خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرگ مشکوک قوهای فریادکش در فریدونکنار

رئیس یگان حفاظت محیط زیست مازندران از مرگ مشکوک تعداد زیادی قو فریادکش در تالاب فریدونکنار در غرب مازندران خبرداد.

مسلم آهنگری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که هنوز علت مرگ این پرندگان از سوی دامپزشکی مازندران مشخص نشده است.

وی اضافه کرد : نمونه برداری از قوهای تلف شده در این تالاب انجام و برای بررسی به دامپزشکی مازندران ارسال شده ، ولی هنوز نتیجه این آزمایشات به محیط زیست اعلام نشده است.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت : در زمستان سال جاری آمار مهاجرت قوی فریادکش به تالاب ها و آبگیرهای مازندران افزایش زیادی داشت و تلفات اخیر نگرانی را برای محیط زیست و علاقه مندان به پرندگان مهاجر ایجاد کرده است .

وی برآورد کرد که در سال جاری افزون بر 10 هزار بال قوی فریادکش برای زمستان گذرانی در تالاب ها و آبگیرهای مازندران فرود آمده باشند .

به گفته آهنگری ، آمار مهاجرت قوی فریادکش به مازندران برای زمستان گذرانی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 30 تا 40 درصد بیشتر شد.

وی افزود : شکار قو در این استان به دلیل همگانی شدن حمایت مردمی از این پرنده زیبا کاهش چشمگیری داشته و برای کاهش شکار غیرمجاز سایر پرندگان زمستان گذران به حمایت مردمی نیاز است.

* فعال بودن بازار فروش لاشه پرندگان زمستان گذران در فریدونکنار

رئیس یگان حفاظت محیط زیست مازندران همچنین گفت که با وجود غیرقانونی بودن فعالیت بازار فروش لاشه پرندگان مهاجر زمستان گذران در فریدونکنار، این بازار همچنان فعال است.

آهنگری افزود : تاکنون فروشندگان گوشت پرندگان زمستان گذران در این بازار به مدارک قانونی برای پلمپ این بازار تن نداده اند و برای این کار به حمایت های مردمی نیاز است.

وی دلیل مقاومت فروشندگان و حمایت برخی مسئولان شهرستانی از این افراد را جلوگیری از ایجاد تنش اجتماعی اعلام و ابراز امیدواری کرد بزودی این بازار غیر قانونی به خصوص در زمان شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در مازندران تعطیل شود.

بازار فروش گوشت پرندگان از سال های نه چندان دور در شهر فریدونکنار دایر شد که لاشه پرندگان زمستان گذری که با ابراز غیرقانونی شکار می شوند در این بازار سوداگری می شود.

سالانه 150 گونه از پرندگان زمستان گذران با جمعیت یک میلیون و 500 هزار بال به تالاب و آبگیرهای مازندران برای زمستان گذرانی پناه می آورند که طبق آمار رسمی حداقل 250 تا 300 هزار بال از این پرندگان توسط شکارچیان مجاز و غیر مجاز صید می شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا