خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات مقامات روسی درباره‌ی سوریه

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران در سوریه به کمک‌هایش به دولت سوریه ادامه می‌دهد. به هر حال آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری ضمن تبریک سالروز آزاد‌سازی خرمشهر و اشاره به کشتار و قتل عام مردم مظلوم فلسطین و غزه در جنایات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: این واقعه‌ای تلخ در هفته‌های اخیر بود. این اقدامی محکوم است که امیدوارم روزی مردم فلسطین از حق خودشان با تمام وجود دفاع کنند و به این همه ستیز پایان دهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات لاورنتیف در مورد خروج نیروهای خارجی از سوریه گفت: کسی نمی‌تواند ایران را به چیزی مجبور کند. ایران کشوری مستقل است که سیاست‌هایش را بر اساس منافع جمهوری اسلامی در جهان تعیین می‌کند حضور ایران بنا به دعوت دولت سوریه است و هدف مبارزه با تروریسم در این کشور و دفاع از تمامیت ارضی سوریه است و تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران در سوریه به کمک‌هایش به دولت سوریه ادامه می‌دهد. به هر حال آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه انتخابات عراق و پیروزی صدر و مواضع او در قبال ایران اقدام وزارت خارجه در عراق برای منافع اقتصادی ایران گفت: این مسائل اقتصادی درازمدت است و ربطی به انتخابات ندارد. باید قبل از هر انتخابات دولت تشکیل شود و عمدتا تعهدات خارجی را باید انجام دهند و با توجه به نوع روابط خوب ما با عراق ما مشکلی نداریم و من اظهار خوش‌بینی و خوشبختی دارم از انتخابات این کشور که پرشور بود و رقابت‌های تنگاتنگی وجود داشت و نهایتا نتایج آرا مشخص شد و فعل و انفعالات برای تشکیل دولت وجود دارد.

وی عنوان کرد: باید صبر کرد و نتیجه را دید و فهمید چه ائتلافی تشکیل می‌شود ما عراق را همسایه خوب خود می‌دانیم که مستقل است و به آرای مردم عراق احترام می‌گذاریم و هر تصمیمی که مردم بگیرند و هر دولتی که تشکیل شود شریک خوبی برای ما می‌تواند باشد و هیچ نگرانی در مورد آینده وجود ندارد و روابط ما رو به رشد خواهد بود

قاسمی در مورد شرایط جدید شرکت‌های بزرگ اروپایی و خروج این شرکت‌ها از ایران و اینکه آیا منافع ایران با حضور شرکت‌های کوچک تامین می‌شود، گفت: بعد از خروج نابخردانه آمریکا از توافق هسته‌ای، شرایط جدیدی حاصل شد و یا توجه به علاقه‌مندی و اراده و نگاهی که اروپا و سایر کشورهای جهان نسبت به استمرار برجام داشتند و اراده ای که ما در طرف اروپایی برای ادامه برجام پس از آمریکا دیدیم مذاکراتی را با آنها آغاز کردیم که بتوانیم در این ساز و کارهایی که پیش رو داریم تضمین‌های لازم را دریافت کنیم و از آنچه اروپا مدنظر خود دارد برای حفظ فرجام و انجام تعهدات برجامی خود آگاه شویم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: بعد از سفر وزیر به بروکسل و مذاکراتی که انجام شد کارگروه‌هایی تشکیل شده و مذاکرات ادامه خواهد  داشت. انتظار داریم اعضای باقیمانده برجام بتوانند با  تمهیداتی که می‌اندیشند و ساز و کارهایی که در اقتصاد خود تعریف می‌کنند، تمامی تعهدات مشخص شده در برجام را انجام دهند. اگر به این شرایط برسیم مطلوب است. با توجه به کمبود وقت و اینکه باید هرچه سریعتر نسبت به تعهدات اروپا و اطمینان بخشی حاصل شود باید بتوانیم تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

وی در خصوص اراده اروپایی‌ها برای حفظ برجام و اینکه ایران چطور می‌تواند اطمینان خاطر از تعهدات اروپایی‌ها داشته باشد، گفت : همان‌طور که ظریف گفت حرف کافی نیست ما به عمل نیاز داریم و به آنچه در صحنه عمل رخ می‌دهد توجه می‌کنیم برای اطمینان مذاکراتی آغاز شده و فکر می‌کنم در انتهای این مذاکرات و گفت‌وگوهایی که بین ما و اروپا در جریان است نهایتا ما می‌توانیم قضاوت کنیم و تصمیم بگیریم و بفهمیم تا چه حد اتحادیه اروپا تعهدات برجامی خود را بعد از خروج آمریکا از برجام برآورده می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. از کی تا حالا این دولت نوکر انگلیس اهل جهاد فی سبیل الله شده، اصلاح طلب های مزدور غرب از کی تا حالا باغیرت شده اند؟ حضور در سوریه تدبیر امام خامنه ای بود با اقدام سپاه و بسیج، هیچ ربطی به این دولت واداده نداشته و ندارد
    تا توانسته چوب لای چرخ جبهه مقاومت کرده است از جمله همین FATF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا