خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش مهر از شبکه جدید افق، پس از عصر

شبکه «افق» از گمانه‌زنی تا تبدیل شدن به بیست و دومین شبکه سیما روندی سه ساله را طی کرد؛ از زمانی که قرار بود با عنوان «عصر» نخستین شبکه خصوصی تلویزیون باشد تا اکنون که مدیر آن از بین کارمندان رسانه ملی تعیین شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، از مدت‌ها قبل زمزمه‌های تأسیس نخستین شبکه تلویزیونی خصوصی با نام «عصر» شنیده می‌شد؛ شبکه‌ای که خبرهای تایید نشده حاکی از آن بود که فعالان رسانه‌ای همچون اهالی نشریه «9دی» و جبهه پایداری در آن فعالیت خواهند داشت و این شبکه با حضور افرادی چون وحید یامین‌پور، وحید جلیلی، نادر طالب زاده و… آثار مربوط به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را تولید می‌کند.
شبکه عصر در راه تولید محتوا
و اما تابستان 90 بود که سازمان هنری و رسانه‌ای اوج فعالیت خود را آغاز کرد و بنا بود این سازمان آثار شبکه‌ای را که بنا است به زودی راه‌اندازی شود تا فراهم شدن مقدمات آغاز به کار آن، در بخش‌های مختلفی چون فیلمنامه، فیلم مستند، سرود، فیلم داستانی و انیمیشن تولید کند. همین رویه هم در پیش گرفته شد اما با طولانی شدن مقدمات تاسیس آن شبکه که امکان راه‌اندازی خصوصی آن وجود نداشت و مثل دیگر شبکه‌ها باید در زیرمجموعه سازمان صدا و سیما قرار می‌گرفت، برای پخش برخی آثار سازمان اوج در دیگر شبکه‌ها اقداماتی صورت گرفت.
بعدها مسئول روابط‌ عمومی کل سپاه نیز خصوصی بودن عصر را تکذیب و تأکید کرد این شبکه که سازمان اوج در تأمین و تولید بخشی از نیازمندی‌های آن فعالیت نقش خواهد داشت، زیر نظر سازمان صدا و سیما فعالیت خواهد کرد.
وقتی دارابی جای شبکه انقلاب اسلامی در سیما را خالی می‌داند
گذشت تا اینکه سرانجام انتهای مهر ماه سال گذشته بود که علی دارابی معاون سیما در مراسمی جای شبکه‌ای در حوزه گفتمان‌سازی انقلاب، دفاع مقدس و بیداری اسلامی را در پازل رسانه ملی خالی دانست و اعلام کرد: شبکه تلویزیونی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بیداری اسلامی به زودی کار خود را به صورت آزمایشی آغاز خواهد کرد.
کدام تولیدات اوج به نتیجه نرسید
حرف و حدیث‌ها در این باره بسیار بود اما مدیران سازمان صدا و سیما هیچ نوع اعلام رسمی درباره سرنوشت شبکه انقلاب اسلامی نداشتند. حتی شنیده‌هایی حاکی از این بود که حبیب‌الله والی نژاد مدیر گروه حماسه و مستند شبکه یک سیما مدیریت این شبکه را برعهده خواهد داشت و شنیده می‌شد سریال‌هایی چون «هنگام بیداری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی یا زندگی «امام موسی کاظم (ع)» به کارگردانی شهریار بحرانی در این شبکه تولید خواهند شد و سازمان اوج فیلمنامه سریال «هیچ کس سرباز به دنیا نمی آید» نوشته مرحوم رسول ملاقلی پور را نیز برای تولید خریداری کرده است اما هیچ کدام از این آثار به نتیجه نرسید.
گرچه فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» درباره شهید علم‌الهدی را نیز که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد متعلق به این سازمان می‌دانند و شنیده‌ها حاکی از آن است سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج هم به سفارش همین سازمان آخرین مراحل ساخت خود را پشت سر می‌گذارد.
پایان یافتن گمانه‌زنی‌ها با اعلام رسمی ریاست سازمان صداوسیما
سرانجام 23 اردیبهشت ماه 93 بود که عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صداو سیما در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی یک شبکه فرهنگی که او پیشنهاد اسم افق را برای آن داده است، خبر داد و اعلام کرد به زودی پخش آزمایشی این شبکه آغاز خواهد شد.
با پیگیری خبرنگاران،‌ اعلام شد این شبکه خرداد فعالیت‌ آزمایشی خود را آغاز می‌کند که همینطور هم شد و از ساعات پایانی روز اول خرداد مخاطبان تلویزیون با تنظیم مجدد دستگاه‌های ستاپ باکس خود شبکه افق را دریافت کردند.
نگاهت را به افق بسپار
البته در این زمان تنها عبارت «نگاهت را به افق بسپار» در شبکه افق به چشم می‌خورد و در زیر تصویر نیم کره زمین در کهکشان راه شیری جمله «نخستین دیدار 12 خرداد» حک شده بود. 12 خرداد هم از راه رسید و خبری از آغاز پخش برنامه‌های شبکه 22 تلویزیون نبود و بالاخره با آغاز روز سیزدهم خرداد و ساعت 00:00 بامداد شبکه افق پخش روزانه یک ساعت برنامه‌های خود را آغاز کرد.
نماهنگ «ایستاده‌ایم» از اولین برنامه‌های پخش شده در افق بود و تیزر مستندهایی چون «پرونده‌های کی اس»، «دم جنبونک‌ ها»، «سرزمین نخبگان» و… نیز پخش شد.
مدیر شبکه افق کیست؟
امروز یکشنبه اول تیر سرانجام با اعلام نام مدیر این شبکه تلویزیونی حرف و حدیث‌ها در این خصوص نیز به پایان رسید و جواد رمضان‌نژاد مدیر گروه مستند شبکه چهار سیما با حکم علی دارابی مدیر شبکه تلویزیونی «افق» شد.
برنامه‌هایی نظیر «تولد در زمین سوخته» ساخته وحید فرجی، «رادیکال امریکایی»، «سی کی فایلز»، مجموعه تلویزیونی «آسمان من»، «چهارسوق»، «سرزمین نخبگان»، مستند «پرتره فیروزه» با موضوع معرفی شاعران انقلاب اسلامی، «طوفان»، «در قلب برف» و «مدرسه سلما» از جمله آثاری هستند که قرار است در این شبکه به پخش برسند.
شبکه‌های نسل دوم و مشارکت با سازمان‌ها
اقدام سازمان صداوسیما در مشارکت با سازمان‌های دیگر برای تاسیس شبکه‌های نسل دوم، امری است که به منزله حرکت کردن روی لبه تیغ است. از یک سو می‌تواند به تاسیس شبکه‌های تخصصی و در نظر گرفتن همه سلایق و علاقمندی‌ها منجر شود و از سوی دیگر ممکن است اعمال نظرات خارج سازمانی و سفارشی بودن آثار تلویزیونی را به دنبال داشته باشد.
رسانه ملی قرار است در ادامه این مشارکت‌ها شبکه‌های دیگری از جمله شبکه «مدرسه» با همکاری وزارت آموزش و پرورش را نیز تاسیس کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا