خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تکرار تجربه‌ی خودروسازی در لوازم خانگی

سعیده شفیعی، انصاف نیوز: طی چند هفته اخیر، موضوع واردات یا عدم واردات لوازم خانگی یکی از موضوعات چالش‌برانگیز حوزه اقتصادی بوده است که پای آن تا زمین چمن ورزشگاه آزادی نیز کشیده شد و افراد بسیاری در این حوزه اظهار نظر کردند.

چند روز پیش نیز خبرگزاری تسنیم نوشت: «ممنوعیت لوازم خانگی کره‌ای فقط شامل دو برند معروف ال‌جی و سامسونگ نیست و بقیه برندهای کره‌ای از جمله دوو، هیوندایی و حتی دیگر برندهای خارجی را هم شامل می‌شود و مسئولان وزارت صمت نباید بگذارند این برندها فضای رقابتی با تولید داخل را برهم بزنند.»

 سرویس اقتصادی انصاف‌نیوز نیز با توجه به اهمیت موضوع در گفت‌وگو با «حمیدرضا صالحی» عضو هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران به این موضوع پرداخته است که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

سرکوب نرخ ارز از عوامل مهم واردات است

صالحی در ابتدا با انتقاد از فضای پوپولیستی به‌وجود آمده توسط دولت و تولیدکنندگان در زمینه‌ی عدم واردات در این برهه‌‌ی زمانی، می‌گوید: «این خطای بزرگی بود که ما در صنعت خودروسازی انجام دادیم و تکرار آن خطای استراتژیک خواهد بود.»

وی درخصوص مشکلات صنایع لوازم خانگی در ایران معتقد است که یکی از حقوق مشتریان این است که کالا دارای قیمت مناسب و کیفیت قابل‌قبولی باشد. صنعت لوازم خانگی ایران اگر چه با ناملایماتی مواجه بوده است اما راه‌حل آن عدم واردات نیست.

او در خصوص واردات لوازم خانگی به انصاف‌نیوز می‌گوید: «به نظرم سرکوب نرخ ارز از عوامل مهم واردات در کشور است و تلاش برای پایین نگه‌داشتن نرخ ارز،  کشور را به بهشت واردات تبدیل کرده است. علاوه‌براین، واردات تحت این شرایط عملا معادل پرداخت سوبسید به تولیدکنندگان خارجی است.»

این فعال اقتصادی معتقد است افزایش قیمت نفت در دولت‌های نهم و دهم و افزایش شدید درآمدهای نفتی از عوامل دیگر واردات لوازم خانگی در کشور بود. صالحی در ادامه می‌گوید: «کاهش درآمدهای ارزی و در پی آن افزایش قیمت نرخ ارز طی سال‌های اخیر، اگر چه سبب شد قیمت‌ها به قیمت واقعی نزدیک شود،  تولیدکنندگان داخلی تقویت شوند و واردات بی‌رویه انجام نشود اما از طرف دیگر به دلیل عدم وجود تکنولوژی به‌روز در کشور، سرمایه‌گذاری در بخش کیفیت و تحقیق و توسعه انجام نگرفت.»

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا جلوگیری از واردات، راه را برای ارتقای تولید داخلی باز می‌کند، خاطرنشان کرد: «من با انحصار مخالف هستم و معتقدم اگر تولیدکنندگان ما بخواهند نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی را برآورده کنند باید در یک بستر رقابتی رشد کنند.»

او در ادامه با اشاره به صنعت خودرو و انحصار دو شرکت تولید کننده در این بازار می‌گوید: «صنعت لوازم خانگی نباید به دام انحصارگرایی بیفتد و سرنوشت صنعت خودرو برای آن تکرار شود. من معتقدم که افزایش کیفیت کالاهای ایرانی در کنار کالاهای باکیفیت خارجی رشد می‌کند.»

این عضو هیئت نمایندگان اتاق های بازرگانی تهران و ایران با تاکید بر فراهم آوردن بستر رقابتی به انصاف‌نیوز می‌گوید: «زیرساخت‌های اقتصاد کلان باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که تولیدکنندگان به کیفیت کالای خود توجه داشته باشند. به عنوان مثال اگر نرخ ارز در سال‌های متمادی پایین نگه داشته می‌شود، باید با وضع تعرفه‌های مناسب، فضای رقابت را ایجاد کرد.»

صالحی در پایان خاطر نشان می‌کند که می‌توان با آزاد کردن واردات تحت شرایطی خاص به رشد و توسعه صنعت لوازم خانگی در کشور کمک کرد. پیشنهاد او همکاری تولیدکنندگان خارجی با مشارکت بخش خصوصی داخل کشور است؛ مشروط بر این که تولیدات مشترک تنها منحصر به بازار ایران نباشد و بازار کشورهای همسایه را هم در بر بگیرد.

این کارشناس اقتصادی بر این باور است که اجرایی کردن این پیشنهاد علاوه بر افزایش تولید و رشد اشتغال، سبب افزایش درآمدهای ارزی و رشد بازارهای صادراتی خواهد شد و در عین حال کیفیت کالاهای تولیدی را بهبود می‌بخشد. همکاری‌هایی که در صنعت پوشاک رخ داده است و برخی برندهای خارجی در داخل ایران مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا