خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بی هزینه کنار کودکان آسیب هستیم

«نسترن فرخه»، خبرنگار انصاف نیوز: حدود یک سال است که جمعه هایشان در این زمین چمن می گذرد، دختران و پسران در سنین 7 تا 14 سال که هر روز در پارک ملت ،بلوار کشاورز و خیابان های اطراف ولیعصر مشغول دست فروشی هستند ، اما حالا هفته‌ای یک بار طور دیگری زندگی می کنند.

آنها توسط چند دانشجوی جوان هفته‌ای یک بار  در سالن ورزشی دانشگاه تهران آموزش فوتبال می بینند.

با کودکان وارد خیابان 16 آذر می شوم،  با اشتیاق قدم های بلندی برمی دارند تا زود تر به سالن ورزشی برسند، مربی که خانومی جوان است جلوی در با کیسه ی بزرگی از توپ ایستاده و دختر بچه ها به محض دیدنش به او می چسبند و به آغوشش می روند.

WhatsApp Image 2018-05-19 at 22.01.00

یکی از کودکان می گوید از ترس ماموران شهرداری هر هفته کفش هایم را در سالن قایم می‌کنم که اگر من را گرفتند کفش‌هایم سالم بماند.

این کودکان در یک سال گذشته توسط چند جوان از خیابان‌های ولیعصر و اطراف آن شناسایی شده‌اند، این‌ها صحبت های «محسن ذوالفقاری» جوان ایده‌پرداز این برنامه است.

ذوالفقاری در ادامه‌ی صحبت‌هایش از آشنایی با کودکان می‌گوید: «در روز های اول که شاهد حضور کودکان در خیابان بودیم برای جلب اعتماد با آنها شروع به صحبت می‌کردیم و پیشنهاد تمرین فوتبال را به آنها می‌دادیم ، اوایل جدی نگرفتند و تعداد کمی‌شان به تمرین می‌آمدند اما کم‌کم تعدادشان بیشتر شد و حالا حدود 30 کودکند.»

بدون هزینه کنار کودکانیم

این جوان‌ها که بدون هزینه‌ی چشمگیری کودکان را در کنار هم گردآوردند با همکاری شهرداری و دانشگاه تهران با آنها تمرین فوتبال می‌کنند.

ذوالفقاری دراین باره گفت: «ما با شهرداری صحبت کردیم وسالن چند منظوره‌ی دانشگاه تهران را به ما دادند، اگر هر کدام از شهروندان به صورت گروهی چنین کاری را بکنند اتفاقات خوبی خواهد افتاد .

این کار فقط هزینه‌ی تهیه‌ی لباس وکفش دارد و بیش از این خرج زیادی ندارد و همچنین زمان زیادی از ما نمی‌گیرد ولی تاثیر خوبی خواهد داشت.»

WhatsApp Image 2018-05-19 at 22.00.49

خیابان کودکان را گرگ می کند

کودکان بسیاری هستند که وقتی به ایران یا تهران مهاجرت می‌کنند بسیار مظلوم و آرامند اما با گذشت چند ماه کار در خیابان‌های شهر شخصیتشان کاملا تغییر می‌کند.

محسن ذوالفقاری در این مورد می گوید: «این بچه‌ها کم‌کم متوجه می‌شوند که برای زیستن در این محیط که هر لحظه  امکان اتفاقی جدید دارد، باید مانند گرگ باشند تا از خود محافظت کنند، مثلا یکی از پسر بچه‌های دستفروش وقتی تازه از افغانستان آمده بود بسیار آرام و معصومانه رفتار می‎کرد؛ مدتی که گذشت و من برای بار دوم او را دیدم در رفتارش تغییر بسیاری دیدم، تمام اینها دلیلش شرایط محیطی است.»

زمین چمن شخصیت دیگری می سازد

پسر بچه‌ها گرد تا گرد زمین به صورت منظم تمرین می‌کنند ، یکسری از کودکان اصرار دارند تا وارد زمین شوند ولی گویا به صلاح دید مربی موقتا محروم شده اند.

ذوالفقاری می گوید: «هدف اصلی ما آموزش فوتبال نیست بلکه کار کردن روی رفتار بچه و مددکاری است، در این مدت حضورشان تغییر در نوع نگرششان ویا تغییر در رفتارشان بسیار نمایان بوده است.»

رد مرز کودکان نتیجه ایی ندارد

چند وقت یک بار شاهد طرح جمع‌آوری کودکان از سر چهارراه‌ها هستیم؛ این در حالی است که کودکانی که بیش از یک بار و یا چندبار گرفته شوند رد مرز می شوند و بعد از مدتی دوباره به ایران باز می‌گردند. این فعال مدنی در ارتباط بامشکلات رد مرز این افراد می‌گوید: «این کودکان در زمانی که رد مرز می‌شوند وباز می‌گردند تمام پولی که سرچهار راه در می‌آورند صرف اینکار می‌شود و این طرح هیچ نتیجه‌ی مثبتی ندارد.»

وی در ادامه اضافه می‌کند: «پیش آمده کودکان را رد مرز کردند ولی مادر ،پدر و خانواده در ایران مانده‌اند، خطرات زیادی در رفت و برگشت کودک به ایران برای او پیش می‌آید ،این کار هیچگونه ثمره‌ای ندارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا