقاضای اوراق با خروج از فصل تقاضای مسکن و در ادامه افزایش روند صعودی قیمت مسکن با سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار مسکن و همگام با تشدید بازارهای موازی، ارز و سکه روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن تا پایان فروردین تشدید شد؛ بازدهی «تسه»ها در سال ۹۶ به منفی ۲/ ۸ درصد رسید. شوک تقاضا در اسفند، در فروردین نیز (افت ۵۹ درصدی نسبت به اسفند) ادامه یافت. از ابتدای اردیبهشت پس از رسیدن اوراق به کف ۶۰ هزار تومانی، بازگشت تدریجی تقاضا تا حدی از «تسه»ها حمایت کرد. همچنان با وجود تامین بخش قابل‌توجهی از نهاده‌های تولید مسکن از داخل، اما رشد قیمت نهاده‌ها در سال اخیر افت قابل توجه قیمت‌ مسکن را دور از انتظار کرده است.

5682787676471

بازار نفت
حمایت ریسک‌های ژئوپلیتیک از نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۷۱ دلار معامله شد. تشدید تنش‌های خاورمیانه با تظاهرات نسبت به انتقال سفارت آمریکا  به بیت‌المقدس و کشته شدن ده‌ها فلسطینی در کنار دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با طرف‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسوی برنت را مجددا به سقف ۵/ ۳ ساله (به ۲۲/ ۷۹ دلار) رساند. موسسه جی‌پی‌مورگان با پیش‌بینی کاهش وارداتنفت از ایران از سوی ژاپن و کره جنوبی، کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات ایران با خروج آمریکا از برجام را پیش‌بینی کرد. اما به کاهش صادرات چین با توجه به قراردادهای بلندمدت‌تر و قابلیت معامله با یوآن، احتمال کمتری داد. با وجود پایبندی ۱۶۶ درصدیاوپک و رسیدن موجودی نفت تجاری ۹ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ساله، پیش‌بینی‌ها از رشد تولیدات شیل به ۱۸/ ۷ میلیون بشکه در ژوئن فشار را بر نفت حفظ کرده است.

5682787676472

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا