خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارتباط تغذیه و حس بویایی

یک پژوهش جدید نشان می دهد که رژیم غذایی پر چرب، باعث کاهش حس بویایی می شود.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، محققان دانشگاه ایالتی «فلوریدا» با بررسی موش هایی که با استفاده از یک رژیم غذایی پرچرب چاق شده بودند متوجه شدند که رژیم غذای پرچرب موجب کاهش حس بویایی می شود.

نتایج این مطالعه که به تازگی در مجله «نوروساینس»(Neuroscience) منتشر شده نشان داد که موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب فقط 50٪ از سلول های عصبیشان که کار تشخیص بو در مغز را بر عهده دارند، فعال هستند.

در این مطالعه محققان، موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب چاق شده بودند، موش هایی که رژیم غذایی عادی داشتند و موش هایی که از لحاظ ژنتیکی چاق بودند را مورد مطالعه قرار دادند.

محققان به این موش ها آموزش دادند که در ازای تشخیص یک بوی خاص، جایزه دریافت کنند.

این مطالعه نشان داد: موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند در تشخیص ارتباط میان بو و جایزه نسبت به موش هایی رژیم غذایی عادی داشتند، کندتر عمل می کردند.

با این وجود به گفته محققان، حیرت آورترین یافته این مطالعه این بود: زمانیکه موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب به غذای استاندارد روی آوردند، وزنشان کم و مواد شیمیایی خونشان عادی شد اما کاهش حس بویایی آنها همچنان باقی ماند و هیچ تغییری نکرد.

«نیکلاس تیبود» و «دبرا فادول» از موسسه بیوفیزیک مولکولی در ایالت فلوریدا که در این مطالعه همکاری داشتند، گفتند: این مطالعه نشان داد موش هایی که از نظر ژنتیکی چاق بودند، کاهش حس بویایی نداشتند اما موش هایی که با رژیم غذایی پر چرب چاق شده بودند با کاهش این حس مواجه شدند.

محققان می گویند: احتمالا رژیم غذایی پر چرب با اختلال در عملکرد مناطقی از مغز که در پردازش سیگنال های بویایی دخیل هستند موجب کاهش حس بویایی می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا