خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا صبح‌ها ضربان قلبمان بالاست؟/ ۳ علت تپش قلب شدید بعد از خواب

بیدار شدن با تپش قلب شدید ممکن است آزاردهنده باشد، اما لزوماً نشانه یک اتفاق جدی نیست. اضطراب، خواب بی‌کیفیت یا آریتمی قلبی برخی از دلایل آن است.

به گزارش خبرآنلاین، ضربان قلب سریع در آغاز روز و بلافاصله پس از بیدارشدن ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

۱. آپنه خواب

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه (اما با تعداد دفعات زیاد) در طول خواب می‌شود و هر توقف می‌تواند حدود چندین ثانیه طول بکشد. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که آپنه خواب خطر ضربان قلب نامنظم را افزایش می‌دهد. افت ناگهانی سطح اکسیژن خون می‌تواند فشار خون را افزایش داده و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار دهد.

۲. وحشت شبانه

کابوس‌ها و خواب‌های ناخوشایند باعث می‌شوند که با ضربان قلب تند از خواب بیدار شوید. وحشت شبانه نوعی اختلال خواب است که در آن فرد با حالت ترس و وحشت از خواب بیدار می‌شود. این اختلال بیشتر در کودکان خردسال رایج است.

۳. سرماخوردگی یا تب

هرگونه تغییر شدید در دمای بدن، مانند تب یا لرز، می‌تواند باعث تغییراتی در ضربان قلب شود. بدن در چنین شرایطی با تحریک فرآیندهایی برای تنظیم دما واکنش نشان می‌دهد که شامل انبساط و انقباض عروق خونی پوست است. در چنین شرایطی ضربان قلب افزایش می‌یابد، زیرا بدن برای حفظ دمای معمولی خود (۳۷ درجه سانتیگراد) ناچار است با شدت بیشتری کار کند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا