خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اصحاب فیلترینگ در مقابل رفراندوم ۴۵ میلیون نفری تلگرام تمکین کنند»

«رحمت الله بیگدلی»، عضو شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی»، در مراسم افطاری «روزنامه مستقل» با حضور وزیر ارتباطات گفت: اصحاب فیلترینگ در مقابل رفراندوم ۴۵ میلیون نفری تلگرام تمکین کنند.

به گزارش انصاف نیوز، بیگدلی با اشاره به‌جایگاه رفیع رسانه‌های آزاد و شبکه‌های اجتماعی گفت: رسانه‌های آزاد، امروزه از ضروری‌ترین نیازهای جوامع بشری در اصلاح نابسامانی‌ها و از ارکان مهم دموکراسی و تجلی اراده ملی در حکومت‌ها و مدیریت‌های‌ جوامع هستند.

وی ضمن بیان اینکه از ابتدای انتشار نشر‌یات در کشور ما همواره موانعی بر سر راه آزادی رسانه‌ها وجود‌ داشته‌ است، گفت: از همان اولین روزی که نخستین نشریهٔ ایران به‌نام کاغذ اخبار در ۶۹ سال پیش از صدور فرمان مشروطه و به‌تاریخ ۱۲۱۶ شمسی منتشر شد همواره جریان‌هایی مخالف گردش آزاد اطلاعات بوده‌ و کوشیده‌اند مانع راه‌ افتادن رسانه‌های مستقل و آزاد در کشور ما باشند‌.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: مخالفان رسانه‌های آزاد در هر دوره‌ای کوشیده‌اند که به‌تناسب زمان مانع گردش آزاد اطلاعات بشوند‌. حکومت‌ها و دولت‌هایی که مانع انتشار مطبوعات و رسانه‌های مستقل و آزاد می‌شوند قبل از هر چیز به‌خودشان آسیب می‌زنند؛ زیرا مهم‌ترین عامل بقای حکومت‌ها و دولت‌ها اجرای عدالت و قانون و ممانعت از ورود فساد به‌حکومت است و به‌‌همین منظور، اقدام به‌تاسیس‌ سازمان‌های عریض‌ و طویل نظارتی و تحمل هزینه‌های بسیار سنگین می‌کنند و به پ‌توفیق‌ زیادی هم نایل نمی‌شوند، در حالی که رسانه‌های مستقل و آزاد بسیاری از اطلاعات لازم در این زمینه‌ها را به‌رایگان در اختیار دولت‌ها و حکومت‌ها قرار می‌دهند و دولت‌ها و حکومت‌ها می‌توانند با استفاده از این اطلاعات رایگان در اصلاح‌ نابسامانی‌ها بکوشند و بقای خود را تضمین کنند.

بیگدلی در ادامه گفت: متاسفانه معمولا دولت‌ها و حکومت‌ها به‌جای اینکه از این نعمت بزرگ در راستای‌ اصلاح نابسامانی‌ها و بقای خود استفاده کنند، برعکس با توقیف و لغو امتیاز رسانه‌های مستقل و اعمال سانسور و ممیزی‌های نابجا، خود و جامعه را از این نعمت بزرگ محروم می‌کنند‌.

وی با اشاره‌ به‌فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام گفت: طبق آمار رسمی، امروز ۴۵ میلیون نفر در شبکه اجتماعی تلگرام حضور دارند که علاوه بر اطلاع‌رسانی بخشی از آنان از این طریق امرار معاش می‌کنند‌.

بیگدلی ضمن بیان اینکه برای نیل به‌‌توفیق در هر زمینه‌ای باید اعتمادسازی‌ شود، گفت: همگان شاهد بودیم که فیلتر تلگرام به‌بهانه‌ی حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نه تنها مورد استقبال ملت قرار نگرفت، بلکه جز افزودن بر شکاف بین ملت و حاکمیت ثمری نداشت و در واقع فیلتر تلگرام تبدیل به‌یک رفراندوم‌ بزرگ شد و ای کاش، مسوولان محترم در قبال نتیجه‌ی این رفراندوم تمکین کنند‌!

مدیرمسوول نشریه‌ی «بهاررحمت» افزود: علی‌رغم این همه تبلیغ برای پیام‌رسان‌های داخلی‌ و فیلتر کردن تلگرام طبق آمار رسمی از ۴۵ میلیون عضو ایرانی تلگرام فقط یک میلیون نفر از این شبکه بیرون رفتند که غالبا هم حکومتی بودند و جالب اینکه برخی از آن ترک‌کنندگان هم دوباره به‌تلگرام برگشتند‌.

بیگدلی در ادامه گفت: در دیدار مفصلی که اخیرا‌ با وزیر محترم ارتباطات داشتم ضمن بحثی‌ طولانی در باره شبکه‌های اجتماعی و مقاومت‌هایی که در کشور ما در برابر رسانه‌های مستقل و آزاد می‌شود به‌دو ماجرا اشاره کردم که در حضور ایشان و اصحاب رسانه و قلم اشاره‌ای مجدد به‌آن دو ماجرا می‌کنم‌. به‌یاد دارم که در اوایل دهه‌‌ی ۷۰ به‌ نشستی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دعوت شده بودم. مدیریت نشست با دکتر «باقر لاریجانی» بود و دکتر «عبدالعزیز ساشه‌دینا» اسلام‌شناس صاحب کرسی در دانشگاه‌های آمریکا نیز سخنرانی خوبی داشت‌، اما در این میان، مهندس «سیدمرتضی نبوی» نماینده وقت مجلس هم درباره وضعیت فرهنگی کشور سخن گفت و شدیدا از وضعیت موجود ابراز ناراحتی و نگرانی کرد که ایها‌ الناس، وضعیت فرهنگی کشور اصلا خوب نیست و جوانان رزمنده و‌ جبهه‌ای ما را هم منحرف کردند و …! مرکز ثقل سخنان ایشان هم حمله به‌ مجله‌ی کیان بود که در آن ایام چند شماره از آن منتشر شده بود‌.

در ادامه نشست، من وقت گرفتم و گفتم: آقای نبوی، هم شما و هم ما وضعیت فرهنگی قبل از انقلاب را به‌‌یاد داریم و خودمان دیده‌ایم که وضعیت رادیو و تلویزیون و سینمای آن زمان چگونه بود؛ وضعیت اسفبار و مشحون از فساد رادیو و تلویزیون و سینما و وضعیت نامطلوب‌ وزارت فرهنگ و هنر، سازمان زنان و کاخ جوانان و مطبوعات و نشریات فاسد و کاباره‌ها و مشروب‌فروشی‌ها و خانه‌های فساد آن‌ زمان را به‌ یاد داریم که چگونه زمینه‌ی همه‌گونه فساد و غرب‌زدگی را فراهم کرده بودند‌. هنوز به‌نمایش گذاشتن زنده عملیات جنسی را در خیابان‌های شیراز تحت عنوان جشن فرهنگ و هنر فراموش‌ نکرده‌ایم! اما سوال‌ این است که چرا ملت ایران بالاخص جوانان به‌ همه این زمینه‌های فساد پشت‌ پا زدند و به‌ دنبال یک رهبر ۷۰ ساله افتادند و رژیم دیکتاتور و همه‌ی آن مناسبات ظالمانه و فسادانگیز را با تقدیم هزاران شهید برانداختند و مدت ۸ سال نیز در دفاع از نظام برآمده از خون شهیدان با دنیا جنگیدند و با تقدیم صدها هزار شهید و جانباز و ایثارگر از تمامیت ارضی کشور و جمهوری اسلامی محافظت کردند؟

اما اکنون الحمدلله صدا و سیمای شما دانشگاه شده و ده‌ها شبکه رادیو و تلویزیونی دارد، وزارت فرهنگ و هنر شما هم فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی هم در کنار آن تعبیه شده است، وزیر آموزش و پرورش شما هم دیگر «فرخ‌رو پارسا»ی بهایی نیست و امثال شهید رجایی و شهید باهنر و … آن را مدیریت می‌کنند و ….!

پس باید تامل شود که چه شده است که شما نمی‌توانید خیل جوانان ایثارگر را نگه دارید و از یک مجله کیان و … می‌ترسید؟! آیا جز این است که مردم بالاخص جوانان در پی عدالت و آزادی به‌صحنه آمدند، اما امروز احساس می‌کنند که آن آرمان‌ها به‌محاق رفته است؟! اگر می‌خواهید در این جامعه دین و احکام شریعت برپا باشد برای‌ تحکیم عدالت و قانون و رفع تبعیض‌ بکوشید که امام علی(ع) فرمود: «الْعَدْلُ‏ حَیَاةُ الْأَحْکَامِ؛ عدل مایه حیات احکام است.» و فرمود: الْعَدْلُ‏ فَضِیلَةٌ لِلسُّلْطَانِ؛ عدل فضیلت حاکم است.» اجراى عدالت موجب زنده شدن احکام و عمل به‌آن‌ها می‌شود. آرى ستون خیمه جامعه عدالت است و در واقع اجتماع پیکرى است که روح و جان آن را عدالت تشکیل می‌دهد. اهمیت عدالت تا بدان حد است که رسول اکرم(ص) فرمود: «عدل ساعةٍ خیرٌ من عبادة سبعین سنّة؛ عدل یک ساعت بهتر از عبادت ۷۰ سال است‌.»

بیگدلی در باره دومین خاطره خود هم گفت: «در سال ۱۳۷۰ همایشی در دانشگاه علوم‌ پزشکی زنجان تحت عنوان: «بررسی مضرات ویدئو» برگزار شد.
در این همایش همه سخنرانان، روانشناس‌، روانپزشک، پزشک و پرستار بودند که بدون استثنا‌ علیه ویدئو سخنرانی کردند و از مضرات خطرناک ویدئو گفتند در حدی که چیزی‌ نمانده بود حضار در سمینار فریاد «مرگ بر ویدئو» برآورند! در این میان تنها آخوند همایش من بودم که ضمن رد اظهارات کلیه سخنرانان، خطاب به‌آنان گفتم: واقعا تعجب می‌کنم از دوستان دانشگاهی با این سطح تحصیلات که چنین تصور نادرستی از تکنولوژی دارند!

سپس با ارائه توضیحاتی در باره جایگاه تکنولوژی در زندگی بشر گفتم: ویدئو و دیگر مظاهر تکنولوژی جنبه ابزاری دارند و تاثیر مثبت‌ و منفی آن‌ها بستگی به‌نحوه استفاده ما دارد؛ درست مانند شمشیر که اگر دست معاویه و یزید باشد در راستای ظلم و جنایت و اگر در دست علی(ع) و امام حسین(ع) باشد برای برقراری عدالت و ارزش‌های الهی‌ و انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد! در ادامه نیز خبر از در راه بودن تکنولوژی جدیدی به‌نام ماهواره دادم و با توضیح ویژگی‌های آن گفتم: به‌زودی تکنولوژی نوینی به‌نام ماهواره عالمگیر خواهد شد که در برابر آن خود شما به تبلیغ ویدئو خواهید پرداخت. و جالب این‌که چند سالی نگذشت‌ که مخالفان سرسخت ویدئو در مقابل ماهواره به‌دنبال ترویج ویدئو‌کلو‌پ‌ها بر آمدند.

بیگدلی در پایان با تاکید بر این‌که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، آب‌ در هاون کوبیدن و شنا برخلاف مسیر رودخانه است و جز افزودن بر شکاف‌ بین ملت و حاکمیت ثمری ندارد‌، گفت: امیدوارم که اصحاب سانسور و فیلتر به‌جای تلاش‌ برای اخلال در مجاری اطلاعاتی مردم در مبارزه با فساد و تبعیض‌ و برقراری عدالت و اعمال اراده ملی کوشا باشند‌. بدون‌ تردید روند رو به‌‌تکامل و توسعه ابزار اطلاع‌رسانی حاکی از این نکته بدیهی‌ است که هرگونه تلاش برای مقابله با تکنولوژی و تحدید آزادی‌های مردم جز اتلاف منابع و فرصت‌سوزی ثمری ندارد و هیچ انسان عاقل و خردمندی خود را در برابر مطالبات به‌حق مردم از جمله یک جمعیت ۴۵ میلیون نفری که خواهان استفاده از یک شبکه اجتماعی و یا … است قرار نمی‌دهد!

گزارش تصویری | افطاری روزنامه مستقل با حضور وزیر جوان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ضمن تشکر از انصاف
    ممنون که این عضو بلند پایه جریان اصلاح طلب بدنبال رفع یکی از مهمترین دغدغه های مردم هستند. واقعا انسان از اینهمه دلسوزی و تلاش در جهت رفع مشکلات اساسی مردم خوب کشورمون شرمنده میشه .
    الحمد و لله که دلار همون 3700 باقی است و ارزش پولمون کم نشده
    تورم تک رقمیه نرخ بیکاری بسیار کاهش پیدا کرده
    شفافیت در میان مسئولان بیشتر شده
    پاسپورت ایرانی اعتبار و جایگاه بهتری یافته
    تحریم ها لغو شده
    مشکل ریزگردها رو به بهبوده
    دریاچه ارومیه و زاینده رود و هیرمند و …. زنده شدن
    و ….

    1
    1
    1. نمیدانم چه منظور ی دراین پیام است ولی……….بنظر نمیرسد این محدودیت ها برای نداوم این مشکلاتیست که بیان کردید؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا